„Posłowie pozytywnie zaopiniowali m.in. poprawkę PO przewidującą, że kasy o funduszach własnych przekraczających 10 mln euro, powinny się przekształcić w banki lub podzielić. Kasy, które tego nie zrobią, będą mogły dalej prowadzić działalność, pod warunkiem, że ich współczynnik wypłacalności zostanie utrzymany na poziomie 8 proc.
Wśród odrzuconych poprawek opozycji znalazła się natomiast taka, zgodnie z którą ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2011 r., a nie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia, jak przewiduje projekt.”, podaje Gazeta.pl
„Nadzór nad bezpieczeństwem środków zgromadzonych w kasach pozostał nadzorem koleżeńskim, sprawowanym przez Kasę Krajową, przy oczywistym konflikcie interesów (spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe są udziałowcami instytucji nadzorującej)” – czytamy w uzasadnieniu.
„Projekt zmierza m.in. do wprowadzenia publicznego nadzoru państwowego nad środkami zgromadzonymi w SKOK-ach. Kompetencje nadzorcze zostaną przesunięte z Kasy Krajowej SKOK do Komisji Nadzoru Finansowego.”, informuje Gazeta.pl
Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe są największą organizacją parabankową w Polsce. Dysponują siecią placówek porównywalną do PKO Banku Polskiego. Kasy mają blisko 1,9 mln członków, a ich aktywa przewyższają 8 mld zł. MIMO że SKOK-i prowadzą działalność niemal taką samą jak banki, to nie są nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Oszczędności zgromadzone w kasach nie sa także objęte systemem Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Więcej szczegółów na portalu Gazeta.pl w artykule „KNF ma objąć nadzór nad SKOK-ami” (PAP, mapi).
WB
Informuję, że wczoraj miało miejsce posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, na którym rozpatrzono sprawozdanie podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych z prac nad projektem ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Komisja opowiedziała się za jego przyjęciem, uznając jednocześnie, że w trakcie prac sejmowych nad tym projektem (prawdopodobnie na posiedzeniu we wrześniu br.) dokonane zostaną poprawki, co podkreślali sami posłowie Platformy Obywatelskiej. A zatem ostateczny kształt ustawy nie jest znany. Tak samo, jak nieznane jest ostateczne stanowisko rządu RP w tej sprawie. W informacjach prasowych z wczorajszego posiedzenia Komisji, powołujących się na Polską Agencję Prasową podkreślano, że w myśl projektu nowej ustawy nadzór nad SKOK-ami obejmie Komisja Nadzoru Finansowego. Pragnę w tym miejscu przypomnieć, że Kasa Krajowa akceptuje objęcie SKOK nadzorem państwowym. Natomiast apeluję o uwzględnienie odmienności struktury Kas i celu gospodarowania tak, jak ma to miejsce w 92 krajach świata, w tym w wielu krajach Unii Europejskiej. I co równie ważne w zgodzie z obowiązującą w Polsce konstytucją. Warto w tym miejscu dodać, że nadzór nad SKOK-ami przez 17 lat ich funkcjonowania był sprawowany zgodnie z obowiązującą aktualnie ustawą i model ten bardzo dobrze się sprawdził. W spółdzielczych kasach nikt nie stracił złotówki, zaś sam system świetnie się rozwinął.
Zarówno Europejski Bank Centralny, Bank Światowy w swoich opiniach, jak i standardy WOCCU (Światowej Rady Unii Kredytowych, której członkiem jest KSKOK) podkreślają zasadność obejmowania unii kredytowych oraz ich odpowiedników nadzorem publicznym. Z punktu widzenia członków SKOK, jak i stabilności całego systemu finansowego istotne jest, by projektowana ustawa dawała kasom dodatkowe możliwości, prócz obecnie funkcjonujących, uzyskania wsparcia finansowego i ubezpieczenia depozytów SKOK. Światowy kryzys pokazał jak istotny jest system gwarantowania środków gromadzonych w bankach. Kasy są instytucjami finansowymi, które zbierają depozyty, dlatego naszym zdaniem powinny być objęte odpowiednim systemem gwarantowania depozytów – najlepiej gdyby był to BFG dysponujący odpowiednim doświadczeniem i zasobami.