Analitycy Santander Bank Polska przyjrzeli się wydatkom klientów w Black Friday. W przypadku zakupów, za które płatność realizowana jest kartami płatniczymi Santander Bank Polska, co roku wzrosty obserwowane są w Black Friday oraz następującą po nim sobotę. W dniach 27 i 28.11.2021 wartość wydatków jest o 7% wyższa niż w poprzedzający piątek i sobotę – efekt Black Friday jest zauważalny. Co ciekawe, szczególnie wysoki jest on w grupie użytkowników kart Santander Bank Polska w wieku od 13 do 18 lat – oni wydali o 13,4% więcej niż tydzień wcześniej.
Skoki wydatków użytkowników kart różnią się zależnie od ich wieku
W tegoroczny Black Friday najwyższe wzrosty wydatków, realizowanych kartami płatniczymi Santander Bank Polska, odnotowaliśmy wśród nastolatków (13-18 r.ż.). W miniony piątek i sobotę wydali oni o 72% więcej niż 19 i 20.11.2021 r. w marketach detalicznych – w tym ze sprzętem RTV/AGD oraz meblami i wyposażeniem wnętrz. O ponad połowę, w analizowanym okresie, wyższe są też wydatki w gastronomii – co potwierdza, że młodzi ludzie tłumnie ruszyli do galerii handlowych po zakupy. Wydali oni także o ponad 32% więcej na odzież i obuwie i ponad 13% więcej w drogeriach.
Co ciekawe, odmiennie kształtują się wzrosty wydatków w grupie młodych dorosłych, a także w całej populacji. W porównywanym okresie (26-27.11 vs 19-20.11) użytkownicy kart Santander Bank Polska w wieku od 18 do 30 roku życia wydali o 33% więcej w drogeriach, o 29% więcej na zakupy w sklepach sportowych i z biżuterią, o ok. ¼ więcej m.in. w sklepach RTV/AGD, z wyposażeniem wnętrz oraz obuwiem i odzieżą.
Natomiast z analizy transakcji zrealizowanych w porównywanym okresie, przez wszystkich posiadaczy kart Santander Bank Polska wynika, że najwyższe, 40% wzrosty wartości transakcji odnotowano w tym czasie w drogeriach, a ponad 20-procentowe w sklepach z RTV i AGD, sportowych, jubilerskich, z obuwiem i odzieżą oraz punktach z książkami i prasą. W tym czasie poziom wydatków w marketach spożywczych pozostał na zbliżonym poziomie jak we wcześniejszy weekend (w oba niedziela nie była dniem handlowym). 3 kategorie sklepów, które w ostatni piątek i sobotę odnotowały zwiększony ruch to sklepy ze sprzętem RTV, AGD, meblami i odzieżą (+13%) oraz księgarnie i salony prasowe (+10%).
– Oczywiście, gdyby porównać wartość wydatków zrealizowanych kartami w tegoroczny Black Friday z rokiem 2020 wszystkie pola są „na zielono”. Wynika to z faktu, że ubiegłoroczny Black Friday przypadł w szczycie III fali pandemii, obecnie część klientów jest zaszczepiona, a obostrzenia są mniej dotkliwe. W tym roku zarówno wartość jak i liczba transakcji są średnio o ponad 40% wyższe. Bez wątpienia w tym roku święto przecen i zakupów było znacznie bardziej optymistyczne dla sklepów i sprzedawców, co pokazują przeanalizowane przez nas dane dot. transakcji kartami w terminalach POS – mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska.
Poszukiwanie okazji bez wychodzenia z domu
Naturalnie, zarówno w tym jak i minionym roku, wzmożone zakupy w Black Friday mocniej widoczne są w sieci, niż w sklepach stacjonarnych. W tej części analizy porównywane są dane z okresu piątek-niedziela, ograniczenia w handlu nie dotyczą zakupów internetowych.
W porównaniu z weekendem obejmującym Black Friday w 2020 r., w miniony weekend wartość zleconych przelewów internetowych była o ¼ niższa, a w grupie nastolatków nawet o ponad 50% niższa. Dynamiczne wzrosła natomiast r/r wartość zleconych w tym okresie przelewów mobilnych – w grupie użytkowników od 13-18 r.ż. podwoiła się ona, a w grupie wszystkich użytkowników przyrosła o 122%. Zatem na przestrzeni 12 miesięcy, i to bez względu na wiek klienta, zdecydowanie mocniej zaczęli oni preferować zakupy, za które płacą przelewem mobilnym.
Co ciekawe, sytuacja wygląda przeciwnie, gdy porównamy wartość przelewów z minionego weekendu z weekendem 19-21.11. Efekt Black Friday, w postaci 48% wzrostu widać w przelewach realizowanych przez Internet, a szczególnie wśród nastolatków – wzrost aż o 84%. Natomiast w przypadku przelewów mobilnych różnice tydzień do tygodnia nie przekraczają kilku procent ogólnie i 15% w grupie osób do 18 r.ż.
BLIK na wznoszącej
Natomiast bez względu na porównywany okres czy grupę użytkowników wzrosty widać na BLIKU. W stosunku do ubiegłorocznego Black Friday wartość transakcji BLIK wzrosła o 37% w sklepach internetowych i o 127% w sklepach stacjonarnych.
Tak, że gdy porównać 26-28.11 i 19-21.11, widać wyraźnie, że 6-cyfrowe kody wpisywane były istotnie częściej, zarówno w sklepach stacjonarnych (+20%) jak i internetowych (+70%).
Źródło: Santander Bank Polska