Nowa ustawa o podatku akcyzowym wejdzie w życie 1 marca. Zakłada ona zmiany w systemie opodatkowania samochodów. Pojawiły się informacje, że będą kłopoty z ustaleniem podstawy opodatkowania aut na nowych zasadach. Czy zgadza się pan z tymi informacjami?
– Trzeba zacząć od wyjaśnienia kwestii weryfikacji wartości samochodów. W 2008 roku urzędy celne dostały kompetencje w zakresie weryfikacji wysokości podstawy opodatkowania pojazdów przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym. W wyniku oceny funkcjonowania tego mechanizmu wyciągnęliśmy pewne wnioski.
Jakie?
– Okazało się, że w wyniku weryfikacji wartości aut do opodatkowania wpływy z akcyzy wzrosły od kilkunastu do blisko 30 proc. miesięcznie. To potwierdziło nasze obserwacje, że wcześniej wartości były zaniżane, bo organy podatkowe nie miały możliwości kontroli wartości podawanych przez podatników. W efekcie wprowadzenie tej możliwości okazało się potrzebne. Po pierwsze, zwiększyły się dochody budżetowe. Po drugie, wyrównały się warunki podatników – każdy płaci taką akcyzę, jak powinien. Nieuczciwi podatnicy nie mogą już oszukiwać na wartości aut.
Czy ta weryfikacja nie jest zbyt powszechna?
– Rzeczywiście, okazało się, że weryfikacja dotyczy dużego odsetka pojazdów. Dlatego zleciłem opracowanie analizy ryzyka dla tego obszaru. Chciałbym, aby wnioski z tego opracowania jako zalecenia były stosowane wraz z wejściem w życie nowej ustawy akcyzowej. Będą one określały, w jakich obszarach urzędy celne powinny zwracać większą uwagę na wartość transakcyjną pojazdów. Kryterium powinna być pojemność pojazdu, bo np. wartość stawki akcyzy dla dużych samochodów jest wysoka i w związku z tym będzie istniało większe zagrożenie manipulowaniem przy wartości samochodu. Innym kryterium mogą być też wiek auta, marka, typ czy też kraj, skąd samochód jest sprowadzany.
Jakie korzyści z określenia obszaru ryzyka będą mieć urzędy celne? Jak w przypadku nowych aut będzie wyglądała weryfikacja ich wartości? Jeśli się okaże, że akcyza musi być podatnikom zwracana, to czy można tu mówić o konkretnych kwotach?
Rozmawiała Ewa Matuszewska
Więcej: Gazeta Prawna 13.01.2009 (8) – str.2-3
Sprawdź także:
17.05.2024 (09:28)
– informacja prasowa
Już dla ponad 60 proc. seniorów ważne jest, aby bank oferował nowoczesne metody płatności
76 proc. osób powyżej 60 roku życia uważa, że banki odpowiednio wspierają ich w zakresie obsługi i korzystania z …
17.05.2024 (08:55)
– informacja prasowa
Nowa oferta VeloBanku: 60 zł na start i do 540 zł zwrotu za zakupy
Spełniając kilka warunków klienci, którzy wybiorą VeloKonto z VeloSkarbonką i wyrażą zgody marketingowe, mogą …
17.05.2024 (08:49)
– informacja prasowa
PKO Leasing w tym roku przekroczy 1 mld zł w finansowaniu stocków dealerskich
W 2023 r. suma pożyczek stockowych udzielonych dealerom przez PKO Leasing sięgnęła 910 mln zł, a w tym roku ich …
17.05.2024 (08:47)
– informacja prasowa
Województwo pomorskie z placówką VeloBanku w Wejherowie
W Wejherowie otwarto nowy oddział VeloBanku. Mieszkańcy woj. pomorskiego oraz turyści licznie odwiedzający rejon …
17.05.2024 (08:46)
– informacja prasowa
Zakaz wykonywania zawodu, tysiące złotych kary, wieloletnie procesy – to grozi za brak OC zawodowego
Przedstawiciele niektórych profesji m.in. zarządcy nieruchomości, przedsiębiorcy wykonujący działalność z zakresu …
17.05.2024 (08:44)
– informacja prasowa
Bank Pekao zorganizował wartą 500 mln zł emisję długu Toyota Leasing Polska
Bank Pekao S.A. we współpracy z konsorcjum banków uplasował na rynku inwestorów instytucjonalnych emisję 3-letnich …