Jak wskazuje aż 77% pytanych przez Związek Banków Polskich bankowców kredyty zaciągane przez Polaków w okresie wakacyjnym mają na celu przede wszystkim sfinansowanie remontu domu lub mieszkania. Wspólny urlop z dziećmi to drugi podawany przez ankietowanych cel poszukiwania przez klientów dodatkowego finansowania w okresie letnim. Bankowcy potwierdzają także, że czas urlopu i towarzysząca mu beztroska sprzyjają roztargnieniu – ponad 40% pytanych podkreśla, że w okresie letnim częściej niż kiedykolwiek indziej zastrzegamy karty płatnicze i dowody osobiste.
Urlop w domu przy remoncie
Z przeprowadzonego w czerwcu br. przez Związek Banków Polskich badania, w którym zapytano bankowców, jakie cele wskazują ich klienci zaciągający kredyty w okresie wakacyjnym wynika, że podstawowym celem nie jest wyjazd na urlop, ale remont mieszkania (77% odpowiedzi).
Na drugim i trzecim miejscu znalazły się wyjazdy z dziećmi oraz wczasy rodzinne – wskazało odpowiednio 40% i 27% pytanych. Wydatki weselne to jeden z głównych powodów wzięcia kredytu wskazany przez 15% ankietowanych, a jeszcze rzadziej powodem jest zakup sprzętu RTV/AGD (8% wskazań).
Kredyt chętnie, ale najlepiej nie za duży
Polacy w realizacji planów wakacyjnych chętnie posiłkują się kredytem – taką opinię potwierdza blisko 65% pytanych o to bankowców. Jedynie co trzeci z nich wskazuje, iż wakacyjne cele realizowane są z własnych oszczędności. Jak podkreśla ponad 81% badanych przeciętna kwota kredytu nie przekracza 5000 zł, a 20% wskazuje, że jest to kwota poniżej 2000 zł. Jedynie co dziesiąty pytany wskazuje, iż przeciętna wartość kredytu zaciągniętego na cele wypoczynkowe przekracza 5000 zł.
Czujni, przede wszystkim na wakacjach
Podczas sezonu urlopowego, częściej niż zwykle, należy zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo naszych dokumentów. Odpowiednie zabezpieczenie nie tylko karty płatniczej, ale także dowodu osobistego, pozwoli nam uniknąć niemiłych niespodzianek po powrocie z urlopu. W trakcie wakacji znacznie łatwiej o kradzież – ponad 40% bankowców wskazuje, że w porównaniu do innych okresów podczas urlopów klienci częściej zastrzegają karty płatnicze i dowody tożsamości.
Warto wiedzieć, co należy zrobić w przypadku utraty karty, ponieważ jedynie szybkie działanie może nas w pełni zabezpieczyć przed negatywnymi konsekwencjami takich zdarzeń. Najszybszym rozwiązaniem będzie zastrzeżenie naszej karty lub dowodu osobistego pod numerem tel. 828 828 828. Ta międzybankowa infolinia umożliwia klientom większości banków sprawne zablokowanie wszelkich transakcji na zgubionej lub skradzionej karcie płatniczej. Jak podkreśla ZBP, numer ten jest całodobowy i dostępny z każdego miejsca w Polsce i na świecie. Odpowiednią ostrożność powinniśmy zachować nie tylko w momencie kiedy utracimy dokumenty lub karty płatnicze ale ¬również w przypadku codziennego ich użytkowania. Bezwzględnie pamiętajmy, że w przypadku dowodów tożsamości od 12 lipca br. obowiązują nowe przepisy, które zabraniają kopiowania dokumentów tożsamości. Prawo pozwala na takie działania wyłącznie wybranym instytucjom do których zalicza się banki i ubezpieczycieli. Wypożyczając samochód, rower, wynajmując mieszkanie czy też spędzając urlop w hotelu nie powinniśmy więc dopuszczać do kopiowania dokumentów tożsamości, które możemy jedynie pokazać do wglądu. Za złamanie przepisów ustawy grożą kary, nawet do dwóch lat pozbawienia wolności.
Źródło: ZBP