PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyFazy rozwoju bankowości internetowej

Fazy rozwoju bankowości internetowej

Analizy 25.11.2003 (19:46)

Banki zazwyczaj przechodzą cztery główne fazy rozwoju internetowego:

· Faza pierwsza: Marketing i promocja

· Faza druga: Ograniczona interakcja

· Faza trzecia: Pełny dostęp do transakcji i usług

· Faza czwarta: Wykorzystanie strategiczne

Większość banków przechodzi z jednej fazy do drugiej w podanym porządku, jednak część przeskakuje fazę pierwszą i drugą oferując od samego początku pełną funkcjonalność konta internetowego. Należy mieć jednak świadomość, iż są to albo nowe banki na rynku, albo też takie, które dotychczas zaniedbywały rozwój internetowego kanału dostępu.

Marketing i promocja

Ograniczona interakcja

Pełny dostęp do transakcji i usług

Wykorzystanie strategiczne

Główne możliwości

– publikowanie informacji o działalności i usługach banku
– mapa oddziałów i bankomatów
– kontakt z klientami za pomocą poczty elektronicznej
– kalkulatory pożyczek
– aplikacje o karty kredytowe
– aplikacje pozwalające otworzyć konto w danym banku
– artykuły i porady o planowaniu finansowym
– podgląd rachunku
– przelewy
– pożyczki, karty kredytowe, kredyty hipoteczne
– historia rachunku
– zlecenia stałe
– Możliwość sprzedaży nowych usług (cross selling)
– Analiza zyskowności klientów
– Płacenie i podgląd on-line rachunków

Główne korzyści

– dostarcza informacji o banku do obecnych i potencjalnych klientów – redukuje robotę papierkową
– mało kosztowna droga do zainteresowania klientów usługami
– zatrzymanie obecnych klientów
– przyciąganie nowych, wysoko-dochodowych klientów
– redukcja kosztów obsługi
– ogólny wzrost oferowanych usług
– nowe możliwości uzyskana  większego przychodu
– wzrost marży

Środki finansowe wymagane do wprowadzenia poszczególnych faz (przede wszystkim w przypadku dwóch ostatnich faz) zależą przede wszystkim od systemu wewnętrznego banku i infrastruktury technologicznej. Należy także podkreślić, że nie ma tutaj korelacji pomiędzy wielkością banku a fazą, w której bank obecnie działa. Znamiennym przykładem może być w Polsce bank Millennium, który pomimo swojej pozycji rynkowej i liczby klientów nie ma nawet własnej strony WWW (stan na koniec sierpnia 2002).

Faza 1 : Marketing

Faza pierwsza nie przedstawia dla banku dużego ryzyka. Generalnie banki uważają tę fazę jako etap, który pozwala zebrać potrzebne doświadczenie. Zazwyczaj banki wykorzystują istniejące materiały promocyjne banku i adaptują je na użytek Internetu, rozwijając w ten sposób swoją witrynę. Posiadanie własnej strony WWW wymaga minimalnych inwestycji, a koszty utrzymania są dla banku wręcz niezauważalne w ogólnym budżecie promocyjnym. Początkowo banki rozwijały swoje strony domowe angażując własnych pracowników, jednak szybko zrezygnowano z tego i stworzenie profesjonalnie wyglądających witryn zleca się na zewnątrz do wyspecjalizowanych firm. Zaangażowanie się w tę fazę dostarcza wiele możliwości zgromadzenia potrzebnej wiedzy o Internecie oraz sygnalizuje dotychczasowym klientom wagę tego nowego medium komunikacji.

Faza 2: Ograniczona interakcja

Wraz z fazą drugą, bank wprowadza na swoje strony ograniczoną interakcję z klientem. Banki poprawiają własne strony domowe w celu dostarczenia większej wartości dla obecnych i potencjalnych klientów. Za przykład takich usług mogą posłużyć kalkulatory on-line, wnioski pozwalające ubiegać się o kartę kredytową czy kredyt. Strony bankowe często zamieniają się w tej fazie w centrum informacyjne. Banki umieszczają różne artykuły, które pozwalają na przykład na planowanie finansowe. Ciekawą inicjatywą jest zamieszczanie słowniczków pomagających na zrozumienie i wyjaśnienie pojęć i znaczeń produktów bankowych. Wszystkie te narzędzia mają na celu zbudowanie więzi i skłonienie użytkownika do ponownego powrotu na stronę w regularnych odstępach czasu. Oprócz tego dobrze zaprojektowane darmowe usługi pozwalają na zaprezentowanie swojej oferty potencjalnym nowym klientom, którzy odwiedzają witrynę w celu skorzystania z nich. Cechą odróżniającą tę fazę od kolejnej jest fakt, iż nie ma tutaj połączenia usług wewnętrznego systemu przetwarzania ze stroną internetową. Oczywiście tak znaczna rozbudowa i częsta aktualizacja strony wiąże się ze znacznie większym zaangażowaniem finansowym, aczkolwiek należy pamiętać, że nie wymaga integracji z systemem bankowym, wymaganym przez fazę trzecią.

Faza 3: Pełny dostęp do transakcji i usług

W fazie trzeciej bank oferuje pełną funkcjonalność bankowości internetowej. Istnieje wiele powodów, które motywują banki do przejścia do tej fazy. Zazwyczaj banki przechodzą do tej fazy, aby utrzymać swoich kluczowych klientów lub też zdobyć nowych. Duża część banków traktuje to jako krok ochronny. Uważają, że mogą stracić swoich najlepszych klientów, jeśli nie będą oferować takiej usługi. Traktują więc bankowość internetową jako element kształtowania wizerunku bank.. Nie można także zapominać o znacznej redukcji kosztów, która jest wynikiem przeprowadzania transakcji w Internecie. Cały czas duża część banków widzi w tej fazie możliwość generowania dodatkowych opłat i stworzenia nowych usług, które nie mogłyby istnieć w inny sposób (np. wirtualna karta płatnicza).

Faza trzecia jest o wiele bardziej skomplikowana niż dwie poprzednie ze względu na przyłączenie wewnętrznych systemów banku z publiczną siecią Internet. Właśnie ze względu na otwartość tego systemu na ataki z zewnątrz, należy odpowiednio zabezpieczyć cały system, co wymaga już zaangażowania znacznych środków finansowych.

Faza 4: Wykorzystanie strategiczne

W fazie czwartej banki rewolucjonizują i wprowadzają nowe, zaawansowane techniki interakcji z konsumentami. Zamiast inwestowania w rozległą sieć placówek, przeznaczają większość funduszy na zaawansowane usługi on-line. Rozwijają rozbudowę bardzo wyszukanych baz danych o swoich klientach tak, aby móc zastosować nawet najbardziej zaawansowaną segmentację. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom CRM (Customer Relationship Management) istnieje możliwość znaczącej rozbudowy oferty innych produktów (cross selling), a także zatrzymaniu klienta przy banku i wzmocnienie jego lojalności. Systemy decyzyjne oparte na witrynie internetowej umożliwiają służbom bankowym odpowiedzialnym za marketing do stworzenia najbardziej zaawansowanej segmentacji klientów.

Te nowe rozwiązania pozwolą bankom na eksperymentowanie z niekonwencjonalnymi i niespotykanymi do tej pory drogami zaspokojenia oczekiwań klientów i zaoferowania im zupełnie nowych produktów, dostosowanych tylko i wyłącznie do ich zapotrzebowań. Takie udogodnienia dostępne będą dla wszystkich, a nie tylko dla klientów private bankingu. Dla większości banków faza czwarta jest jeszcze wizją przyszłości. Jak się można jednak spodziewać, w krótkim czasie będzie to główne pole bitwy dla konkurujących ze sobą instytucji finansowych.

2003-11-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców