Bank zaprezentował obszerny raport z Narodowego Testu Kupowania Online. Ankietę wypełniło niemal 24 tys. polskich internautów. Z badania wyłania się obraz klienta e-sklepu, dla którego najważniejsze są: niska cena, wygoda i bezpieczeństwo.
Okazało się, że ci, którzy kupują w internecie, i ci, którzy tego doświadczenia za sobą nie mają, postrzegają e-handel inaczej. Owszem, dla jednych i drugich najważniejszą zaletą e-zakupów i najsilniejszym wabikiem, który mógłby przyciągnąć nowych klientów, jest niska cena. Tak twierdzi 31 proc. klientów sklepów internetowych oraz 26 proc. tych, którzy z nich nie korzystają. Na drugim miejscu weterani internetowych sklepów stawiają wygodę i możliwość robienia zakupów bez ruszania się zza biurka.
Natomiast ci, którzy na internetowe zakupy się jak dotąd nie zdecydowali, jako kluczową cechę numer dwa wskazują bezpieczeństwo transakcji. Na pytanie „Dlaczego nie robisz zakupów w internecie?” 90 proc. odpowiedziało: boję się oszustów. Pozostałe 10 proc. obawia się, że o zakupach dowie się współmałżonek (8 proc.) lub szef, ponieważ dostęp do internetu mają wyłącznie w pracy. Przełożeni ankietowanych muszą być jednak niezbyt straszni, skoro dwie trzecie internautów zakupy robi w godzinach pracy.
Ci, którzy kupują w sieci, zdają się bagatelizować groźbę oszustw, tylko 3,4 proc. wskazuje bezpieczeństwo jako najważniejszą cechę. Niemniej jednak jako formę płatności wybierają przede wszystkim przelew (70 proc.), na drugim miejscu gotówkę przy odbiorze (20 proc.), a tylko co dziesiąty wstukuje do internetowego formularza numery karty płatniczej.
Największą przewagą tradycyjnego handlu zdaniem internautów jest możliwość naocznego sprawdzenia towaru przed zakupem. Zwykły sklep wybierają także wtedy, gdy nie mają czasu czekać na przesyłkę.
Tylko co szósty spośród tych, którzy nic przez sieć nie kupują, deklaruje, że ta forma handlu zdecydowanie nie jest dla niego i że nie ma nawet zamiaru próbować zakupów. Pozostali rozważają e-zakupy, chcą jednak najpierw dowiedzieć się o nich więcej.
W handlu elektronicznym właściwie nie ma różnic pomiędzy mężczyzną a kobietą. Na pytania „Czy kupujesz?” i „Jak często kupujesz?” obie płcie odpowiadały identycznie. W dołączonym do raportu komunikacie prasowym BZ WBK informuje, że obroty sklepów internetowych zanotują podczas tegorocznych świąt kolejne rekordy. Istotnie, dane o wielkości e-sprzedaży nie wskazują, że mamy spowolnienie gospodarcze. Duże polskie sklepy ciągle notują wzrosty. W listopadzie np. obroty sklepu Komputronik.pl zwiększyły się w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 30 proc., a Agito.pl o ponad 60 proc.
Maciej Bójko
Tagi: e-commerce
Sprawdź także:
16.05.2024 (14:12)
– informacja prasowa
Uniqa ubezpieczy startujących na imprezach Ironman w Polsce
Zawodnicy, którzy wystartują w 2024 roku na zawodach serii IRONMAN w Polsce, zostaną objęci ochroną ubezpieczeniową …
16.05.2024 (14:10)
– informacja prasowa
BNP Paribas wprowadza usługę API Premium - Personal Data Information Service (PDIS)
Bank BNP Paribas kontynuuje rozwój usług otwartej bankowości. Jako pierwszy bank w Polsce wprowadza rozbudowaną …
16.05.2024 (14:09)
– informacja prasowa
Oszustwa na LinkedIn: Jak cyberprzestępcy wykorzystują sieci biznesowe
Próby oszustw już dawno dotarły do LinkedIn. Mimo to wielu użytkowników nie kojarzy tej sieci biznesowej z …
16.05.2024 (14:07)
– informacja prasowa
Bank Pocztowy wprowadza promocje dla nowych klientów. Do zdobycia nawet 565 zł
Bank Pocztowy ogłasza promocje dla nowych klientów, które zapewnią im szereg korzyści. Wprowadzone promocje …
16.05.2024 (09:27)
– informacja prasowa
Rośnie popularność urządzeń samoobsługowych
Parkingi, stacje paliw, urzędy, hotele czy restauracje – to miejsca, w których coraz częściej można spotkać …
16.05.2024 (09:20)
– informacja prasowa
Gwałtowny spadek oprocentowania obligacji wartych nawet 30 miliardów
W czerwcu oprocentowanie części detalicznych obligacji skarbowych zanurkuje. Tym razem problem dotknie kolejnych …