„- Firma, którą odwiedziliśmy prowadzi kilka sieci gastronomicznych m.in. Kentucky Fried Chicken. Spółka ma ambitny plan „3 x 3”, który zakłada potrojenie sprzedaży w trzy lata, po tym jak udało się to w okresie 2006-2008. Plan zakłada otworzenie 50 nowych restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej w 2009 r.” – pisze Mark Mobius cytowany przez „Puls Biznesu”.
„Zarządzający Templetona odwiedził też „bank kontrolowany przez portugalską grupę bankową”. […] – Zdobył udział w rynku głównie przez bardzo agresywne pożyczanie we frankach szwajcarskich. Około 57 proc. udzielonych kredytów jest w tej walucie. […] Nauczeni tym, co stało się podczas kryzysu azjatyckiego, jesteśmy czuli na zmianę kursu walutowego – uważa Mark Mobius” czytamy na stronach „Pulsu Biznesu”.
„- Z uwagi na to, że konsumpcja wódki w Rosji spada, firma szuka innych źródeł wzrostu. Jeden z nich to przesunięcie w kierunku segmentu premium kosztem tanich marek. Firma z mocną pozycją w Polsce i Rosji jest też aktywna na rozwiniętych rynkach. Jej sprzedaż w Wielkiej Brytanii, Francji i USA rośnie – pisze Mark Mobius” informuje „Puls Biznesu”.
Nie trudno zgadnąć, jak zauważa gazeta, że opisy jak ulał pasują do AmRestu, Banku Millenium i producenta alkoholi CEDC. Jak widać zarządzający Templeton Asset Management preferuje spółki prowadzące ekspansję zagraniczną, a ich dobór świadczy o nacisku na dywersyfikację branżową znanego inwestora.
Dr Mark Mobius spędził ponad 30 lat pracując na rynkach wschodzących całego świata. Dołączył do firmy Templeton w 1987 roku, jako prezes Templeton Emerging Markets Fund Inc. Prowadząc działania poprzez biura zlokalizowane w 14 krajach określanych mianem rynków wschodzących, zarządza portfelami akcji tych rynków. Jest laureatem wielu nagród. Magazyn Asiamoney umieścił go na liście Stu Najbardziej Wpływowych Ludzi.
Więcej na ten temat w artykule Grzegorza Nawackiego „Wyśledziliśmy Marka Mobiusa w Polsce” na 2 str. „Pulsu Biznesu”.
J.R.