PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBanki uczą się mówić językiem AI – nowe czasy wymagają nowych reguł

Banki uczą się mówić językiem AI – nowe czasy wymagają nowych reguł

Informacje 03.06.2025 (17:37)

Europejskie prawo dotyczące sztucznej inteligencji wkrótce stanie się codziennością dla sektora finansowego. Banki, jako jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie instytucji, muszą sprostać nowym regulacjom, ale także nauczyć się tłumaczyć ich założenia na praktyczne działania. Podczas dorocznej konferencji IBM „Put AI to Work” zaprezentowano raport przygotowany przez grupę roboczą ds. AI przy Forum Technologii Bankowych Związku Banków Polskich. Debata, w której udział wzięli przedstawiciele IBM i ZBP, pokazała, że sektor nie czeka biernie, ale aktywnie buduje fundamenty pod wdrażanie odpowiedzialnej AI.

„Zbudowaliśmy unikalny w skali Europy ekosystem współpracy, zarówno między bankami, jak i dostawcami technologii. AI Act był impulsem, by tę współpracę pogłębić i przetłumaczyć język prawa na język praktyki” – podkreśliła Agnieszka WACHNICKA, Wiceprezes Związku Banków Polskich.

Podczas debaty eksperci zwrócili uwagę na potrzebę nowego podejścia do klasyfikowania ryzyka. Zamiast etykietować technologie, na przykład duże modele językowe jako z definicji wysokiego ryzyka, należy skupić się na analizie konkretnych zastosowań w procesach bankowych. To otwiera drogę do wdrażania AI w sposób elastyczny i dostosowany do kontekstu.

„Nie wystarczy stwierdzić, że LLM to system wysokiego ryzyka. To prowadziłoby do sytuacji, w której żadna nowoczesna usługa nie mogłaby być dostępna dla klientów” – wyjaśniła Aleksandra KASZUBA, AI Governance squad leader, IBM NCCE Europe. „Zamiast tego analizujemy funkcję: czy model wspiera decyzje kredytowe, czy jedynie odpowiada na ogólne pytania? To robi różnicę” – dodała.

W praktyce oznacza to, że chatbot udzielający informacji o godzinach pracy oddziałów banku może być uznany za rozwiązanie niskiego ryzyka, podczas gdy ten sam model wspierający decyzje kredytowe musi podlegać znacznie bardziej rygorystycznym wymogom zgodności i wyjaśnialności.

Wdrażanie AI nie kończy się na wyborze technologii. Kluczowe staje się ciągłe monitorowanie działania systemów AI, walidacja wyników oraz zapewnienie ich odporności na zmieniające się dane. Jak podkreślił Sławomir KUMKA, dyrektor laboratorium oprogramowania IBM w Krakowie, modele AI mogą z czasem tracić trafność, generować BIAS (uprzedzenia/stronniczość) lub być podatne na manipulacje.

„Każdy model uczy się i zmienia. Musimy wiedzieć, kiedy przestaje działać prawidłowo i jak na to zareagować. Potrzebujemy narzędzi, które wychwycą nieprawidłowości zanim pojawią się realne ryzyka” – powiedział Kumka. „To nie opcja. To obowiązek wpisany w regulacje i konieczność z punktu widzenia bezpieczeństwa danych oraz reputacji instytucji”.

Dyskusja na konferencji IBM porusza także istotny problem „prawa do bycia zapomnianym” w kontekście dużych modeli językowych. Ich zdolność do zapamiętywania danych, na których się uczyły, stawia pod znakiem zapytania realną możliwość usunięcia wiedzy z systemu.

„Z dużymi modelami jest trochę jak z plotką. Możesz poprosić, by ktoś jej nie powtarzał, ale to nie znaczy, że już jej nie pamięta” – zaznaczyła Kaszuba.

Wniosek z raportu jest jasny: same technologie nie determinują ryzyka, bo decydują o nim konkretne sposoby użycia. To podejście pozwala sektorowi bankowemu zachować zdolność do wdrażania innowacji bez blokowania rozwoju usług cyfrowych.

Eksperci uznali również, że przyszłość AI w finansach zależy nie tylko od zgodności z przepisami, ale też od zaufania klientów i międzysektorowej współpracy. Użytkownicy oczekują przejrzystości, informacji o tym, że decyzje są wspierane przez AI, i że ich dane nie są wykorzystywane w sposób niejawny. Z kolei realne bezpieczeństwo procesów, np. w obszarze przeciwdziałania cyberoszustwom, wymaga wymiany danych między bankami, operatorami telekomunikacyjnymi czy administracją publiczną. Dane są dziś dobrem wspólnym. Jeśli nie nauczymy się ich bezpiecznie wymieniać, nie zbudujemy skutecznych systemów prewencji.

Autorzy raportu zastrzegają, że dokument nie jest zbiorem sztywnych rekomendacji. To punkt wyjścia do dalszej pracy, w której celem jest nie tylko zgodność z prawem, ale również budowanie nowego modelu odpowiedzialnego rozwoju technologii w sektorze bankowym.

Źródlo: ZBP

2025-06-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców