Już ponad 60 proc. Polaków kupujących online korzysta z wirtualnych usług subskrypcyjnych np. dostępu do platformy z filmami i serialami typu Netflix. Wśród nich najwięcej jest 18-29 latków – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Na przeciwległym biegunie znalazło się 35 proc. badanych, którzy nie korzystają z takich usług. Ankietowani zostali zapytani również o to, czy korzystaliby z mediów społecznościowych, takich jak Facebook lub Instagram, gdyby były dostępne w modelu subskrypcyjnym. Ponad 40 proc. stwierdziło, że nie.
Wśród respondentów korzystających z internetowych usług subskrypcyjnych znalazło się najwięcej 18-29 latków (79 proc.) i 30-39 latków (75 proc.). Posiadanie takiej formy subskrypcji deklarowało również 79 proc. ankietowanych zarabiających między 5000 a 6999 zł netto – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”.
– Na przeciwległym biegunie znalazło się 35 proc. respondentów – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – Wśród nich było 60 proc. respondentów od 60 roku życia w górę. Żadnej internetowej usługi subskrypcyjnej nie posiada również duży odsetek ankietowanych mieszkających na wsi, aż 41 proc. Takie rozwiązania nie są też popularne wśród zarabiających najmniej do 1999 zł netto. Ponad połowa badanych z tej grupy stwierdziła, że nie posiada żadnej takiej usługi.
Ile internetowych usług subskrypcyjnych mają Polacy kupujący online? Odpowiedź może zaskakiwać. Mimo popularności tego rodzaju subskrypcji, najwięcej respondentów zadeklarowało, że posiada jedynie jedną taką usługę (32 proc.). Niewiele mniejszy odsetek posiada dwa takie rozwiązania (28 proc.). Co czwarty ankietowany wskazał trzy (23 proc.), a jedynie 5 proc. respondentów pięć.
Filmy i seriale wiodą prym
Respondentów badania Santander Consumer Bank zapytał również o to, jakiego rodzaju internetowe subskrypcje posiadają. Najwięcej odpowiedzi zebrały serwisy streamingowe z filmami i serialami, takie jak Netflix (91 proc.). Na drugim miejscu znalazły się platformy muzyczne np. Spotify (34 proc.). Podium zamykają miejsca z e-bookami i audiobookami pokroju Legimi (15 proc.). Niżej znalazły się serwisy z grami i programy lub aplikacje użytkowe np. do pracy jak Trello (w obu przypadkach po 9 proc.).
Płatne media społecznościowe? Jest sprzeciw
W badaniu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” nie zabrakło również pytania o to, czy ankietowani korzystaliby dalej z mediów społecznościowych – takich jak Facebook czy Instagram – gdyby były dostępne jedynie w płatnym modelu subskrypcyjnym. Wśród (92 proc.) badanych, którzy przyznali, że korzystają obecnie z tych platform, 44 proc. odpowiedziało „nie”. Wśród nich znalazło się najwięcej respondentów korzystających z tych mediów społecznościowych z najniższymi dochodami do 1999 zł netto (53 proc.) oraz mieszkańców średnich miast od 50 do 250 tys. osób (52 proc.). Odpowiedź „tak” wybrało 39 proc. badanych korzystających z tego rodzaju mediów społecznościowych. Wśród nich znalazło się najwięcej 30-39 latków (41 proc.) oraz zarabiających między 4000 a 4999 zł netto (45 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank