PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeNiskie zarobki i brak stabilności zatrudnienia – to największe obawy młodych kobiet na starcie kariery

Niskie zarobki i brak stabilności zatrudnienia – to największe obawy młodych kobiet na starcie kariery

Informacje 07.03.2025 (17:50)

Ponad 60 proc. badanych młodych Polek obawia się niskich zarobków a co druga – braku stabilności zatrudnienia. Mimo dobrego wykształcenia dla wielu z nich wyzwaniem w rozwoju kariery jest brak doświadczenia i trudności w negocjacjach wynagrodzenia. Dla młodych kobiet ważny jest także work life balance. Takie wnioski płyną z badania „Kobiety na zawodowym starcie” przeprowadzonego wśród respondentek w wieku 18-30 lat, które zostało zrealizowane z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet w ramach programu „EduSmarthGrowth” Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.

fot. MJgraphics / Shutterstock

Praca – marzenia kontra rzeczywistość

Młode Polki to kobiety, które stawiają na swoją edukację. Jak pokazują dane GUS blisko 60 proc. studentów
w Polsce stanowią kobiety, jednak ich start na rynku pracy wiąże się z wieloma obawami i wyzwaniami, potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przed Dniem Kobiet na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości przez Instytut Badań Pollster.

Wyniki badania pokazują, że rynek pracy dla młodych kobiet w Polsce nadal wymaga zmian – większej stabilności form zatrudnienia, rozbudowania wsparcia w postaci programów rozwijających kompetencje oraz bardziej elastycznych modeli pracy, które pozwolą kobietom rozwijać się zawodowo, nie rezygnując przy tym z życia prywatnego – podkreśla Monika Kowalczyk, koordynatorka projektu „EduSmartGrowth”.

63 proc. badanych młodych kobiet obawia się niskich wynagrodzeń. Mimo tego, że badane obawiają się,
że ich wynagrodzenia będą niskie, to często brakuje im umiejętności negocjacji płacowych. Co druga badana (53 proc.) przyznaje, że ma trudności w negocjowaniu swojego wynagrodzenia. Na ten aspekt częściej zwracają uwagę kobiety, które mają już pierwsze doświadczenia zawodowe – 58 proc. w przypadku kobiet w przedziale wieku 25-30 lat. Kwestie związane z wynagrodzeniem kobiet potwierdzają także dane GUS, według których kobiety zarabiają średnio o ok. 8 proc. mniej niż mężczyźni. Brak pewności siebie w negocjowaniu swojego wynagrodzenia może pogłębiać różnice w wynagrodzeniach pomiędzy kobietami a mężczyznami.

Co druga badana (51 proc.) wskazuje na brak stabilności zatrudnienia jako jedną z głównych obaw. Wiąże się to m.in. z problemem z uzyskaniem umowy o pracę i koniecznością pracy na tzw. umowach śmieciowych na początku kariery zawodowej. Najczęściej na tę obawę wskazywały mieszkanki miast od 100 do 500 tys. mieszkańców (62 proc.), a najrzadziej kobiety z największych miast (38 proc.), co może wynikać z dużo większego rynku pracy i łatwiejszego dostępu do satysfakcjonujących ofert.

4 na 10 młodych badanych kobiet wskazało, że ich obawą jest trudność w łączeniu pracy z życiem prywatnym, ale już 79 proc. respondentek obawia się, że przyszłe obowiązki rodzinne mogą mieć wpływ na tempo rozwoju ich kariery.
48 proc. respondentek jako wyzwanie w rozwijaniu swojej kariery postrzega brak doświadczenia, co może hamować je przed próbą aplikowania na dane stanowisko pracy lub próbą zmiany pracy na inną. Częściej oczywiście na tę kwestię zwracają uwagę badane w wieku 18-24 lata (56 proc.), które stawiają pierwsze kroki na rynku pracy.

