PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćBank BPHWyniki Banku BPH za 2008 r.

Bank BPH

Wyniki Banku BPH za 2008 r.

Bank BPH 19.02.2009 (10:11)
Bank BPH

Skonsolidowany zysk brutto na działalności kontynuowanej po 4 kwartałach 2008 roku – 174 mln zł, a zysk netto przypisany akcjonariuszom – 114 mln zł.

Skonsolidowany zysk brutto w IV kwartale 2008 roku wyniósł 10,0 mln zł, a po czterech kwartałach 174,1 mln zł, zaś zysk netto przypisany akcjonariuszom odpowiednio 2,5 mln zł i 113,9 mln zł;
Efektywność wykorzystania kapitału: wskaźnik ROE brutto po 4 kwartałach wyniósł 11,17% i był niższy o 7,79 pp. w stosunku do osiągniętego w całym 2007 roku; ROE netto – 7,3%, tj. niższy o 4,62 pp.;
Wysoki wzrost wolumenu depozytów o 2 192 mln zł w ciągu IV kwartału, tj. o 27,1% kw./kw.; przyrost kredytów o 947,6 mln zł, tj. o 11,9% kw./kw. Od początku roku kredyty wzrosły o 44,2%, a depozyty aż o 82,7%;
Poprawa jakości portfela kredytowego: udział kredytów z utratą wartości spadł z 5,2% na koniec 2007 r. do 4,1% na koniec grudnia 2008 r., jednak w stosunku do III kwartału odnotowano nieznaczny wzrost tego wskaźnika (3,8% na koniec września ub.r.); Bank utworzył dodatkowe odpisy na utratę wartości w wys. 27 mln zł w ub.r. (tj. o 36% więcej niż w roku poprzednim), a rezerwy w samym IV kwartale wyniosły 11,2 mln zł;
Dynamiczny rozwój sieci dystrybucji zintegrowanej z kanałami alternatywnymi: 248 własnych oddziałów, 125 placówek partnerskich, 11 Centrów Korporacyjnych, 17 Regionalnych Centrów Doradczo-Kredytowych, 300 Mobilnych Doradców Klienta i 266 bankomatów.
Czwarty kwartał 2008 roku charakteryzował się bardzo dynamicznym rozwojem Banku BPH. Aktywa wzrosły z 12,5 mld zł na koniec września do 15,8 mld zł na koniec grudnia, tj. o 26,5% kw./kw., kredyty przyrosły o 948 mln zł, a depozyty o 2,2 mld zł. Wzrost depozytów był dwa razy szybszy od dynamiki kredytów, co przyniosło znaczącą poprawę płynności Banku. O ile relacja kredyty/depozyty na koniec 2007 roku wynosiła 110%, to już na koniec grudnia 2008 spadła do 86,5%. W ujęciu kwartalnym wzrost depozytów wyniósł 27,1%, przy zwiększeniu portfela kredytowego o 11,9%, zaś w skali całego ub. roku depozyty przyrosły o 4 651 mln zł, a portfel kredytowy o 2 724 mln zł.

Rozwój Banku odbywał się w sposób bezpieczny. Wyposażenie w fundusze własne jest adekwatne do skali zaabsorbowanego ryzyka. W ciągu roku kapitał własny wzrósł o 10,6% r/r, do 1 659 mln zł na koniec 2008 r., a współczynnik wypłacalności ukształtował się na wyższym od wymaganego poziomie 12,27%.

Wzrost biznesu przełożył się na zwiększenie przychodów na działalności bankowej. W ciągu 4 kwartałów 2008 roku dochody odsetkowe wyniosły 471,2 mln zł i wzrosły o 17,9% r/r. Kwota wypracowanych dochodów z opłat i prowizji na koniec grudnia wyniosła 366,1 mln zł i była niższa o 8,5% r/r z powodu utraty tego typu przychodów w BPH TFI. Osiągnięty przez Bank wynik handlowy był dodatni i wyniósł 92,4 mln zł (wzrost o 65,7% r/r), a w IV kwartale – 17,5 mln zł. Korekta wyceny instrumentów pochodnych w kwocie 11 mln zł obniżyła pozycję „Wynik handlowy i rewaluacja” w ostatnim kwartale roku.

Skonsolidowany wynik na działalności bankowej po 4 kwartałach ub.r. wyniósł 938,9 mln zł i był o 9,4% wyższy r/r, a skonsolidowane koszty działania wyniosły 832,9 mln zł. Ich nominalny wzrost wyniósł 47,4% r/r, a w warunkach porównywalnych tj. po uwzględnieniu efektu alokacji kosztów, powiększyły się one o 19,3%. Należy jednak stwierdzić, że duży wzrost kosztów związany był z odbudową potencjału Banku utraconego po podziale. W 2008 roku realizowane były zarówno projekty rozwojowe, strategiczne jak i związane z zamknięciem podziału Banku. Koszty tych projektów w całym ub. roku wyniosły 97,7 mln  zł, a poziom poniesionych nakładów inwestycyjnych sięgnął 100 mln zł.

Znacznie szybszy wzrost kosztów niż tempo przyrostu dochodów przyczynił się do spadku dynamiki zysków i pogorszenia wskaźników efektywności działania Banku. Skonsolidowany zysk brutto po 4 kwartałach ub.r. osiągnął 174,1 mln zł i był o 38,8% niższy niż rok temu, natomiast zysk netto przypisany akcjonariuszom w tym okresie wyniósł 114 mln zł i był odpowiednio niższy o 36,3%. W samym IV kwartale ub.r. skonsolidowany zysk brutto wyniósł 10,0 mln zł, a netto 2,5 mln zł. Jednostkowy wynik Banku w ostatnim kwartale zamknął się stratą netto w wysokości 873 tys. zł przy dodatnim zysku brutto w kwocie 1,6 mln zł. Wynikało to ze zmiany ujęcia aktywów z tytułu podatku odroczonego.

Podłożem słabszych wyników był również brak przychodów z tytułu outsourcingu w III i IV kwartale 2008 r. oraz wspomniane wyżej znaczące koszty związane z odbudową biznesu Banku. Wskutek spadku zysku pogorszyły się wskaźniki efektywności działania. Wskaźnik ROE brutto po 4 kwartałach wyniósł 11,17%, a ROE netto ukształtował się na poziomie 7,3%, zaś wskaźnik K/D wyniósł 80,55%.

Pion Bankowości Detalicznej (PBD)

W 2008 roku Bank dynamicznie odbudowywał sieć dystrybucji. W samym IV kwartale uruchomiono 28 własnych placówek, a w całym ub. roku powiększono ich liczbę o 49. Sieć 248 własnych oddziałów jest w pełni zintegrowana z alternatywnymi kanałami dystrybucji oraz ze 125 placówkami partnerskimi i 266 bankomatami własnymi. Większa sieć i lepsza dostępność do oferty Banku zaowocowała wzrostem liczby Klientów obsługiwanych przez PBD z 692,9 tys. na koniec 2007 roku do 761 tys. na koniec grudnia 2008. Już ponad połowa naszych Klientów (53%) korzysta z bankowości internetowej. Liczba ROR podniosła się o 27 tys. do 461 tys. na koniec roku, a liczba Klientów posiadających konto Sez@m wzrosła do 285 tys. (tj. o 58 tys. w ciągu roku). Bank sprzedał w tym czasie 16 tys. nowych Pakietów Harmonium dla MSP, tak więc ich liczba na koniec IV kwartału wzrosła do 73 tys. (29% dynamika wzrostu r/r).

W ub. roku Bank wzbogacił ofertę produktów oszczędnościowych, m.in. o lokatę 14-dniową Lok@tę internetową, INTRATĘ PLUS, Lokatę Lojalnościową czy e-Lokatę dla MSP, co przyniosło spektakularny wzrost depozytów detalicznych. Sięgnął on aż 28,3% kw./kw., a w ujęciu rocznym o 59%. Ich wolumen w omawianym Pionie na koniec 2008 r. wyniósł 9,5 mld zł.

Portfel kredytowy PBD na koniec roku zamknął się kwotą 7,5 mld zł, z dynamiką 23% r/r i 7,5% kw./kw. Wpływ na to miał m.in. 18% wzrost portfela kredytów hipotecznych do 4,3 mld zł na koniec 2008 r., a także sprzedaż „Pożyczki od ręki” do 0,46 mld zł (wzrost 9% r/r), jak też 5% przyrost portfela kredytów gotówkowych do 0,52 mld zł. Warto zwrócić uwagę na wysoką jakość portfela kredytów hipotecznych w Banku, gdzie udział kredytów z utratą wartości wynosi tylko 2,3%. Średni okres kredytowania sięga 19,8 lat, a średnia wielkość udzielonego kredytu to 125 tys. zł. Natomiast średni wskaźnik LtV, z uwzględnieniem aktualizacji wartości nieruchomości, wynosi 48%. Bank BPH od lipca 2007 r. nie udziela kredytów hipotecznych w walutach obcych. Dynamika kredytów w PLN wyniosła w ub.r. 25% r/r.

Bank koncentrował się również na rozwoju kompleksowej oferty dla MSP i odbudowaniu bazy Klientów biznesowych. Portfel kredytowy w tym segmencie powiększył się o 44% r/r do 2,3 mld zł na koniec grudnia 2008 r., zaś wprowadzenie 1-miesięcznej lokaty internetowej pozwoliło osiągnąć 38% przyrost depozytów od tej grupy Klientów, do wysokości 2,2 mld zł.

Pion Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości (PBKiFN)

O sukcesie Banku w odbudowie biznesu korporacyjnego świadczy szybki przyrost liczby Klientów oraz spektakularny wzrost liczby operacji bankowości transakcyjnej. Na koniec 2008 roku Bank obsługiwał 1 196 przedsiębiorstw oraz instytucji finansowych, co oznacza, że już w pierwszym roku działalności został osiągnięty breakeven (rozumiany w tym przypadku jako zrównanie przychodów z kosztami bezpośrednimi działalności). Uruchomionych zostało 11 Centrów Korporacyjnych w dotychczasowych (tj. poprzedzających podział Banku) i nowych lokalizacjach: 2 Centra w Warszawie oraz po jednym w Szczecinie, Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Rzeszowie, Łodzi, Bydgoszczy i Poznaniu. Otwartych zostało 1 000 nowych punktów sprzedaży w systemie TransKasa, w których zrealizowano ponad 980 tys. transakcji na kwotę 134 mln zł. Z systemu BusinessNet korzysta prawie 1 000 dużych przedsiębiorstw i 800 Klientów biznesowych, a nowoczesna aplikacja DealingNet pozyskała w ciągu 6 miesięcy ub.r. od chwili jej uruchomienia 409 Klientów. Tylko w grudniu 2008 r. w systemie tym zrealizowano 61% transakcji depozytowych i 48% transakcji walutowych. Wolumen udzielonych kredytów dla przedsiębiorstw wyniósł na koniec grudnia 2008 r. 1 262,6 mln zł, a kwota pozyskanych z tego segmentu depozytów sięgnęła 1 325 mln zł. Wskaźnik kredytów z utratą wartości w segmencie korporacyjnym równa się 0%.

Pion Rynków Międzynarodowych (PRM)

Bank BPH rozszerzył zakres transakcji skarbowych na wszystkie obsługiwane grupy Klientów (w tym zwłaszcza o MSP) oraz przebudował i wdrożył nowy model biznesowy w tym Pionie. Odbudowano zespół sprzedaży produktów skarbowych i pozyskano 894 nowych Klientów korporacyjnych i biznesowych. Za nową aplikację DealingNet Bank BPH otrzymał prestiżową nagrodę EUROPRODUKT 2008. Dochód netto ze sprzedaży produktów skarbowych i inwestycyjnych (z uwzględnieniem papierów wartościowych) wzrósł w ciągu roku o 96%. Ponadto, mimo bezprecedensowych zawirowań na rynkach finansowych, PRM efektywnie zarządzał pozycją ryzyka rynkowego Banku, w tym ryzyka płynności.
Źródło: Bank BPH

bph 2009-02-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bph

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców