PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościSKOK-iTo Banki są winne kryzysowi – szansa dla SKOKów?

SKOK-i

To Banki są winne kryzysowi – szansa dla SKOKów?

SKOK-i 27.08.2009 (13:17) artykuł nadesłany
SKOK-i

„Banki sa winne kryzysowi.” Takim zwrotem można podsumować kampanie reklamową SKOK. Na stronie www.recepta na kryzys.com.pl możemy przeczytać podstawy do tego twierdzenia. Pytanie co dalej? Zdaniem SKOK uzdrowić naszą sytuację gospodarczą mogą tylko firmy opierające się na polskim kapitale.

W związku z tym za słowami idą czyny: ”Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo – Kredytowe, kasy z wyłącznie polskim kapitałem wdrażają swój program antykryzysowy.”

Główne hasła to: pewność, ochrona, stabilność, zysk i pomoc. Co oferują SKOKi pod tymi nazwami? Oferta zawiera „antykryzysową linię pożyczkową” i  ubezpieczenie przed niewypłacalnością na skutek utraty pracy. Pożyczki poparte zabezpieczeniami i skonsolidowane raty mają być receptą na kryzys i alternatywą dla oferty banków. SKOKi w chwili obecnej chcą wypłynąć i rozszerzyć swoją ofertę. Czy mają szansę stać się konkurencyjne dla banków? Czy w dobie kryzysu Banki mogą tracić klientów na rzecz SKOKów? Jaka jest przyszłość Polskich Skoków zapytaliśmy Michała Macierzyćskigo, analityka Bankier.pl oraz Piotra Kuczyńskiego, głównego analityka Xelion, Doradcy Finansowi:

Michał Macierzyński, analityk Bankier.pl

Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo Kredytowe do niedawna działały w swojej niszy, praktycznie nie wchodząc na teren zajmowany przez banki komercyjne. Szybko jednak okazało się, że coraz częściej banki i kasy walczą o tego samego klienta. Z jednej strony to efekt liberalizacji podejścia przez banki, z drugiej strony większych aspiracji samych SKOKów. Kryzys finansowy spowodował zaostrzenie konkurencji, zwłaszcza w segmencie consumer finance. To jedyny obecnie segment rynku, na którym wszyscy gracze chcą się intensywnie rozwijać. Kredyty hipoteczne i firmowe, domena banków komercyjnych, to obecnie działalność ryzykowna, czego efektem jest spore zaciśnięcie polityki kredytowej. Trudno jednak powiedzieć, czy banki będą tracić klientów na rzecz SKOKów. Jeśli już, to będą to osoby szukające kredytów konsumpcyjnych, a nie usług rozliczeniowych. Co innego w przypadku akwizycji nowych klientów. A jest to duży segment rynku, bo wciąż stopień tzw. ubankowienia polskiego społeczeństwa jest bardzo niski. W tym przypadku SKOK-i mają dzięki kryzysowi finansowemu sporą przewagę – przede wszystkim marketingową. Mimo wszystko trzeba pamiętać o specyficznym kliencie kas, który do usług banków komercyjnych podchodzi raczej z nieufnością. Wbrew pozorom to spora część społeczeństwa. Jeśli już taka osoba skorzysta z usług finansowych, to kryzys niewątpliwie pomoże SKOK-om. Natomiast nie przewidywałbym dużego przepływu klientów pomiędzy oboma typami tych instytucji. Chyba, że dojdzie do ostrego zacieśniania polityki kredytowej przez banki, Wówczas klienci w poszukiwaniu kredytu mogą skorzystać z oferty SKOK-ów. Tak czy inaczej część kas od dawna aktywnie wykorzystuje reklamę i promocję i pod tym względem jest równoprawnym uczestnikiem rynku finansowego. Należy jednak zauważyć, że prawdziwe przywiązania klienta należy liczyć ze względu na posiadanie rachunku rozliczeniowego lub w pewnym sensie utrzymywaniem długoterminowego depozytu. Pod tym względem SKOK-i mają jeszcze sporo do nadrobienia w stosunku do segmentu komercyjnego. Tak czy inaczej widać, że nawet bez kryzysu, oferta SKOK-ów stale się polepsza i w przypadku takich rzeczy jak karty płatnicze czy bankowość internetowa coraz bardziej przypomina tę dostępną w bankach. W połączeniu z dobrą ofertą depozytową i dostępną kredytową prowadzi to do rozmycia dotychczasowych różnic, które ewentualnie działały na niekorzyść SKOK-ów. Pod tym względem kryzys można oceniać jako istotny punkt w podróży, niż punkt jej punkt zwrotny. Konkurencja na rynku będzie coraz większa, a kryzys prawdopodobnie ją zintensyfikuje. To wszystko bardzo dobrze wpłynie na rynek, bo nie ma nic lepszego niż walcząca o względy klienta konkurencja.

Piotr Kuczyński, Główny analityk Xelion, Doradcy Finansowi Sp. z o.o.

SKOK, czyli Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo – Kredytowe, robią wszystko, żeby klienci zauważyli ich przewagę nad klasycznymi bankami. Widać to było niedawno, kiedy na ulicach miast pojawiła się reklama o treści „Nie wińcie nas, Nie jesteśmy bankiem”. Ta reklama zresztą nadal króluje na czołowej stronie internetowej Kasy Krajowej. Naiwnością byłoby jednak stawianie tezy o większej sile przyciągania SKOK w porównaniu do instytucji sektora bankowego. Po pierwsze, ludzie winią za kryzys nie tylko banki, ale też i inne instytucje rynku finansowego (fundusze, domy maklerskie, pośredników itp.). Olbrzymia większość Polaków nie będzie potrafiła z tego grona wyłączyć SKOK-ów – i będzie miała rację. Po drugie można rozpatrzyć dwie sytuacje: kryzys mija i kryzys pozostaje z nami na czas dłuższy. Jeśli kryzys minie to banki są na tyle bogate, że akcją reklamową przyciągną do siebie klientów, których przecież podczas kryzysu nie oszukały. Jeśli kryzys się przedłuży to bardzo szybko większość Polaków uświadomi sobie, że depozyty SKOK-ach nie są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) – od listopada 2008 na sumę 50 tys. euro. W prawdziwym kryzysie, którego nie doświadczyliśmy, nie ma instytucji, które nie mogą upaść. Liczy się wtedy przede wszystkim bezpieczeństwo, a to zapewniają banki i BFG.

Źródło: Bankier.pl

skok 2009-08-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: skok

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców