PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćRadosław Dylik: Może czas zlikwidować bankomaty?

Radosław Dylik: Może czas zlikwidować bankomaty?

Nasz gość 22.01.2009 (08:15)
Karty

Trwający „bankowy wyścig zbrojeń” dotyczy nie tylko lokat, ale także wydawania kart kredytowych. Najwięcej plastików wydają banki specjalizujące się w consumer finance, które dodają karty do kredytów ratalnych i gotówkowych. Szacunkowe dane wskazują, że w ten sposób sprzedawana jest przynajmniej połowa kart kredytowych i dzięki temu dynamika sprzedaży tego produktu utrzymuje się na wysokim poziomie.

Taka koncepcja sprzedaży jest efektywna i przynosi bankom spore wolumeny, ale nie przybliża ich do wzorcowego modelu kartowego, w którym dominuje wysoka transakcyjność i lojalność klienta wobec produktu. Dlaczego?

Karta kredytowa to instrument z założenia służący do wykonywania transakcji bezgotówkowych, zapewniający klientowi większą wygodę i bezpieczeństwo niż inne formy płatności. Opisany powyżej proces sprzedaży skutkuje dużą masą klientów posiadających karty kredytowe niedopasowane do ich potrzeb i zachowań. W konsekwencji większość kart jest nieaktywnych i sztucznie zawyża statystyki. Taki model sprzedaży jest odpowiedni tylko dla stosunkowo wąskiego segmentu klientów, którzy kredytują się używając karty głównie do wypłat gotówki z bankomatu. Ten segment klientów nadal rzadko dokonuje transakcji bezgotówkowych. Czynnikiem, który niejako wymusza „lojalność” tych klientów, jest powstałe w wyniku wypłat wysokie zadłużenie, którego spłata jest dla klienta skomplikowana i często długotrwała. W obecnej sytuacji ekonomicznej tego rodzaju kredyty są obarczone coraz większym ryzykiem, które wymaga od banków czujnego zarządzania produktem, szczególnie jego limitem.

Podstawę działalności w obszarze kart powinni stanowić klienci wykonujący transakcje bezgotówkowe. Opisany na początku model sprzedaży kart kredytowych nie dostarcza dostatecznie dużo klientów o takim profilu . Wydane w tym modelu karty kredytowe często lądują w szufladzie i nie należy się spodziewać, że pewnego dnia klienci sami po nie sięgną i zaczną aktywnie z nich korzystać. Same statystyki dotyczące ilości wydanych kart kredytowych nie wygenerują transakcji. Większość kart kredytowych tworzących te statystyki pochodzi właśnie z opisanego modelu sprzedaży. Co należy zrobić, żeby zmienić tą strukturę?

Karta, nie tylko kredytowa ale ogólnie karta płatnicza, to produkt pozwalający utrzymać z klientem długą relację. Wymaga on jednak nieustannego motywowania klienta do używania karty do dokonywania transakcji. Dzięki temu banki zyskują potencjał komunikacyjny i bezcenną wiedzę behawioralną. Do aktywizacji klientów banki mogą wykorzystać wiele scenariuszy. Wybór odpowiedniego zależy od profilu i strategii banku. W Meritum Bank portfel kart będzie dopiero budowany, więc kwestia zmobilizowania klientów do aktywnego używania posiadanych kart nie istnieje. Przygotowując natomiast ofertę kart oraz procesy ich sprzedaży, a dużo uwagi poświęcamy procesom z obszaru CRM i procesom posprzedażowym. W nich chcemy się specjalizować, dzięki nim stale uatrakcyjniać oferowane produkty kartowe i stale motywować klienta do używania karty w określonych momentach. Istotny wpływ na efektywność tych procesów ma różnicowanie przekazu i oferty kierowanej do specyficznych, homogenicznych segmentów klientów. Jest to wymuszone specyfiką produktu, wymaga sporego zaangażowania organizacyjnego, ale przynosi wymierne korzyści w postaci zwiększonej transakcyjności i lojalności klienta. Sama sprzedaż karty to dla banku koszt. Źródłem biznesu są transakcje, które uruchamiają wiele mechanizmów generujących przychody. O transakcje też jest co raz trudniej ze względu na rosnące nasycenie rynku różnymi kategoriami plastików. Naszym sprzymierzeńcem jest fakt, że procesy budujemy od początku, uwzględniając w nich krytyczne dla klienta i banku elementy. Nie musimy zajmować się przebudowywaniem już funkcjonujących rozwiązań, co pochłania czas i pieniądze. Dodatkowym atutem jest to, że Meritum Bank jest stosunkowo małą organizacją, co pozwala elastycznie dopasować się do dynamicznie zmieniającego się rynku oraz wymagań partnerów biznesowych i klientów. Dzięki temu możemy uzyskać trudną do powielenie przewagę, mającą duży wpływ na powodzenie i efektywność projektów.

W ramach szeroko pojętych procesów posprzedażowych warto zwrócić uwagę na element edukowania klienta przez bank. Jest to obszar, który dotąd był raczej zaniedbany, chociaż w ostatnim czasie co raz więcej instytucji zwraca na niego uwagę. Karta kredytowa jest jednym z bardziej skomplikowanych produktów finansowych. Dodatkowo w otaczającym nas szumie komunikacyjnym trudno jest się przebić z trafnym i jasnym przekazem akurat wtedy, kiedy klient tego oczekuje i kiedy ma czas, aby poświęcić temu swoją uwagę.

Oprócz kartowej edukacji klienta na etapie sprzedaży i w fazie posprzedażowej, ostatnio banki zaczęły komunikować i sprzedawać karty kredytowe podkreślając ich wartości zakupowe i związane z tym przywileje. To niewątpliwie powinno korzystnie wpłynąć na liczbę i wolumen transakcji bezgotówkowych. Te działania banków powinny zmienić specyficzny gotówkowy model wykorzystania kart kredytowych funkcjonujący w Polsce i upodobnić go do modelu funkcjonującego np. w Wielkiej Brytanii. Tam karty kredytowe służą przede wszystkim do płatności, a nie wypłat z bankomatów.

Dodatkowym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę i który hamuje do pewnego stopnia rozwój płatności bezgotówkowych, jest wzrost liczby bankomatów w Polsce. Często banki, promując produkty takie jak ROR, komunikują jako ich wartość dodaną dostęp do sieci bezpłatnych bankomatów w Polsce i coraz częściej także za granicą. Wpływa to na umocnienie w świadomości klientów pewnych schematów działania i przyzwyczajeń, które przyczyniają się do utrzymania gotówkowego profilu używania kart.

Radosław Dylik
Kierownik Kart Kredytowych
Meritum Bank

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!

Źródło: Bankier.pl

karty kredytowe 2009-01-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty kredytowe

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców