PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyNie dzwonisz? Naliczą ci karę za bezczynność

Nie dzwonisz? Naliczą ci karę za bezczynność

Przegląd prasy 11.09.2009 (06:25) artykuł nadesłany

Klienci korzystający z usług firm telekomunikacyjnych i instytucji finansowych oraz posiadacze kart kredytowych powinni uważać na dodatkowe opłaty, jakie nalicza im się za bezczynność.

Naliczanie kar za „niskie wykorzystanie” lub „nieaktywność”, gdy klient rzadko lub wcale nie używa swojego konta, to dziś coraz częstszy proceder. Firmy próbują w ten sposób podnieść swoje marże, gdy wprowadzenie innych opłat jest niezgodne z prawem.

Eksperci od prawa konsumenckiego radzą, by niezadowoleni klienci przeciwstawiali się opłatom – określanym przez organizacje konsumenckie jako „małe, ale podstępne” – których ostatnio nalicza się coraz więcej.

Zdaniem prawników klienci powinni walczyli z opłatami, które ich zdaniem naliczono niesłusznie lub których nie uzasadniono wystarczająco jasno, a jeśli to nie wystarczy, powinni zademonstrować swoje oburzenie, przenosząc się do konkurencji.

– Jeśli klient uważa, że nie został wyraźnie poinformowany o dodatkowych opłatach albo potrafi udowodnić, że kara jest nie fair, być może warto zaprotestować – twierdzi Ingrid Gubbay z Hausfeld & Co, firmy adwokackiej specjalizującej się w prawach konsumenta i prawach człowieka. – Może się okazać, że takie opłaty nie mają racji bytu, bo nie służą pokryciu kosztów administracyjnych, a jedynie są karą za nieużywanie konta.

Ekspertów nie dziwi, że w obliczu spowolnienia gospodarczego instytucje naliczają tego typu opłaty. Od następnego miesiąca American Express będzie pobierał 20 funtów kary za „uśpienie” od klientów, którzy przez rok nie używali karty kredytowej Platinum. Nowych klientów opłata obowiązuje od samego początku.

Karę w wysokości 30 funtów rocznie płacą też klienci brytyjskiej firmy telekomunikacyjnej British Telecom, którzy korzystają z telefonu BT rzadziej niż dwa razy w miesiącu – co wcale nie jest takie niezwykłe, jeśli linii BT używa się tylko w technologii szerokopasmowej, a rozmowy prowadzi się dzięki usługom innej firmy. Maklerzy giełdowi równie chętnie obciążają klientów, którzy nie przeprowadzają żadnych operacji w ramach rachunku, tyle że ci żądają opłat w wysokości nawet 58 funtów rocznie.

Choć opłaty wydają się drobne – niekiedy niższe niż 1 funt miesięcznie – z czasem sumują się do kwot, które jednak obciążają budżet. Co więcej, tak błahe różnice w opłatach utrudniają klientom porównywanie ofert. Eksperci ostrzegają, że klienci zbyt łatwo dają się złapać na tzw. marketing zwodniczy, utrudniający wybór najtańszej oferty. Poza tym niewielkie dodatkowe opłaty łatwo przeoczyć, jeśli nie czyta się uważnie tego, co napisano drobnym drukiem.

David Kuo, dyrektor The Motley Fool, internetowego serwisu finansowego, powiedział: – Łatwiej uwierzyć w to, co wmawiają nam hasła reklamowe, niż wgryzać się w warunki umowy. Usługodawcy dobrze o tym wiedzą i opierając się na naszej inercji, sprzedają nam produkty, których w innych warunkach byśmy unikali. Dopóki nie uderzy nas to po kieszeni, zwykle nie przyjmujemy do wiadomości, że nie ma nic za darmo, zwłaszcza gdy w grę wchodzą pieniądze.

Firmy mają obowiązek informować klientów, zanim wprowadzą dodatkowe opłaty, a mogą nakładać je nawet w środku trwania umowy, pod warunkiem że jasno i wyraźnie ostrzegą użytkowników. Tzw. kodeks bankowy, którego przestrzega większość wydawców kart kredytowych, wymaga, by na co najmniej 30 dni przed wprowadzeniem zmian w opłatach „osobiście” informowali o nich klientów.
Brytyjski urząd ochrony konsumentów i konkurencji OFT dodaje, że warunki umowy muszą być opisane prostym i zrozumiałym językiem.

– Umowę można zakwestionować, jeśli stawia ona klienta w niekorzystnej sytuacji ze względu na to, że nie zrozumiał warunków, nawet jeśli jej znaczenie może wyjaśnić prawnik – przypomina OFT.
Firmy, rzecz jasna, znają przepisy, dlatego zdaniem Marka Thorleya z kancelarii adwokackiej Simmons & Simmons szanse na podważenie prawomocności opłaty za niskie użytkowanie na tej podstawie są raczej małe.

Izba Lordów, która wkrótce wyda precedensowe orzeczenie w sprawie przeciwko karom nakładanym przez banki, oceni, czy klienci mają prawo podważać ich zasadność. – Precedens sądowy w tej sprawie raz na zawsze określi, czy klienci mogą odrzucać warunki umowy – powiedział Thorley.

Oto przykłady kar za niskie użytkowanie, które prawdopodobnie płacisz, nawet o tym nie wiedząc.
American Express to nie pierwsza firma, która wprowadziła kary za nieaktywne konta kredytowe. Eksperci są przekonani, że i nie ostatnia, bo wydawcy kart zmagają się z rosnącym złym zadłużeniem i szukają sposobów na zrekompensowanie strat, jakie ponoszą, odkąd OFT zmusił ich do obniżenia kar za opóźnienia lub niespłacanie zaległych obciążeń z 35 funtów do 12 funtów.

Wydawca kart kredytowych Santander Zero i Santander już wprowadził karę w wysokości 10 funtów dla klientów, którzy przez sześć miesięcy nie używają karty. Bank utrzymuje jednak, że jeszcze żadnego klienta nie obciążono opłatą. W 2007 Lloyds TSB ostrzegł posiadaczy nieaktywnych kart, że zamierza obciążyć ich jednorazową opłatą w wysokości 35 funtów.

Podobnie dzieje się w przypadku kart prepaidowych. Zyskały one popularność jako alternatywa dla czeków podróżnych, bo można je doładować przed wyjazdem. Tymczasem okazuje się, że wielu wydawców pobiera opłaty za zawieszenie aktywności karty. Travelex pobiera 35 funtów miesięcznie, jeśli doładowano kartę w południowoafrykańskich randach (2 funty miesięcznie, jeśli doładowano walutą brytyjską), karta obciążona jest kredytem, a jej właściciel nie używał jej przez ponad rok. Kary nie nalicza się, jeśli saldo wynosi zero.

Miliony użytkowników technologii szerokopasmowej na Wyspach, którzy korzystają z usług firm takich jak np. Talk Talk, muszą oprócz tego podpisywać umowę o linię naziemną z BT. Takie osoby mogą być zaskoczone, że płacą BT karę za niskie wykorzystanie linii, jeśli wykonują mniej niż dwa płatne połączenia miesięcznie (przy rozliczeniu miesięcznym) lub sześć co trzy miesiące (przy rozliczeniu kwartalnym). Klienci, którzy korzystają z poczty głosowej BT, płacą 98 pensów miesięcznie, podczas gdy dla regularnych użytkowników telefonu BT usługa jest darmowa. 2,5 funta miesięcznie kosztuje w BT identyfikacja osoby dzwoniącej.

Prawnicy radzą, byśmy bardzo dokładnie czytali umowy. Życzliwie instruują: Czytaj to, co napisano drobnym druczkiem. Szczegóły dotyczące kar za brak aktywności zwykle ukryte są głęboko w rozdziale poświęconym opłatom lub kosztom z tytułu zarządzania rachunkiem. Nie ignoruj listów i ulotek informujących o „zmianach w warunkach prowadzenia konta”. Co miesiąc dokładnie sprawdzaj wyciąg z konta bankowego i billing. Jeśli nie podobają ci się kary, a nie zamierzasz zmieniać swoich nawyków finansowych, zlikwiduj konto. I to też jest jakieś wyjście z sytuacji.

David Budworth „The Times”
Tłum. Lidia Rafa

karty kredytowe karty płatnicze prowizje 2009-09-11
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty kredytowe karty płatnicze prowizje

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców