PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeRestrukturyzacja banków – klienci nie chodzą do oddziałów

Restrukturyzacja banków – klienci nie chodzą do oddziałów

Informacje 04.03.2019 (09:06) informacja prasowa

Na całym świecie, również w Polsce, na dużą skalę zamykane są oddziały banków. Restrukturyzacja związana jest przede wszystkim ze zmianą zachowań klientów i nowymi technologiami. Czy z czasem wszystkie stacjonarne oddziały banków zostaną zamienione na call centers? Czy placówki pocztowe mogą przejąć część usług bankowych i obsługiwać klientów niekorzystających z bankowości online? Zjawisko komentują specjaliści PMR Restrukturyzacje SA. 

bank
fot. vilevi, yay foto

Zgodnie z najnowszymi doniesieniami BBC, „Financial Times”, „South China Morning Post”, a także polskich mediów – przyspiesza proces zamykania stacjonarnych oddziałów banków.

Na gruncie polskim sprawę komentuje Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, który uważa, że również w Polsce w perspektywie 15-20 lat znikną wszystkie „okienka bankowe” na rzecz obsługi online, a za zamykanie kolejnych placówek odpowiedzialni są klienci, którzy coraz rzadziej pojawiają się w banku osobiście.

Mimo że większość konsumentów dzisiaj nie wyobraża sobie jeszcze zniknięcia wszystkich oddziałów banków, to mało kto pamięta o poprzedniku Netflixa, czyli wypożyczalniach kaset wideo, a budki telefoniczne przestały być obsługiwane w 2015 roku.

Według konsumenckiej grupy Which?, badającej rynek finansowy w Anglii i dostępność usług dla klientów, około 60 placówek bankowych jest w tej chwili zamykanych każdego miesiąca na Wyspach. W latach 2015-2018 zamknięto ich w sumie aż 2868. Which? zwraca uwagę, że w bardzo szybkim tempie spada dostępność usług bankowych dla osób starszych, które tradycyjnie korzystają z bankowego okienka.

Rzecznik banku RBS, który w tej chwili zamyka najwięcej oddziałów w Wielkiej Brytanii, tłumaczy, że „od 2014 roku aż o 40% spadła liczba klientów korzystających z usług finansowych w oddziałach banku, a w tym samym czasie mobilne usługi bankowe odnotowały 73% wzrostu liczby transakcji”. Bank tłumaczy, że skoro klienci zmieniają sposób korzystania z usług, instytucje finansowe muszą za nimi podążać, dostosowując swoją strukturę z cegieł i betonu do alternatywnych sposobów dostępu do banku. Reagując na zarzuty różnych grup konsumenckich, że ograniczanie dostępności usług bankowych odbywa się ze szkodą dla części konsumentów, banki tłumaczą, że decyzje o zamknięciu kolejnych oddziałów poprzedzone są ograniczaniem godzin otwarcia oraz zmniejszaniem liczebności personelu. Według specjalistów nie ma jednak odwrotu od tego ogólnego trendu.

– Zmiany w strukturach banków są trendem nieodwracalnym i zdrową rynkową reakcją na ewolucję przyzwyczajeń konsumentów – tłumaczy Małgorzata Anisimowicz, prezes PMR Restrukturyzacje SA.
– Wdrażanie zmian w sposób zaplanowany, systemowy i rozłożony w czasie to działanie przewidujące, za które należy banki doceniać. W końcu jako konsumenci wymagamy od instytucji finansowych przede wszystkich ich stabilności finansowej, a nowoczesna struktura operacyjna jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na koszty prowadzenia działalności – dodaje Małgorzata Anisimowicz.

W Wielkiej Brytanii największe banki przyznają, że online banking nie jest dla każdego i nie można nikogo do obsługi przez Internet zmuszać, dlatego oferują swoje usługi poprzez sieć 11,5 tys. placówek pocztowych.

USA

W 1980 roku w Stanach istniało 20 tys. banków oraz ponad 42 tys. parabanków i kas oszczędnościowych. Od tego czasu liczba banków oraz ich oddziałów stale maleje. Struktura sektora finansowego w USA zmienia się znacznie wolniej niż np. w Europie, a na liczbę oddziałów oraz ich wielkość mają wpływ nie tylko podaż i popyt, ale i przepisy międzystanowe regulujące możliwość łączenia się banków. Niezależnie od tych przepisów dla wszystkich jest jednak jasne, że długotrwały trend zamykania kolejnych oddziałów jest nieodwracalny, ponieważ klienci przechodzą na obsługę transakcji za pomocą nowych technologii.

Do największej fali zamknięć doszło w wyniku wielkiego kryzysu w 2008 roku, który sprawił, że banki ograniczały swoje koszty, zamykając nierentowne oddziały, które w tamtym czasie odnotowywały bardzo słabe wyniki w związku z niskim oprocentowaniem kredytów oraz rosnącymi kosztami regulacji rynku.

Hongkong

Również azjatyckie banki zamykają kolejne placówki, testując tak zwane „cyfrowe oddziały”, które mają przekierować zasoby banku na sprzedaż mobilną i online.

Przedstawiciele Bank of East Asia w swoim badaniu konsumentów zadawali dwa pytania:
1)    Co decyduje o waszym wyborze banku?
2)    Czy odwiedzacie oddział banku osobiście?
Na pierwsze pytanie respondenci najczęściej odpowiadali, że chcą banku, który ma wiele oddziałów, a zwłaszcza jeden blisko nich. Jednocześnie na drugie pytanie odpowiadali, że prawie nigdy nie odwiedzają banku fizycznie.

Według bankowców dla konsumenta widok oddziału banku przy głównej ulicy lub w centrum handlowym jest zapewnieniem bezpieczeństwa ich oszczędności. Tymczasem bardzo wysokie koszty wynajmu lokali przy głównych ulicach handlowych lub w galeriach sprawia, że banki szukają alternatyw. Centra handlowe otwarte cały tydzień dodatkowo niechętnie wynajmują powierzchnie oddziałom banków czynnych 5 dni w tygodniu, w ograniczonych godzinach. Ich zdaniem to powierzchnia, która przez istotną część czasu nie generuje dochodów.

Rozwiązaniem, po jakie sięgają banki w Azji, jest cyfrowy dostęp do usług w postaci automatów interaktywnych, tablic z technologią rozpoznawania linii papilarnych, a także monitorów z dostępem do konsultantów online.

Jak banki komunikują zmiany?

– Instytucje finansowe, w tym banki, są bardzo czułe na utratę wiarygodności u klientów. Z tego powodu informacje o zamykaniu kolejnych placówek muszą być komunikowane i racjonalnie tłumaczone. W przeciwnym razie mogą wywołać sytuację kryzysową, podejrzenia o zagrożenie bankructwem, które w wielu przypadkach staje się samospełniającym proroctwem uruchamiającym ucieczkę klientów z banku, masowe wycofywanie oszczędności i faktyczny upadek – tłumaczy Małgorzata Anisimowicz, prezes PMR Restrukturyzacje SA.

Źródło: PMR Restrukturyzacje SA.

2019-03-04
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Ewa Szerszeń

Ewa Szerszeń

Zastępca rzecznika prasowego, ING Bank Śląski Ewa…

Marek Gieorgica

Marek Gieorgica

Członek Zarządu, Clear Communication Group Marek Gieorgica…

Anna Polak

Anna Polak

Z branżą leasingową Anna Polak jest związana…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców