Popularność mobilnych aplikacji bankowych w Polsce stale rośnie. Z najnowszych badań wynika, że już 45 proc. Polaków korzysta z nich codziennie, a najbardziej istotne są dla generacji Z. Firmy LeanCode i Kearney przeprowadziły pogłębioną analizę tematu i zbadały, jak obecnie wygląda sytuacja bankowości mobilnej oraz stojące przed nią wyzwania i oczekiwania. Publikacja raportu „Bankowość mobilna w Polsce 2022 oczami klienta” planowana jest na koniec marca, ale twórcy już dzielą się pierwszymi danymi.
Polacy, a szczególnie generacja Z, pokochali aplikacje mobilne. Niemal co drugi korzysta z nich codziennie, a w największym stopniu osoby w wieku 18-26 lat. W tej grupie aż 55 proc. użytkowników loguje się każdego dnia i to właśnie oni najczęściej stwierdzają, że aplikacja ma decydujący wpływ na chęć stania się klientem danego banku. Popularność rozwiązań mobilnych jest też duża wśród milenialsów, bo również połowa grupy wiekowej 27-39 korzysta z bankowości mobilnej codziennie. Jednocześnie Polacy przyznają, że są zadowoleni z obecnych możliwości bankowości na smartfonach. Aż 44 proc. ankietowanych zdecydowanie poleciłoby aplikację swojego banku.
LeanCode, warszawski software house zajmujący się m.in. tworzeniem mobilnych aplikacji bankowych, wraz z Kearney, międzynarodową firmą doradztwa strategicznego, przeprowadziły szereg badań, aby otworzyć dyskusję o stanie bankowości mobilnej w Polsce, potrzebach klientów i związanych z tym wyzwaniach technologicznych. W tym celu dokładnie sprawdzono preferencje użytkowników, wykonano analizę trendów, testy aplikacji mobilnych oraz przeprowadzono wywiady z ekspertami z branży. Już pierwsze wyniki wiele wnoszą do obrazu polskiej bankowości.
Najważniejsze funkcje mobilnych aplikacji bankowych
Z pierwszych szczegółowych wyników badań wyłania się obraz użyteczności konkretnych opcji w aplikacjach dla klientów banków. Z odpowiedzi wynika, że Polacy najczęściej otwierają aplikację, aby sprawdzić swoje saldo. Aż 19 proc. z nas robi to codziennie, 46 proc. przynajmniej raz w tygodniu. Na drugim miejscu pod względem częstotliwości używania konkretnych funkcji jest płatność Blikiem. 31 proc. osób posługuje się tą opcją przynajmniej raz w tygodniu, w tym najwięcej generacja Z. Spośród dodatkowych działań istotne jest też zamawianie karty płatniczej, możliwość wykonania opłat parkingowych i zakup biletów do komunikacji miejskiej.
Co ciekawe, Polacy niechętnie używają opcji przewalutowania i czatu z bankiem. 54 proc. osób nie korzysta wcale z możliwości wymiany walut za pośrednictwem aplikacji, a czatu nie wykorzystuje aż 58 proc. Mało istotnymi funkcjami z perspektywy polskich użytkowników jest także kupno obligacji, złożenie wniosku leasingowego i kredytowego.
– W trakcie projektowania bankowych aplikacji mobilnych, twórcy powinni wziąć pod uwagę preferencje użytkowników i zaoferować im łatwy dostęp do produktów i funkcji, których najczęściej potrzebują. Przy czym wdrażanie tych rozwiązań powinno uwzględniać jak najlepszy User Experience – z naszego badania, które przybliżamy w raporcie, wynika, że aż 78 proc. osób zwraca uwagę na intuicyjność aplikacji bankowych. Bardzo ważna obecnie jest też możliwość szybkiego otworzenia konta wyłącznie przez aplikację mobilną, co oferuje 15 z 21 sprawdzonych przez nas aplikacji – mówi Łukasz Kosman, CEO & Co-founder LeanCode.
Obraz bankowości mobilnej w Polsce – pełny raport już 31 marca
Oprócz prezentacji preferencji użytkowników, nadchodzący raport wskaże również obecne kierunki rozwoju, wyzwania, dobre praktyki oraz trendy bankowości mobilnej w Polsce. Zbierając szczegółowe dane do raportu, jego twórcy przeanalizowali 21 mobilnych aplikacji banków i neobanków dostępnych dla polskich klientów pod kątem 50 najbardziej powszechnych funkcji. Dla pełnego obrazu przeprowadzili także pogłębione wywiady z ekspertami z samych banków, by poznać ich spojrzenie na temat trwającej transformacji bankowości mobilnej i stojących przed nimi wyzwań.
– Postęp technologiczny jest szybki, a branża bankowa musi stale nadążać zarówno za nowymi możliwościami technicznymi, jak i ewoluującymi oczekiwaniami użytkowników. Jednym z takich działań jest rozwój bankowości mobilnej, bo jak pokazują badania, aplikacje bankowe już stały się nierozłącznym elementem rzeczywistości wielu Polaków. Tworząc raport zbadaliśmy perspektywę zarówno użytkowników, sektora banków i instytucji finansowych, oraz samego produktu, aby wesprzeć branżę w rozwoju i pokazać konkretne rozwiązania i trendy – mówi Dawid Krzysiak, Partner i Lider Digital Center of Excellence w warszawskim biurze Kearney.
Przedstawione do tej pory dane opierają się na badaniu preferencji użytkowników aplikacji mobilnych oferowanych przez polskie banki i fintechy. Na zlecenie LeanCode przeprowadziła je firma Conquest Consulting miedzy październikiem a listopadem na grupie 300 respondentów z 4 grup wiekowych: 18-26, 27-39, 40-55 oraz 56+. Pełne wyniki wraz pozostałymi analizami zostaną szeroko zaprezentowane 31 marca br.
Źródło: LeanCode