Ponad połowa badanych (55 proc.) uważa, że młode kobiety mają mniejsze szanse na awans niż młodzi mężczyźni. Odmiennego zdania jest co czwarta badana (24 proc.) – wg nich szanse na awans są równe, bez względu na płeć. Co ciekawe, wśród kobiet z wykształceniem podstawowym/zawodowym, połowa badanych (49 proc.) uważa że szanse są równe. Odsetek ten spada do 19 proc. w przypadku kobiet z wykształceniem wyższym. Analogicznie, w przypadku braku równych szans, częściej takiej odpowiedzi udzielały kobiety z wyższym wykształceniem – 60 proc. respondentek niż kobiety z niższym wykształceniem podstawowym/zawodowym – 35 proc.

Młode kobiety ambitnie podchodzą do swojego rozwoju – blisko połowa z nich (47 proc.) jako swoje główne cele zawodowe na najbliższe 5 lat wskazuje kontynuację edukacji, istotne, że co trzecia badana w wieku 25-30 lat chce skupiać się na tym obszarze. 39 proc. badanych wskazało, że ich celem jest awans w pracy, a co czwarta (26 proc.) wskazała na zmianę branży. Na kolejnych miejscach znalazły się założenie własnej firmy – 21 proc. oraz praca za granicą – 13 proc. W tym przypadku co piąta (19 proc.) badana w wieku 18-24 lata wskazała na tę możliwość.

Czego kobiety oczekują od rynku pracy?

Badanie wskazuje, że młode kobiety przychylnie patrzą na modele zatrudnienia, które pozwalają im łączyć życie zawodowe z prywatnym. 72 proc. badanych wskazało elastyczne godziny pracy jako ważny czynnik przy wyborze pracodawcy, a dla 64 proc. duże znaczenie ma możliwość pracy zdalnej.

Co druga badana zadeklarowała, że nie ma dostępu do wartościowych programów wspierających ich rozwój (np. mentoring, szkolenia liderskie, itp.) w ich szkole, na uczelni czy w miejscu pracy. Jak pokazują globalne trendy, tego rodzaju programy pomagają w rozwijaniu kompetencji i mogą mieć wpływ na awans w miejscu pracy.

Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy szansa?

36 proc. kobiet ocenia swój poziom wiedzy o AI jako wysoki, ale tylko 9 proc. swobodnie z niej korzysta. 39 proc. badanych przyznało, że ma podstawową wiedzę, ale rzadko korzysta z AI.

Co czwarta badana kobieta (25 proc.) słyszała o AI, ale nie korzysta z niej aktywnie albo nie ma wiedzy na jej temat. Widać duże rozbieżności w zależności od wieku respondentek – w przypadku badanych w przedziale 18-24 lata blisko połowa (45 proc.) ocenia swój poziom wiedzy wysoko, a w przypadku kobiet w wieku 25-30 lat odsetek ten jest aż o 17 p.p. niższy i wynosi 28 proc.

Zapytaliśmy także młode kobiety o to, czy obawiają się, że AI może mieć wpływ na ich miejsce pracy. Co trzecia badana (32 proc.) obawia się, że rozwój AI może negatywnie wpłynąć na ich miejsce pracy, a jedynie co piąta (19 proc.) postrzega sztuczną inteligencję jako szansę. 4 na 10 kobiet nie wie jeszcze, jaki wpływ na ich miejsce pracy będzie mieć AI.

Projekt EduSmartGrowth

EduSmartGrowth to inicjatywa prowadzona przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości. Projekt promuje świadome postawy w obszarze finansów osobistych, kształtując jednocześnie społeczeństwo gotowe na zmiany w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości. Działania realizowane w ramach projektu nie tylko dostarczają wiedzę, ale również inspirują do podejmowania aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczeństwa. Projekt stanowi istotny krok w kierunku budowania świadomej i odpowiedzialnej społeczności, gotowej aktywnie uczestniczyć w tworzeniu lepszej przyszłości dla wszystkich.

Partnerami wspierającymi projekt są: ING Bank Śląski, InPost Greencity, Fundacja Santander

Badanie „Kobiety na zawodowym starcie” zrealizowane w dniach 27.02 – 05.03.2025 r. przeprowadzone
w ramach projektu edukacyjnego „EduSmartGrowth” na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez Instytut Badań Pollster na reprezentatywnej próbie 527 młodych kobiet w wieku 18-30 lat metodą CAWI.

Źródło: WIB

kariera w finansach 2025-03-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kariera w finansach

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców