Każdego miesiąca kilkanaście tysięcy Polaków traci swoje karty płatnicze, podczas wakacji liczba ta znacznie wzrasta. I jeszcze jedna niedogodna okoliczność – podczas wakacji jesteśmy poza domem i dużo trudniej wykonać wiele czynności.
Najważniejsze jest natychmiastowe zablokowanie utraconej karty płatniczej, co można zrobić telefonicznie. Dopiero po zablokowaniu karty przez bank, posiadacz nie ponosi odpowiedzialności za transakcji dokonane przez złodzieja karty. Pod jednym numerem telefonu (22) 37 90 444 przez całą dobę można połączyć ze swoim bankiem w celu zablokowania skradzionej czy zgubionej karty. Jeden numer alarmowy dla wszystkich kart.
– Oczywiście, każdy posiadacz może zadzwonić bezpośrednio do swojego banku, ale numer do banku znajduje się na utraconej karcie. – dodaje Grzegorz Głowacki – Prezes Zarządu AllCards sp. z o.o. operatora numeru alarmowego.
Warto zapisać ten alarmowy numer w swoim telefonie komórkowych + 48 22 37 90 444 pod hasłem karty i będzie można dodzwonić się z całego świata. Jest to szczególnie ważne teraz, przed sezonem wyjazdów wakacyjnych.
Zablokowana karta nie będzie mogła być używana już przez nikogo, nawet właściciela jeżeli ją odnajdzie po jakimś czasie. Wiele banków przygotowało pomoc finansową w takich wypadkach dla posiadaczy kart, którzy utracili swoje „plastikowe” pieniądze. Należy zapytać o takie wsparcie podczas zastrzegania utraconej karty, gdyż praktycznie każdy bank ma inne zasady takiej pomocy.
Niestety, najczęściej utracona karta trafia w ręce przestępców, którzy wykorzystują zdobytą kartę do nieuczciwych transakcji. Co prawda, w Polsce obowiązuje ustawa chroniąca posiadacza karty od momentu utraty karty do momentu jej telefonicznego zablokowania w banku. Zgodnie z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych odpowiedzialność posiadacza jest ograniczona do 150 EUR. W przypadku, gdy przestępca dokonana operacji kartą powyżej 150 EUR, to nadwyżkę powinien pokryć bank, a nie posiadacz utraconej karty.
– Niestety, ustawa ta jest nieznana dla posiadaczy kart i przemilczana przez banki. – dodaje Grzegorz Głowacki.
Każdy posiadacz karty musi wiedzieć, że przechowywanie razem kartą kodu PIN powoduje, że w przypadku utraty karty, złodziej na otwartą drogę do jego pieniędzy, a bank nie ponosi żadnej odpowiedzialności. Najlepiej tylko zapamiętać kod PIN. Ale każdy z nas ma do zapamiętania wiele PINów, loginów, haseł, i jak sobie z tym poradzić. Przykładowo, możemy PIN zapisać w telefonie komórkowym pod fikcyjnym numerem telefonu np. Joanna 654 342 216, gdzie 4 ostatnie cyfry oznaczają kod PIN lub w inny tylko sobie znany sposób.
Centrala Kart Płatniczych działa również w Internecie – www.zablokuj.pl gdzie można znaleźć szereg dodatkowych cennych informacji np. jak zablokować kartę wydaną przez supermarket czy stację benzynową. AllCards sp. z o.o. operator Centrali Kart Płatniczych otrzymał za to rozwiązanie prestiżowy tytuł Lidera Innowacji 2008, a z usługi skorzystało już ponad 10 tys. poszkodowanych.
Źródło: AllCards Sp. z o.o.