Zarząd Banku Pocztowego poinformował o przyjęciu nowej Strategii Banku Pocztowego na lata 2021-2024 – „Budujemy wartość dla Interesariuszy”. Działania nowego zarządu banku będą ukierunkowane na zwiększenie wartości dla jego interesariuszy, rozumianych jako klientów, pracowników, akcjonariuszy i szerzej – społeczeństwa. To w szczególności pandemia COVID-19, a w jej konsekwencji zmiana warunków rynkowych, między innymi w postaci obniżek stóp procentowych NBP, a także zmniejszenia akcji kredytowej wpłynęła na konieczność zmiany sposobu i zakresu działalności, a także przyjętych założeń dotyczących kondycji finansowej banku. Strategia Banku przewiduje, że w roku 2021 bank osiągnie stratę finansową, by następnie systematycznie poprawiać wyniki finansowe, osiągając już w 2024 r. zysk netto przekraczający 40 mln. zł. Strategia Banku Pocztowego na lata 2021-2024 odpowiada na sytuację sektora bankowego i prognozy zawarte w najnowszym raporcie NBP o stabilności systemu finansowego.
Bank Pocztowy w nowej Strategii dostrzega i wskazuje kierunki pozwalające na jego rozwój, adresując w dokumencie strategicznym wyzwania wynikające z wpływu COVID-19 na sektor bankowy. Wskazane w Strategii inicjatywy ukierunkowane na rozwój są związane z:
- nowym spojrzeniem i planem działań ukierunkowanym na dalsze pogłębianie synergii z Pocztą Polską (w tym: reorganizacja w ramach Grupy tradycyjnego kanału dystrybucji ukierunkowana na wzrost efektywności, rozwój powiązanej ze sobą w ramach Grupy Kapitałowej platformy internetowej i mobilnej, wspólny rozwój oferty dla klientów z segmentu e-commerce, działania ukierunkowane na zwiększenie synergii kosztowych);
- procesem cyfryzacji i automatyzacji, z jednej strony pozwalającym na wyższą jakość obsługi klienta, ale z drugiej na oszczędności kosztowe;
- dopasowaniem oferty i lepszym wykorzystaniem potencjału Banku w obszarze Polski regionalnej;
- uczestnictwem w programach dystrybucji krajowych i europejskich środków pomocowych, przy oczekiwanym w latach 2021-2024 ożywieniu gospodarczym.
– Od 2022 roku zgodnie z przyjętym planem finansowych Bank Pocztowy czeka zdecydowana poprawa wszystkich wskaźników. Wcześniej jednak czeka nas wyzwanie związane z negatywnym wpływem na Bank pandemii – chociażby ze względu na mniejszą skalę akcji kredytowej. Odczujemy to szczególnie w przyszłym roku, w którym zanotujemy stratę – tym bardziej potrzebne są nowe ścieżki wzrostu, które pozwolą nam na znaczącą poprawę już w kolejnych latach i wypracowanie 40 mln zysku w 2024 r. Dlatego z jednej strony mówimy o jeszcze większej synergii z Pocztą Polską, między innymi przy tworzeniu nowych kanałów sprzedaży i bogatszej ofercie Banku przede wszystkim w Polsce regionalnej. Z drugiej zaś strony chcemy maksymalnie wykorzystać cyfrowy rozwój Banku do zaoferowania rozwiązań wspierających rozwój usług tego typu w Polsce. Czekają nas także zmiany w samej organizacji i dalsza optymalizacja procesów – komentuje Jakub Słupiński, p.o. Prezesa Zarządu Banku Pocztowego.
Z perspektywy banku i sektora bankowego negatywne skutki pandemii COVID-19 będą dopiero w pełni widoczne w 2021 r. Dlatego podstawą zmian i transformacji strategicznej banku będzie skuteczna realizacja działań naprawczych ukierunkowanych na wzrost efektywności i oszczędności kosztowe. Wśród wyróżnionych pięciu grup celów strategicznych wskazano: orientację na potrzeby klientów, cyfryzację bez wykluczenia, efektywność finansową i operacyjną, skuteczne zarządzanie ryzykiem oraz dostarczanie wartości dla interesariuszy.
Strategia banku przewiduje, że w jej perspektywie Bank Pocztowy będzie poprawiać wyniki finansowe osiągając w 2024 r. zysk netto przekraczający 40 mln zł. Docelowo wskaźnik ROE ma wynieść ponad 6,5%, a wskaźnik C/I ukształtować się poniżej 61%. Koszt ryzyka po przejściowym wzroście w 2021 r. powinien w 2024 r. obniżyć się do 1,45%. Strategia przewiduje też, że w 2021 r. wyhamowana powinna być również tendencja spadkowa w zakresie klientów detalicznych. Bank oczekuje, że liczba klientów ponownie zacznie rosnąć w 2022 r.
Źródło: Bank Pocztowy