Bank zaprezentował obszerny raport z Narodowego Testu Kupowania Online. Ankietę wypełniło niemal 24 tys. polskich internautów. Z badania wyłania się obraz klienta e-sklepu, dla którego najważniejsze są: niska cena, wygoda i bezpieczeństwo.
Okazało się, że ci, którzy kupują w internecie, i ci, którzy tego doświadczenia za sobą nie mają, postrzegają e-handel inaczej. Owszem, dla jednych i drugich najważniejszą zaletą e-zakupów i najsilniejszym wabikiem, który mógłby przyciągnąć nowych klientów, jest niska cena. Tak twierdzi 31 proc. klientów sklepów internetowych oraz 26 proc. tych, którzy z nich nie korzystają. Na drugim miejscu weterani internetowych sklepów stawiają wygodę i możliwość robienia zakupów bez ruszania się zza biurka.
Natomiast ci, którzy na internetowe zakupy się jak dotąd nie zdecydowali, jako kluczową cechę numer dwa wskazują bezpieczeństwo transakcji. Na pytanie „Dlaczego nie robisz zakupów w internecie?” 90 proc. odpowiedziało: boję się oszustów. Pozostałe 10 proc. obawia się, że o zakupach dowie się współmałżonek (8 proc.) lub szef, ponieważ dostęp do internetu mają wyłącznie w pracy. Przełożeni ankietowanych muszą być jednak niezbyt straszni, skoro dwie trzecie internautów zakupy robi w godzinach pracy.
Ci, którzy kupują w sieci, zdają się bagatelizować groźbę oszustw, tylko 3,4 proc. wskazuje bezpieczeństwo jako najważniejszą cechę. Niemniej jednak jako formę płatności wybierają przede wszystkim przelew (70 proc.), na drugim miejscu gotówkę przy odbiorze (20 proc.), a tylko co dziesiąty wstukuje do internetowego formularza numery karty płatniczej.
Największą przewagą tradycyjnego handlu zdaniem internautów jest możliwość naocznego sprawdzenia towaru przed zakupem. Zwykły sklep wybierają także wtedy, gdy nie mają czasu czekać na przesyłkę.
Tylko co szósty spośród tych, którzy nic przez sieć nie kupują, deklaruje, że ta forma handlu zdecydowanie nie jest dla niego i że nie ma nawet zamiaru próbować zakupów. Pozostali rozważają e-zakupy, chcą jednak najpierw dowiedzieć się o nich więcej.
W handlu elektronicznym właściwie nie ma różnic pomiędzy mężczyzną a kobietą. Na pytania „Czy kupujesz?” i „Jak często kupujesz?” obie płcie odpowiadały identycznie. W dołączonym do raportu komunikacie prasowym BZ WBK informuje, że obroty sklepów internetowych zanotują podczas tegorocznych świąt kolejne rekordy. Istotnie, dane o wielkości e-sprzedaży nie wskazują, że mamy spowolnienie gospodarcze. Duże polskie sklepy ciągle notują wzrosty. W listopadzie np. obroty sklepu Komputronik.pl zwiększyły się w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 30 proc., a Agito.pl o ponad 60 proc.
Maciej Bójko
Tagi: e-commerce
Sprawdź także:
21.11.2024 (12:27)
– informacja prasowa
Bank Pekao finansuje przejęcie lidera rynku cateringu dietetycznego w Polsce
Bank Pekao finansuje przejęcie 55 proc. udziałów w spółce Nice To Fit You (NTFY), jednego z liderów branży food …
21.11.2024 (12:22)
– informacja prasowa
Dla 40% Polaków zakup auta jest poza ich zasięgiem finansowym
21% Polaków przyznaje, że stać ich na nowy samochód, choć połowa z nich nie wyda na ten cel więcej niż 80 tys. zł. …
21.11.2024 (12:16)
– informacja prasowa
Barometr Providenta: W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż poprzednia Gwiazdka. Wydatki związane z organizacją obchodów …
20.11.2024 (18:44)
– informacja prasowa
Visa jest partnerem tytularnym FIS Snowboard Alpine World Cup
FIS Snowboard Alpine World Cup rozpoczyna sezon 2024/25 z nowym wsparciem. Dziś FIS i Visa, jeden ze światowych …
20.11.2024 (18:37)
– informacja prasowa
Credit Agricole ocenione przez Fitch na A+
Agencja ratingowa Fitch Ratings przyznała Credit Agricole Bank Polska S.A. długoterminowy rating podmiotu (LT IDR) …
20.11.2024 (18:33)
– informacja prasowa
Polskie banki i ich klienci zainteresowani udziałem w procesach odbudowy Ukrainy
Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Związek Banków Polskich (ZBP) zaprezentował wyniki badania dotyczącego …