Skonsolidowany, powtarzalny zysk netto Banku Pekao w II kw. 2019, po wyłączeniu kosztów BFG oraz rezerwy restrukturyzacyjnej, wzrósł r/r o 11 proc. Raportowany wynik netto wzrósł w okresie kwiecień – czerwiec o ponad 8 proc. do 582 mln zł. W całym półroczu wynik netto obniżył się o 12 proc. do 824 mln zł głównie z powodu znaczącego wzrostu obciążeń regulacyjnych (wzrost składki na BFG).
Wzrost dynamiki dochodów podstawowych przyspieszył w II kw. do poziomu 7,4 proc. r/r. Koszty operacyjne, z wyłączeniem jednorazowej rezerwy na restrukturyzację zatrudnienia, wzrosły o 1 proc., znacznie poniżej inflacji, pomimo bieżących inwestycji w transformację operacyjną i cyfryzację. Wskaźnik koszty/dochody w całym półroczu spadł o ponad 2 pp. r/r do 42,9 proc., znacząco przybliżając Pekao do realizacji strategicznego celu na 2020r., czyli wskaźnika C/I poniżej 40 proc.
We wszystkich najważniejszych obszarach biznesowych Bank Pekao odnotował w okresie kwiecień – czerwiec wzrost wolumenów kredytów – w skali całej instytucji dynamika akcji kredytowej zwiększyła się do 9 proc. r/r. W najbardziej dochodowych obszarach bankowości korporacyjnej, w segmencie zarówno małych jak i średnich przedsiębiorstw wzrost wyniósł 16 proc., podczas gdy w kluczowych produktach detalicznych było to: 13 proc. w kredytach gotówkowych oraz 11 proc. w przypadku kredytów hipotecznych. Powyższe pozwoliło
na 10-proc. dynamikę wyniku odsetkowego.
W pierwszym półroczu 2019 roku Bank Pekao otworzył 208 tys. nowych kont dla klientów indywidualnych, czyli 19 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2018 roku. Sprzedaż kont była wspierana ofertami kont oszczędnościowych czy ofertą karty rewolucyjnej gwarantującej niskie kursy w płatnościach za granicą. Dzięki wsparciu, jakie daje możliwość otwierania rachunków bieżących na „selfie” Pekao mierzy w osiągnięcie 500 tys. nowych rachunków bieżących już w 2019 r.
W pierwszej połowie 2019 roku liczba pozyskanych nowych klientów w wieku 13 – 17 lat była o 50 proc. wyższa w porównaniu do pierwszego półrocza 2018.
Pierwsza połowa 2019 roku to dalszy rozwój kanałów cyfrowych w bankowości. Klienci indywidualni mogą założyć konto całkowicie zdalnie, a od kwietnia również za pośrednictwem aplikacji mobilnej Peopay. Co więcej, Pekao jako pierwszy w Polsce wdrożył również całkowicie zdalne otwieranie konta firmowego.
Nadal w szybkim tempie rośnie liczba użytkowników bankowości mobilnej. Na koniec czerwca Pekao posiada 1,4 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej, o 21 proc. więcej niż rok wcześniej. Wygoda klientów w użytkowaniu narzędzi zdalnych przekłada się również na wyniki sprzedaży. Sprzedaż pożyczek gotówkowych w procesach elektronicznych „na klik” systematycznie wyprzedzała tempo sprzedaży w oddziałach. W II kw. 2019 bank udzielił o 22 proc. więcej pożyczek w bankowości mobilnej niż w analogicznym okresie 2018 roku i miały one 37-proc. udział w sprzedaży pożyczek ogółem.
Bank realizował w pierwszej połowie roku strategię cyfrowej transformacji, której fundamentem jest rozwój aplikacji i systemów IT poprawiających satysfakcję klientów oraz efektywność pracowników. Pekao pierwszy w Polsce wdrożył w pełni zdalne otwieranie konta firmowego, wcześniej jako pierwszy udostępnił usługę ApplePay dla klientów korporacyjnych. Ponadto, rozszerzył ofertę dla klientów indywidualnych o płatności zegarkami dzięki Garmin Pay i Fitbit Pay.
Źródło: Bank Pekao