PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRCo łączy ostrą walkę rynkową z boksem tajskim? – cz. IV

Co łączy ostrą walkę rynkową z boksem tajskim? – cz. IV

Marketing i PR 26.03.2010 (09:24) artykuł nadesłany

Zapraszamy na ostatnią lekcję twardej gry rynkowej prosto z boksu tajskiego i walk MMA. W ostatnim z tej serii filmie w serwisie WYMIATACZE.PL zobaczymy jak w walce zastosować to, co ma bezpośrednie przełożenie na działania w biznesie.

  • Zaskocz przeciwnika niespodziewanym kierunkiem ataku
  • Zaskocz przeciwnika własnymi ukrytymi atutami
  • Zaskocz przeciwnika kreatywnością własnych posunięć


Zaskocz rywala nieznanymi, nie stosowanymi dotychczas technikami.

Na rynku coraz częściej wygrywają firmy, które nie wahają się zagrać wbrew utartym regułom i pozornie świętym, nienaruszalnym kanonom w branży. Na początku wprowadza to w osłupienie konkurencję i wywołuje u niej święte oburzenie, trwające akurat tyle, by mądrzejszy, odważniejszy gracz uzyskał przewagę, którą reszcie firm bardzo trudno odrobić.

W 1999 r.  bank Halifax zatrudnił nowego szefa sprzedaży detalicznej – Andy’ego Hornby. Hornby, który wcześniej był menedżerem sieci drogich sklepów spożywczych i odzieżowych, nie zawahał się użyć swoich doświadczeń z pozornie nieprzystającego rynku. Łamiąc kanon za kanonem, Hornby postawił na agresywne kampanie marketingowe i działania merchandisingowe. Odcinając się od wizerunku banku jako niedostępnego zamku ze szkła i stali promował wyjście do klientów „z najlepszą ofertą w mieście”. Zmienił ofertę detaliczną na prostszą, bardziej dostępną i nieobciążoną zasadą sprzedaży krzyżowej własnych produktów. Oddziały banku przeewoluowały w kierunku sklepów w pasażu handlowym.
Dziś te zmiany już nikogo nie dziwią, ale 10 lat temu były rewolucją tak szokującą i przerażającą dla zachowawczych graczy z branży, że nie byli oni w stanie odpowiednio szybko i skutecznie zareagować.


Zaskocz rywali ukrywając własne atuty i źródła swoich sukcesów

Jednym z takich ukrytych nieoczywistych źródeł sukcesu w sprzedaży B2B mogą być np. serwisanci jako „niewidzialna” nieeksponowana siła handlowa. Wyobraźmy sobie firmę sprzedającą skomplikowane urządzenia medyczne do szpitali. Konkurentom może nawet nie przyjść do głowy, że jakiś dostawca zapewni stałych serwisantów, na stałe oddelegowanych do obsługi jedynie danej placówki. Taki serwis wydaje się i zbyt kosztowny i nieuzasadniony. I taki ma się wydawać dla rywali! A jakie są kulisy? Praktyka rynkowa pokazuje, że placówki posiadające stałego opiekuna technicznego dwukrotnie częściej przedłużały umowy na obsługę serwisową niż pozostali klienci. Ale jest jeszcze jeden wielki plus: sprzedaż nowych urządzeń w placówkach obsługiwanych przez „własnych” serwisantów jest często niemal dwukrotnie wyższa niż średnia krajowa. Przypisani do pojedynczych placówek serwisanci nie tylko wpływali pozytywnie na poziom satysfakcji klienta i renomę firmy (zwłaszcza, że zdarzało się, iż pomagali w usuwaniu awarii także konkurencyjnych urządzeń). Ich zasługą było również stymulowanie sprzedaży nowych urządzeń poprzez wpływanie na proces formułowania zaproszeń do składania nowych ofert na dostawę sprzętu. Serwisanci stawali się nieformalnymi doradcami i bardzo opiniotwórczymi osobami mającymi niejawny, ale bardzo istotny wpływ na procesy decyzyjne.


Zaskocz konkurencję własną kreatywnością i nieprzewidywalnością

Firmy grające naprawdę ostro sięgają tu nierzadko po strategię FUD (Fear, Uncertainty, Doubt – strach, niepewność, zwątpienie). Chodzi przede wszystkim o zbicie rywala z tropu, pokazanie swojej siły, determinacji i nawet nieprzewidywalności. Narzędziem może być bluff, jak w przypadku Texas Instruments, gdy w latach 70-tych rozpoczęła się deklaratywna wojna cenowa na rynku pamięci ROM. Texas Intsruments, odpowiadając na kolejny, karkołomny już ruch cenowy ze strony Motoroli, powiedział, że nie zawaha się zaproponować rynkowi cen nawet dwa razy niższych niż te „wyżyłowane” przez Motorolę. Wobec takiego stanowiska rywale po prostu odpuścili.

Innym narzędziem może być promowanie swoich produktów na długo przed ich faktycznym wprowadzeniem. Mistrzem jest tu Microsoft, którego deklaracje o nowościach produktowych już nie raz ostudziły zapał konkurencji i stanowiły barierę mentalną dla decyzji biznesowych rywali.

Najbardziej spektakularne są jednak te wydarzenia, gdy firma sięga po naprawdę kreatywną broń – po rozwiązania, których dotychczas nie stosowano w branży. Warto tu przypomnieć opisywaną już na WYMIATACZACH.PL historię Hyundaia, który w momencie kryzysu na rynku motoryzacyjnym jako jedyny z 10 największych koncernów zwiększał obroty, i to o kilkanaście procent miesięcznie. Hyundai zaskoczył rynek tym, że firma zagwarantowała klientom kupującym samochody program ubezpieczeniowy, który umożliwia kupującym BEZKOSZTOWY ZWROT SAMOCHODU do dealera w pierwszym roku użytkowania W PRZYPADKU UTRATY PRACY. Wcześniej nikt nie wpadł na ten pomysł i nie odważył się go zastosować w tak przemyślany i dopracowany sposób.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-03-26
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców