PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBanki muszą się zmienić jeśli chcą być atrakcyjnym miejscem pracy dla młodych ludzi

Banki muszą się zmienić jeśli chcą być atrakcyjnym miejscem pracy dla młodych ludzi

Wiadomości 12.02.2014 (07:59)

Młodzi ludzie na całym świecie oczekują od pracodawcy nie tylko dobrych zarobków, ale przede wszystkim możliwości rozwoju. A w życiu najważniejsza jest dla nich równowaga pomiędzy pracą, a sferą prywatną. Tego ich zdaniem obecnie nie gwarantują banki, które są coraz mniej popularnym miejscem zatrudnienia. Jak wynika z globalnego raportu firmy doradczej Deloitte „Generation why? Attracting the bankers of the future” od 2008 roku bankowość spadła o pięć miejsc w badaniu najbardziej atrakcyjnych i wymarzonych miejsc pracy. Dlatego zdaniem ekspertów Deloitte banki, jeśli chcą przyciągnąć najlepszych absolwentów, muszą zmienić swoje podejście do rekrutacji i rozwoju kariery.

Coroczne badanie dla Deloitte przeprowadziła międzynarodowa firma Universum, która przepytała 108 tys. studentów kierunków ekonomicznych z 1.350 uniwersytetów z całego świata. Na podstawie przeprowadzanych badań powstał ranking stu najbardziej pożądanych miejsc pracy.

Spośród odpowiedzi, firma Deloitte wybrała i przeanalizowała 32 tys. ankiet osób, które marzą o pracy w bankowości. Banki spadły z 30.  (2008 r.) na obecne 35. miejsce (uśrednione odpowiedzi). W krajach rozwijających się bankowość znalazła się na 30.,  a w krajach rozwiniętych na 38. pozycji. Kariera bankowa największą popularnością cieszy się wśród studentów pochodzących z RPA, a w najmniejszym stopniu są nią zainteresowani młodzi Niemcy. „Ta sytuacja jest w znacznej części skutkiem kryzysu finansowego, a co za tym idzie ogólnego spadku zaufania do instytucji finansowych. Ucierpiał więc także wizerunek banku jako potencjalnego pracodawcy. Dodatkowo na przestrzeni ostatnich lat wymagania młodych ludzi znacznie się zmieniły. Tych zjawisk nie dostrzegają jeszcze menedżerowie działów HR i właściciele banków” – tłumaczy Zbigniew Szczerbetka, Lider Sektora Instytucji Finansowych w Europie Środkowej, Deloitte.

Ranking przedstawia atrakcyjność pracy w danym sektorze. Studenci mieli wskazać pięciu najbardziej pożądanych pracodawców z przygotowanej wcześniej listy 100 firm. Wykres przedstawia odpowiedzi tylko tych studentów, którzy wśród swoich odpowiedzi wskazali przynajmniej jeden bank.

Na liście stu najbardziej pożądanych pracodawców, bankowość średnio plasuje się na 35. Miejscu i jest drugim po audycie i rachunkowości, co do popularności sektorem.  Trzecie miejsce zajął sektor informatyczny.


Średnie miejsce na liście 100

Młodzi ludzie oczekują dynamicznego i kreatywnego miejsca pracy, ale nie sądzą, że znajdą je właśnie w bankach. Mniej niż 40 proc. z nich wiąże te cechy z instytucjami bankowymi. Tymczasem nowoczesne banki proponują swoim pracownikom nowatorskie i unikatowe programy szkoleniowe, ale prawdopodobnie ten aspekt jest zbyt słabo wewnętrznie promowany i podkreślany podczas rekrutacji. Studenci nie spodziewają się także zindywidualizowanego podejścia do ich pracy oraz wsparcia ze strony bankowych menedżerów, tj. swoich przełożonych.

Największa rozbieżność pomiędzy ich oczekiwaniami a skojarzeniami dotyczy bezpieczeństwa/pewności zatrudnienia i przyjaznej atmosfery pracy (job security and friendlines in the workplace). Najlepiej pod tym względem postrzegane są banki inwestycyjne.

Studentom bankowość kojarzy się najczęściej z dużymi pieniędzmi, prestiżem oraz ze smakiem sukcesu, ale wbrew pozorom nie zawsze są to cechy pożądane przez nich samych. Studenci przede wszystkim chcą zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym – ale także w tym aspekcie nie spodziewają się, że umożliwi im to bank. Ta tendencja widoczna jest w badaniu już od lat. Ważniejszą od dobrych zarobków jest dla nich możliwość zdobycia doświadczenia i rozwoju, a także pewność zatrudnienia. Od 2008 roku spada zainteresowanie międzynarodową karierą oraz osiągnięciem stanowiska menedżerskiego.

Młodzi ludzie postrzegają bankowość jako konserwatywną i zachowawczą branżę. Według 65 proc. studentów banki nie respektują równości płci, a wg 74 proc. nie uznają mniejszości narodowych. Tak niekorzystne wrażenie sprawia, że mniej kobiet niż mężczyzn widzi banki jako swoje miejsce pracy.

Te wszystkie negatywne, często niesprawiedliwe opinie na temat bankowości sprawiają, że studenci kierunków ekonomicznych nie zamierzają wiązać całego swojego życia zawodowego z tym sektorem, traktując go raczej jako krótki przystanek na drodze do dalszej kariery. Aż 85 proc. studentów, dla których pierwszą pracą byłby bank, gotowych jest go porzucić już po pięciu latach, a sześciu na dziesięciu respondentów nawet już po trzech latach. Tylko co dziesiąty student jest skłonny spędzić w pierwszym miejscu pracy co najmniej dziesięć lat. „Jest to cecha charakterystyczna dla całego pokolenia ludzi urodzonych w latach 90-tych. Z drugiej jednak strony, takie podejście pokolenia Y powinno stanowić dla pracodawców ostrzeżenie. Pomimo zainwestowanych w millenialsów środków i czasu, nie czują się oni przywiązani do swojego miejsca pracy i są nieustannie gotowi aby iść dalej. Banki muszą zwracać na to większą uwagę i oferować im coś więcej poza comiesięczną pensją. W odniesieniu do tej konkretnie grupy pracowników więcej elastyczności może zaowocować większą lojalnością” –mówi Małgorzata Wnęk-Kolaska, Starszy Menedżer w dziale konsultingu, Lider Zespołu Doradztwa w Zakresie Zarządzania Kapitałem Ludzkim Human Capital, Deloitte.

Co w takim razie jeszcze powinny zrobić banki, aby przyciągnąć do siebie najbardziej wartościowe talenty? Z oczywistych względów nie mogą całkowicie zmienić swojego charakteru poważnych instytucji finansowych. Powinny również zadbać o swój wizerunek jako dbających o ekologię, odpowiedzialnych społecznie i etycznych organizacji. ”Banki czeka wiele zmian, które dotyczą także rekrutacji i ścieżek kariery. Jeśli przy coraz większym zaawansowaniu technologicznym chcą nadal zatrudniać najlepszych ludzi muszą przedstawić nową wizję i nowe cele oraz zgodny z nimi model biznesowy”– podsumowuje Zbigniew Szczerbetka.

Deloitte

2014-02-12
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców