PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPoczta Polska: Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Poczta Polska: Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Analizy 02.10.2013 (07:31)

Zakupy w sklepach internetowych są szybkie i wygodne – wie już o tym 14 mln polskich internautów. Są także bezpieczne, pod warunkiem, że zachowamy ściśle określone zasady. Najbliższe miesiące przyniosą zmiany, które znacząco zwiększą ochronę kupujących przez internet.

Do 13 grudnia 2013 roku Polska musi wprowadzić przepisy dyrektywy europejskiej z 2011 roku. Zgodnie z nowymi regulacjami, które powinny zacząć obowiązywać najpóźniej od czerwca 2014r., na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny kupujący będzie miał 14 zamiast obecnych 10 dni. Termin ten będzie biegł od momentu dostawy towaru do klienta, a gdy sklep nie poinformuje klienta o prawie odstąpienia od umowy, okres na zwrot wydłuży się do roku. Co ważne, zwrot będzie dokonany bez żadnych dodatkowych kosztów dla kupującego, czyli nie zapłaci on za odesłanie towaru, a sklep wraz z kwotą za towar zwróci opłaty za dostawę. Zniknąć też muszą wszystkie inne dodatkowe opłaty np. wyższy niż standardowy koszt minuty polaczenia z infolinią sklepu.

– W roku 2012 Polacy kupili przez internet towary i usługi o wartości około 22 mld zł. Jest to jednak tylko niecałe 4 proc. całego handlu w Polsce. W innych krajach UE udział transakcji online często przekracza 10 proc. Dlatego w najbliższych latach polski rynek e-commerce powinien być jednym z najszybciej rosnących w Europie – mówi Paweł Majtkowski, analityk Poczty Polskiej.

Jak pokazują badania, z 19,5 mln polskich internautów, aż 5,5 mln nie robi zakupów przez sieć. Najczęstszym powodem jest obawa o bezpieczeństwo dokonywanych zakupów. Okazuje się jednak, że kupując online możemy być tak samo chronieni jak podczas standardowych zakupów, trzeba tylko pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

– Najważniejszy jest właściwy wybór sklepu internetowego.W pierwszej kolejności powinniśmy dokładnie obejrzeć stronę www sklepu z którego chcemy skorzystać. Czy jest w pełni profesjonalna i dokładnie opisuje cały proces zakupu, czy znajdziemy regulamin oraz dokładne dane podmiotu prowadzącego sklep. Szukajmy także wyczerpujących informacji o sposobie dostawy towaru. Brak któregokolwiek z tych elementów powinien nas zaniepokoić. Sprawdźmy opinie o sklepie, najwięcej dowiemy się przeszukując serwisy oceniające sklepy, fora dyskusyjne lub porównywarki cenowe. Zwracajmy większą uwagę na opinie negatywne niż pozytywne, zobaczmy, co internauci krytykują w funkcjonowaniu sklepu, pamiętając jednak o tym, że pośród rzeczywistych opinii mogą pojawić się inspirowane przez sam sklep lub konkurencję – radzi Paweł Majtkowski.

Według eksperta dobrą metodą sprawdzenia wiarygodności sklepu jest także podjęcie próby kontaktu. Wyślijmy maila z pytaniem i zobaczmy, kiedy sklep odpisze, albo zadzwońmy, jeśli sklep podaje numer telefonu lub jesteśmy w stanie go ustalić. To powinno dać nam informacje o wiarygodności sklepu.

Wiele osób uważa, że o bezpieczeństwie danych wprowadzanych na stronie sklepu świadczy wyświetlanie przez przeglądarkę internetową symbolu złotej kłódki. Nie jest to jednak prawda, wskazuje to tylko na szyfrowanie transmisji między stroną internetową a klientem. Pamiętajmy, że nasza komunikacja będzie bezpieczna tylko wtedy, gdy jesteśmy na stronie zaufanego sklepu. Znaczenie ma także komputer, z jakiego korzystamy. Ważne żeby był wyposażony w stale aktualizowane oprogramowanie, chroniące przed wirusami.

Wpływ na bezpieczeństwo ma także wybrany sposób zapłaty. Najpopularniejsze z nich to: przelew, szybki przelew, płatność przy odbiorze lub kartą płatniczą. Zapłata kartą zapewnia wysokie bezpieczeństwo otrzymania zamówionego towaru, bowiem w razie problemów możemy dokonać reklamacji i anulowania już wykonanej w ten sposób transakcji. By jednak skorzystać z tej formy trzeba posiadać kartę płatniczą umożliwiającą płatności w internecie.

Taką funkcjonalność mają praktycznie wszystkie karty wydawane w Polsce, czasami jednak trzeba to wcześniej aktywować w banku. Inna możliwość to karta przedpłacona, z której możemy korzystać tylko po jej wcześniejszym zasileniu przelewem lub wpłatą. Jednak płacąc kartą w każdym wypadku trzeba szczególnie chronić wprowadzone na stronie internetowej dane. W Polsce prawie wszystkie sklepy kierują płacących kartami na strony firm autoryzujących płatności, takich jak First Data, eCard czy PayU. Wtedy możemy być pewni, że transakcja przebiegnie bezpiecznie. Posiadacze konta w banku mogą także skorzystać z przelewu lub jego zmodyfikowanej formy – szybkiego przelewu. W tym wypadku za zakupiony towar mogą znaleźć się na stronie sklepu w ciągu kilku minut.

Osoby, które obawiają się o bezpieczeństwo swoich zakupów wybierają zwykle płatność przy odbiorze. Ten sposób można polecić wszystkim, którzy dopiero zaczynają swoja przygodę z e-zakupami i chcą nabrać zaufania do takiej formy zamawiania towarów. Zwykle sprzedawca za możliwość zapłaty przy odbiorze pobiera dodatkową opłatę wynosząca od 2 do 5 zł.

– Unikatowym rozwiązaniem oferowanym przez Pocztę Polską jest sprawdzenie zawartości paczki przed jej odebraniem.W ten sposób eliminujemy całkowicie ryzyko związane z zakupami internetowymi. W momencie odbioru paczka zostaje otwarta, by sprawdzić czy zawartość jest zgodna z tym, co zadeklarował nadawca. Jeśli nie, to odbiorca paczki nie musi jej odbierać i płacić. Taką usługę może zamówić tylko nadawca w momencie wysłania przesyłki, zatem trzeba ją wybrać już w momencie zakupu towaru w sklepie. Potem nie jest to już możliwe – dodaje Paweł Majtkowski.

Część klientów obawia się, że kupując online ma mniejsze możliwości reklamowania towaru. To także mit. Obecnie kupując w internecie, możemy przez 10 dni się wycofać bez podania przyczyny, oczywiście pod warunkiem, że towar nie nosi znamion używania. Ten termin dotyczy zakupów w Polsce, gdy kupujemy za granicą może być inny. Zawsze kupując w kraju czy też za granicą, powinniśmy dokładnie czytać regulamin sklepu z którego korzystamy. Odpowiedzialność sprzedawcy przy zakupie online jest taka sama jak w przypadku sklepu stacjonarnego.

Zasady bezpiecznych zakupów w internecie:


1. Sprawdź wiarygodność sklepu,
2. Przeczytaj regulamin i inne dokumenty sklepu,
3. Sprawdź, czy komunikacja ze sklepem jest bezpieczna,
4. Aktualizuj oprogramowanie ochronne na komputerze,
5. Wybierz płatność kartą,
6. Jeśli masz wątpliwości, wybierz płatność przy odbiorze i zamów możliwość sprawdzenia zawartości paczki,
7. W ciągu 10 dni możesz zwrócić zakupiony towar bez podania przyczyny.

Poczta Polska

2013-10-02
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców