Aplikacje te bazują na technologiach i rozwiązaniach pozyskanych wraz z przejęciem firmy e-Dial, co miało miejsce w II połowie 2004 roku. Zastosowana w nich architektura „SIP-to-the-Core” uniezależnia w praktyce pakiet aplikacji od konkretnej platformy sprzętowej lub systemu operacyjnego. Jego podstawowym zadaniem jest zestawianie multimedialnych konferencji z udziałem wielu osób, współpraca on-line mająca na celu podniesienie poziomu interakcji i szybkości realizacji procesów biznesowych z innymi pracownikami, klientami i partnerami, z takich sektorów jak usługi finansowe, służba zdrowia, obronność, edukacja, telekomunikacja czy administracja.
W ofercie Alcatela są dostępne dwa rozwiązania: aplikacja My Teamwork – część systemu ujednoliconej komunikacji Alcatel OmniTouch Unified Communication (OTUC) oraz Alcatel Instant Collaboration System (ICS) – całkowicie niezależne od platformy sprzętowej oprogramowanie, specjalnie dostosowane do współpracy z różnorodnymi środowiskami informatycznymi.
Użytkownicy My Teamwork – poprzez bardzo prosty w obsłudze interfejs przeglądarki internetowej lub z poziomu telefonu mogą inicjować zestawianie multimedialnych konferencji – z możliwością transmisji głosu, danych i współdzielenia dokumentów oraz z uwzględnieniem profili obecności (wcześniej ustalonych bądź zmienianych w trybie na żądanie). My Teamwork jest także dostępny w postaci osobnego produktu, który podobnie jak w przypadku wersji zintegrowanej z pakietem OTUC, jest zoptymalizowany do współpracy z serwerami komunikacyjnymi IP Alcatel OmniPCX. Pakiet OTUC oferuje jednocześnie zaawansowane funkcje telefonii korporacyjnej, ruting połączeń/kontaktów, ujednolicone systemy wiadomości oraz komunikatory internetowe.
Klientom, którzy działają w środowiskach informatycznych silnie zróżnicowanych, Alcatel proponuje system Alcatel Instant Collaboration System – charakteryzujący się błyskawiczną możliwością instalacji na bazie dowolnej infrastruktury sieciowej, włączając w to centrale abonenckie pochodzące od różnych dostawców. Wykorzystując w charakterze interfejsu przeglądarkę internetową, Alcatel ICS pozwala na korzystanie z usług konferencyjnych i połączeń głosowych w oparciu o profile obecności, z bezpiecznych komunikatorów internetowych oraz wideokonferencji. Bez potrzeby ściągania i instalowania dodatkowego oprogramowania, ICS w prosty sposób może być udostępniony w sieciach obejmujących różne typy komputerów osobistych (PC, MAC, Windows/Unix/Linux), obsługując połączenia z tradycyjnej sieci telefonicznej, jak i VoIP.