Aplikacja mobilna IKO PKO Banku Polskiego została uruchomiona 10 lat temu. W trakcie dekady dynamicznie się rozwinęła i urosła. Obecnie IKO ma ponad 100 funkcji i jako jeden z istotnych elementów strategii PKO Banku Polskiego będzie nadal rozbudowywana, tworząc szeroki ekosystem usług, także pozabankowych.
Liczba aktywnych aplikacji IKO przekroczyła właśnie rekordowe na polskim rynku bankowym 7,3 mln. Od momentu uruchomienia użytkownicy logowali się do niej ponad 6,6 mld razy, wykonali ponad 1,7 mld transakcji na łączną kwotę ponad 480 mld złotych. Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo średnio wykonują w IKO co sekundę 7 płatności mobilnych w internecie, co minutę – 326 przelewów, co godzinę – 237 tysięcy logowań, codziennie – 22,5 mln tapnięć (dotknięć ekranu).
Rozwój aplikacji IKO jest jednym z kluczowych elementów strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023-25. W jej ramach bank będzie rozwijać ekosystem usług pozabankowych i poszerzać ofertę usług dodanych (VAS) w aplikacji. Stworzony ekosystem będzie dostępny również dla osób, które nie posiadają rachunku w PKO Banku Polskim.
– Klienci poszukują coraz bardziej innowacyjnych i użytecznych rozwiązań pomagających im w codziennym bankowaniu i zarządzaniu finansami. Wygodna, praktyczna i bezpieczna aplikacja IKO daje im ogrom możliwości korzystania z usług bankowych i coraz szerzej także pozabankowych. PKO Bank Polski jako lider polskiego sektora finansowego będzie swoją aplikację mobilną rozbudowywać tak, by użytkownicy mieli stale rosnącą satysfakcję z codziennego jej używania. 10 lat IKO to dopiero udany początek drogi technologicznego rozwoju i wzrostu aplikacji, która w najbliższych latach stanie się centrum ekosystemu usług, dopasowujących się w sposób spersonalizowany do stylu życia i potrzeb danego klienta. Aplikacja IKO jest przygotowana do wyzwań i nastawiona na przyszłość – podkreśla Katarzyna Dziwulska, Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.
W momencie startu aplikacja służyła głównie do płatności mobilnych i była dostępna dla klientów PKO Banku Polskiego korzystających z telefonów z systemami iOS i Android, zaś sieć akceptacji liczyła kilka tysięcy terminali płatniczych w Polsce. Na koniec 2013 roku aplikacja miała już 100 tys. użytkowników i za jej pomocą mogli oni m.in. zapłacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacić gotówkę z bankomatu, wykonać przelew na numer telefonu, sprawdzać saldo i historię rachunku. Jednocześnie aplikacja IKO stała się bazą do stworzenia i uruchomienia w 2015 roku systemu płatności mobilnych BLIK.
– Kiedy 10 lat temu uruchamialiśmy IKO miliony użytkowników naszej aplikacji wydawały nam się wykonalnym, ale ambitnie odległym celem. Teraz patrzymy z satysfakcją na ponad 7 mln aktywnych IKO. Rosnące liczby, pokazujące codzienne używanie aplikacji przez naszych klientów to powód do dumy i zachęta do dalszej pracy i rozwoju IKO, opartego na uważnym, stałym analizowaniu uwag i opinii użytkowników. W kolejnych miesiącach i latach będziemy dokładać do IKO kolejne elementy i funkcje, które będą wspomagać klientów PKO Banku Polskiego w załatwianiu ich codziennych spraw. Największy polski bank z coraz szerszym wachlarzem usług mobilnych wciąż będzie dostępny w zasięgu ręki każdego swojego klienta – mówi Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.
W ciągu 10 lat klienci PKO Banku Polskiego coraz chętniej sięgali po mobilną bankowość – w grudniu 2016 roku liczba aktywnych aplikacji IKO przebiła 1 mln. Aktywacji przybywało systematycznie – 2 mln w listopadzie 2017 roku, 4 mln – w październiku 2019 roku, 5 mln w październiku 2020 roku, a 7 mln w październiku 2022 roku. Obecnie jest 7,3 mln aktywnych IKO. Aplikacja przeszła też kilka gruntownych zmian – druga jej wersja została wprowadzona w 2014 roku, a trzecia w 2015 i jest nieustannie modernizowana, natomiast kolejna wersja jest w trakcie tworzenia.
Zobacz film o jubileuszu IKO:
1,7 mld transakcji na 480 mld złotych
Klienci obecnie logują się do IKO co godzinę średnio 237 tys. razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2018 roku – już 59 tys., a w ubiegłym roku 226 tys. W ciągu minionych 10 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO 1,7 mld transakcji na łączną kwotę 480 mld złotych. Porównując początki z czasami obecnymi – w ciągu prawie 10 miesięcy 2013 roku w IKO wykonano ponad 260 tys. transakcji, w 2018 – ponad 88 mln, zaś w całym roku 2022 było ich już ponad 665 mln.
Średnio codziennie w IKO realizowanych jest obecnie prawie 2 mln różnych transakcji; najczęściej użytkownicy płacą BLIKIEM w internecie – to 27 proc. z całości wykonywanych w IKO transakcji, robią przelew na rachunek (23 proc.) i płacą zbliżeniowo telefonem za pomocą HCE (15 proc.). Dziś klienci PKO Banku Polskiego korzystający z IKO płacą w internecie 7 razy na sekundę, w każdej minucie zlecają 326 przelewów, a w ciągu doby bank notuje 22,5 mln interakcji.
Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 roku użytkownicy IKO kupili w ten sposób 33,5 mln biletów – najczęściej w Warszawie i Trójmieście. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 roku) kierowcy zapłacili za 2,3 mln przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się.
Użytkownicy IKO chętnie korzystają z Asystenta głosowego, który działa w aplikacji od ponad dwóch lat i ma już 1 mln unikalnych użytkowników. To oparte na sztucznej inteligencji narzędzie ułatwiające codzienne bankowanie za pomocą mówionych (i pisanych) poleceń. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 310 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym (wystarczy powiedzieć np. „pchnij stówkę do Janka”) i nadal będzie ich przybywać. To rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim; do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie oferuje klientom asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych poleceń.
Aplikacja IKO – przydatna, dobrze oceniania i nagradzana
Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. I jest bardzo dobrze oceniana – klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili prawie 1 mln ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. IKO zdobyło też w ubiegłym roku, w 11. edycji konkursu Mobile Trends Awards, nagrodę główną, uzyskując najwięcej głosów internautów, wcześniej też była kilkakrotnie nagradzana w tym konkursie. Otrzymała też nagrody Złoty Bankier, Złoty Bell, eDukat, e-Commerce Polska Awards, Digital Payments oraz została dwa razy z rzędu uznana za najlepszą na świecie w rankingu Retail International Banker, który obejmował 100 aplikacji banków z całego świata.
Konkurs „10 lat IKO”
PKO Bank Polski zaprasza klientów do wzięcia udziału w konkursie z okazji jubileuszu 10 lat IKO. Nagrodą główną jest – karta podarunkowa o wartości 10 000 zł do wykorzystania w sklepie RTV EURO AGD, uczestnicy mogą wygrać też 10 kart podarunkowych o wartości 1000 zł i 10 kart podarunkowych o wartości 500 zł do tego samego sklepu.
Wystarczy wypełnić dwa zadania – w komentarzu pod postem konkursowym umieszonym na oficjalnym profilu PKO Banku Polskiego na Instagramie, Twitterze lub Facebooku, kreatywnie opisać sytuację, w której aplikacja IKO pomogła jej użytkownikowi w codziennym życiu oraz w aplikacji IKO przejść do Asystenta głosowego i wpisać lub powiedzieć hasło ,,Wszystkiego najlepszego’’, które widnieje na grafice we wspomnianym poście konkursowym.
Źródło: PKO BP