Rząd Republiki Macedonii Północnej i Mastercard ogłosili plany dotyczące zapewnienia obywatelom nowego sposobu potwierdzania tożsamości podczas korzystania z usług, świadczonych zarówno przez urzędy, jak i prywatne firmy. Planowane jest wdrożenie szeregu rozwiązań, które pomogą temu państwu zrealizować jego aspiracje w zakresie rozwoju gospodarki cyfrowej.
Współpraca ta zmierza do udostępnienia obywatelom usługi tożsamości cyfrowej wraz z usługami powiązanymi, takimi jak cyfrowy podpis i weryfikacja dokumentów na odległość. Macedończycy będą mogli z nich korzystać w różnych codziennych sytuacjach. Wśród pierwszych zastosowań znajdą się zdalne otwieranie konta w banku czy uruchamianie usług telefonii komórkowej, a więc czynności, które wymagają od usługodawcy sprawdzenia tożsamości kupującego, zgodnie z procesem „poznaj swojego klienta” (ang. „know your customer”).
„Technologia zmienia nasze życie w sposób, o którym jeszcze kilka lat temu mogliśmy tylko marzyć. Najlepsze efekty przynosi współpraca silnych partnerów. Dlatego cieszymy się, że wspólnie z rządem Macedonii Północnej będziemy mogli odpowiadać na realne potrzeby obywateli. Dzięki nowej usłudze będą oni mogli korzystać z cyfrowej tożsamości w usługach publicznych. Jednocześnie zachowają kontrolę nad swoimi danymi i będą mogli mieć poczucie ich bezpieczeństwa i prywatności, co pozwala budować zaufanie do cyfrowych usług” ― powiedział Ajay Bhalla, prezes Mastercard ds. cyberbezpieczeństwa i analizy danych.
Ta pierwsza tego rodzaju inicjatywa będzie oparta na niedawno wprowadzonych przez macedońskie władze przepisach dotyczących tożsamości cyfrowej, a także na szerszych, europejskich standardach eIDAS, dotyczących elektronicznej identyfikacji i uwierzytelniania. Nowe rozwiązanie umożliwi też bezproblemowe interakcje cyfrowe między firmami i urzędami, nie tylko na poziomie krajowym, ale też międzynarodowym.
„Dynamiczny rozwój gospodarki to podstawa. Żeby w pełni wykorzystać nasz potencjał, musimy zbudować podstawy dla zaufania w cyfrowym świecie” ― powiedział Damjan Mancevski, minister ds. społeczeństwa informacyjnego i administracji. „Dzięki współpracy z Mastercard udostępnimy rozwiązanie tożsamości cyfrowej, które ułatwi ludziom ich codzienne życie. Jednocześnie zwiększy ono efektywność naszych usług publicznych i prywatnych, co przełoży się na wzrost gospodarczy” ― dodała Nina Angelovska, minister finansów.
Macedoński rząd i Mastercard będą rozwijać nowe usługi w formule otwartej współpracy, wspólnie z innymi rządami, bankami, operatorami sieci komórkowych, uniwersytetami i innymi partnerami. Oprócz usługi tożsamości cyfrowej Mastercard będzie również wspierać inne inicjatywy macedońskich władz z zakresu e-administracji, dzieląc się swoim doświadczeniem z innych krajów.
Usługa tożsamości cyfrowej Mastercard dla Macedonii Północnej jest oparta na modelu rozproszonym, który nie wymaga scentralizowanej bazy danych, zwiększając bezpieczeństwo danych osobowych. Podejście firmy, zakładające, że konsument ma kontrolę nad swoimi danymi, zostało przedstawione w koncepcji tożsamości cyfrowej Mastercard. Położono w nim nacisk na ochronę prywatności już na etapie projektowania rozwiązań i usług.
Cyfrowa tożsamość nabiera rozpędu
Rozwiązanie wdrażane w Macedonii Północnej jest częścią szerszych wysiłków Mastercard zmierzających do wdrożenia nowych sposobów interakcji online między osobami prywatnymi, firmami i administracją publiczną. Wysiłki te obejmują także współpracę Mastercard z rządem Francji, której celem jest przyspieszenie cyfryzacji gospodarki kraju, a także pilotaż tożsamości cyfrowej realizowany w Australii, we współpracy Pocztą Australijską oraz Uniwersytetem Deakin. O kolejnych partnerach i programach pilotażowych firma będzie informować w najbliższych miesiącach.
Rządy na całym świecie już pracują nad wdrożeniem rozwiązań z zakresu tożsamości cyfrowej. Niedawny raport, zaprezentowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, dowodzi, że współpraca sektora publicznego i prywatnego w tym zakresie może dać potencjalnie najlepsze rezultaty.
Źródło: Mastercard