Jak podaje portal „interia.pl” konsorcjum firm Budimex Dromex i Mostostal Warszawa zbuduje ponad 16-kilometrowy odcinek autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami. Inwestycja oszacowana na 1 mld 830 mln zł ma zostać zrealizowana do wiosny 2012 roku.
„To – jak poinformował wiceminister infrastruktury Radosław Stępień – ostatni podpisywany w Polsce kontrakt dotyczący odcinka A1, który będzie realizowany w systemie tradycyjnym, czyli bez udziału prywatnego koncesjonariusza” – pisze „Interia”.
„Jeszcze w tym roku do użytku mają być oddane: węzeł „Sośnica” (za 853 mln zł), gdzie przetną się autostrady A4 i A1 oraz 15,5-kilometrowy odcinek z Sośnicy do Bełku (za 915 mln zł). Rok później z Gliwic będzie już można dojechać autostradą do granicy z Czechami, a w końcu 2011, najdalej do wiosny 2012, gotowe będą pozostałe odcinki do Pyrzowic” – czytamy na portalu.
„Prezes Budimeksu Dromeksu Dariusz Blocher zapewnił, że konsorcjum dołoży starań, by odcinek Pyrzowice-Piekary Śląskie był gotowy już na święta Bożego Narodzenia w 2011 roku, choć formalnie termin wykonania mija dopiero wiosną 2012” – czytamy dalej.
„W sumie łącząca północ z południem Polski autostrada A1 w woj. śląskim będzie miała 166,8 km, z czego 92,2 km jest realizowane w systemie tradycyjnym, a 74,6 km w systemie koncesyjnym” – informuje „Interia”.
System koncesyjny budowy autostrad jest jednym z dwóch wykorzystywanych w Polsce. Przede wszystkim jest on droższy od tradycyjnego (bodowa autostrad przez państwo), ponieważ koncesjonariusz musi uzyskać środki finansowe, a także zarobić na tej inwestycji. Jednak drogi budowane tym systemem powstają szybciej i są lepszej jakości. Z systemem koncesyjnym wiąże się również pewne ryzyko. Jeżeli podmiot, który jest odpowiedzialny za budowę nie pozyska środków finansowych na realizację projektu. W takiej sytuacji zazwyczaj rząd przejmuje budowę.
Więcej informacji na stronie portalu „interia.pl” w artykule „BDX: Konsorcjum Budimeksu i Mostostalu Warszawa ma kontrakt na A1”.
Źródło: Interia.pl