PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacje5 kierunków rozwoju handlu detalicznego w 2023

5 kierunków rozwoju handlu detalicznego w 2023

Informacje 03.11.2022 (10:47) informacja prasowa

Rosnąca rola e-commerce i rozwiązań omnichannelowych, zapewnienie zróżnicowanych form finansowania zakupów, a także większa świadomość społeczna konsumentów pokoleń X i Y oraz zakupy w mediach społecznościowych – to główne trendy które będą kształtować rynek retail w nadchodzących miesiącach. Najważniejsze trendy w handlu detalicznym w 2023 roku komentuje Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.

Handel detaliczny wchodzi w okres sporej niepewności. Z jednej strony trwa powrót do „nowej normalności” po pandemii Covid-19, w której konsumenci swobodnie korzystają z e-commerce, technologii mobilnych i komunikacji elektronicznej. Z drugiej, wysoka inflacja zmusza detalistów do częstych zmian cen i strategii promocyjnych. Problemem dla branży pozostają też zakłócenia w łańcuchach dostawach. To powoduje, że nadchodzące miesiące będą dla branży retail niemałym wyzwaniem. Na jakie trendy rynkowe zwrócić uwagę?

E-commerce nadal w tendencji wzrostowej

Kluczowym trendem, który utrzymuje się jest wzrost rynku e-commerce. Z jednej strony online’owe pokolenia X i Z staje się coraz silniejszą grupą konsumentów, z drugiej starsze pokolenia przekonały się do możliwości kupowania w internecie i swobodnie korzystają z tego kanału zakupów. Według badania przeprowadzonego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD, United Nations Conference on Trade and Development) wartość rynku zakupów dokonywanych przez konsumentów w Internecie zwiększyła się w ostatnim roku o 6%-10% w przypadku większości produktów detalicznych. Szacuje się, że w 2023 roku e-commerce będzie stanowić ponad 20% całego handlu w Polsce.

Doświadczenia hybrydowe zmieniają handel detaliczny

Z rozwojem e-commerce łączy się kolejny trend: omnikanałowość. Doświadczenia klientów wykraczają poza jedną ścieżkę zakupową, a kanały sprzedaży coraz częściej przeplatają się. W rezultacie coraz więcej sprzedawców detalicznych przekształca swoje placówki handlowe w swoiste połączenie centrów realizacji zamówień online i centrów obsługi klienta. Jeszcze bardziej innowacyjni retailerzy sięgają po rozwiązania z zakresu tzw. rozszerzonej rzeczywistości (AR), wyświetlacze z wbudowanymi ekranami dotykowymi, czy aplikacje dedykowane do użytku konsumentów w sklepach. Równocześnie liderzy e-commerce wprowadzają nowe rozwiązania ze świata cyfrowego, by klienci kupując online mieli jak najbardziej „realne” odczucia zakupowe. Chodzi tu np. o wykorzystanie AR, aby umożliwić kupującym wirtualne oglądanie mebli w ich domach, a nawet przymierzanie ubrań. Te hybrydowe doświadczenia, które kiedyś były postrzegane jako eksperymentalne, z pewnością staną się bardziej powszechne w 2023 roku.

Pokolenie Z i X: świadomi klienci cyfrowi

Z każdym rokiem pokolenia X i Z stanowią coraz większą grupę świadomych konsumentów cyfrowych. Są to osoby, które bardzo wcześnie zaczęły korzystać z nowych technologii i są przyzwyczajone do tego typu usług. W rezultacie swobodnie korzystają z e-commerce, czy też nowoczesnych i łatwo dostępnych opcji finansowania zakupów online takich jak „kup teraz, zapłać później” (BNPL). W USA ponad 75% wszystkich użytkowników BNPL to właśnie osoby urodzone w latach 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku. W Polsce odsetek ten podobny, z tą różnicą, że coraz częściej po rozwiązania tego typu sięgają też starsi konsumenci. Technologia cyfrowa to jednak tylko jeden element układanki: zarówno Millenialsi, jak i pokolenie Z, najchętniej robią zakupy zgodnie z wyznawanymi przez siebie wartościami. Preferują więc marki, które podejmują działania w kwestiach klimatycznych, czy inkluzywności. Rok 2023 to zatem dobry moment, by i zaangażować się w sprawy społeczne.

Jakość obsługi klienta kluczem do zwiększenia sprzedaży

Zapewnienie klientom najwyższej jakości obsługi klienta to kolejne wyzwanie, przed którym staną retailerzy w 2023 roku. Służą temu zaawansowane platformy IT, dzięki którym niezależnie od tego czy klient robi zakupy przez stronę internetową, aplikacją mobilną czy kontaktuje się z pracownikiem w najbliższym salonie sprzedaży – otrzymuje podobną jakość obsługi. Oznacza to m.in. oferowanie zaawansowanych możliwości śledzenia zamówienia czy zapewnienie wielu opcji płatności, takich jak BNPL, portfele mobilne, czy możliwość opłacenia zakupów punktami zbieranymi w ramach programu lojalnościowego. W zakresie płatności klienci oczekują rozwiązań, które są łatwe, wygodne oraz przede wszystkim bezpieczne. Z perspektywy merchantów – elementem systemu jest też uzyskiwanie wglądu w stan zatowarowania w czasie rzeczywistym, generowanie dokładnych prognoz popytu i automatyzacja uzupełniania zapasów, dzięki czemu można mieć pewność, że właściwe produkty znajdują się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Dane pokazują, że firmy które stawiają jakość obsługi klienta na pierwszym miejscu osiągają znacznie wyższe przychody i uzyskują lepszą rentowność.

Zakupy w mediach społecznościowych rosną w siłę

Media społecznościowe wciąż się zmieniają, a za sprawą nowych technologii nabierają znaczenia w handlu internetowym. Czego możemy spodziewać się w tym obszarze w 2023 roku?

  • Influencerzy to już nie tylko pokolenie Z i X. Starsi klienci w wieku 40, 50 i 60 lat również rozwijają swoje marki osobiste w internecie. Warto wziąć to pod uwagę tworząc strategię rozwoju marki.
  • Serwis streamingowy Twitch i aplikacja wideo TikTok stają się coraz ważniejsze wśród mediów społecznościowych. Rosną w siłę podcasty, które na platformach takich jak Spotify mogą być wykorzystywane do wspierania marek.
  • Live streaming staje się narzędziem do tworzenia społeczności, m.in. dzięki Amazon Live Creator i Instagram Live Shopping.
  • Niektórzy retailerzy sięgają po Metaverse, czyli zintegrowaną sieć światów 3D, w których użytkownicy mogą wirtualnie łączyć się i korzystać z tzw. NFT (ang. Non-fungible token)
  • „shoppable media”, czyli treści cyfrowe, które umożliwiają konsumentom dokonywanie zakupów, stają się rosnącą się kategorią reklamową. Coraz więcej konsumentów korzysta z mediów społecznościowych do robienia zakupów.

Źródło: Mokka

2022-11-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców