PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościRecenzja płatności mobilnych IKO

Recenzja płatności mobilnych IKO

Wiadomości 17.07.2013 (07:52)
Płatności mobilne

W marcu PKO Bank Polski uruchomił płatności mobilne IKO. Mają one służyć jako podwaliny lokalnego systemu płatności mobilnych w Polsce. Sprawdziliśmy, jak płatności za pomocą telefonu działają w praktyce.

Z płatności mobilnych IKO na razie mogą korzystać klienci PKO Banku Polskiego. W planach jest rozszerzenie systemu o klientów kolejnych pięciu banków: BZ WBK, Alior Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku i Banku Millennium. Proces płatności opiera się na kodach jednorazowych, a do transakcji wystarczy telefon komórkowy. System umożliwia opłacanie transakcji w wybranych sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłacanie gotówki z bankomatów PKO BP bez karty, wysyłanie przelewów na numer telefonu oraz generowanie czeków elektronicznych, które można przekazać dowolnej osobie.

W założeniu system dostępny jest nie tylko dla nowoczesnych smartfonów, ale także dla starszych modeli telefonów. Aby skorzystać z aplikacji, trzeba mieć konto osobiste w PKO PB. Obecnie bank udostępnia – w ramach promocji Superkonto IKO – bezpłatny rachunek, na którym można przetestować rozwiązanie. Telefon musi mieć stałe połączenie z internetem. Nasz test aplikacji IKO został przeprowadzony na telefonie HTC Desire Z wyposażonym w system Android 2.2.3.

Prosta aktywacja, czytelna aplikacja

Aktywacja aplikacja na smartfonie nie stwarza problemu, a proces jest szczegółowo opisany na stronach banku. Po pobraniu jej ze sklepu Google Play należy się zalogować do bankowości internetowej iPKO, powiązać aplikację z ROR-em i nadać PIN. Powiązanie aplikacji opiera się na kodzie jednorazowym, który należy wpisać do programu.

Do aplikacji logujemy się za pomocą nadanego kodu PIN. Po wejściu do programu w centralnej części pulpitu wyświetla się duży, sześciocyfrowy kod IKO. Kodu możemy użyć do płatności w sklepie (także internetowym) oraz do wypłaty z bankomatu. Jest ważny dwie minuty, a po jego wygaśnięciu automatycznie generowany jest następny kod.

Pod kodem znajduje się tzw. karuzela, czyli menu dające dostęp do pozostałych opcji. W menu są trzy zakładki: Przelewy, Rachunki i Czeki. Przelewy służą do wysyłania pieniędzy na numer telefonu. Rachunki to przegląd kont osobistych, blokad na rachunkach i historii operacji. Opcja Czeki pozwala na wysyłanie kodów jednorazowych, które może wykorzystać inna osoba.

Trzeba uruchomić wcześniej

Na testowanym telefonie aplikacja uruchamiała się około 20-25 sekund. Czas ten był liczony od momentu kliknięcia ikony, przez wpisanie PIN-u, aż po wyświetlenie kodu jednorazowego. Żeby nie przedłużać procesu płatności, warto więc uruchomić aplikację, stojąc jeszcze w kolejce do kasy. To kwestia dyskusyjna, czy taka procedura jest wygodna. Podczas testów zdarzyło się kilka razy, że aplikacja nie wygenerowała kodu, mimo że telefon miał połączenie z internetem. Wówczas konieczne było zamknięcie programu i jego ponowne uruchomienie. To wydłużało proces płatności.

Wbrew zapewnieniom banku aplikacji nie dało się uruchomić na starszych, ale dość popularnych modelach telefonów: Samsungu Avili i Nokii C3-00. W pierwszym przypadku w ogóle nie udało się pobrać aplikacji, w drugim aplikacja została zainstalowana, ale nie dało się jej włączyć.

Płatność w praktyce

Sam proces płatności przebiegał sprawnie i bez zarzutu. Po podejściu do kasy informujemy kasjera, że płatność będzie dokonywana za pomocą telefonu (IKO). Kasjer prosi o wpisanie na terminalu sześciocyfrowego kodu wygenerowanego przez aplikację. Po kilku sekundach na ekranie telefonu pojawia się informacja o płatności, którą wystarczy zaakceptować, klikając OK. Transakcja zostaje zaakceptowana, a kasjer drukuje pokwitowanie. Proces trwa mniej więcej tyle samo, co standardowa (nie zbliżeniowa) płatność kartą płatniczą.

Na podobnej zasadzie opiera się płatność w sklepie internetowym. Po zamówieniu towaru wymieramy opcję płatności IKO. Dostajemy gotowy formularz, w którym wpisujemy sześciocyfrowy kod z aplikacji i akceptujemy płatność. W telefonie wyświetlą nam się szczegóły transakcji, które zatwierdzamy, klikając OK.

Z bankomatów PKO BP można wypłacać gotówkę bez karty. Z głównego menu na bankomacie wybieramy opcję Wypłata IKO. Podajemy kwotę, którą chcemy wypłacić, i wpisujemy kod IKO. Szczegóły transakcji wyświetlą się na telefonie. Proces jest prosty i intuicyjny.

Elektroniczne czeki

Dwie pozostałe opcje aplikacji to obsługa czeków i przelewów. Na uwagę zasługują przede wszystkim Czeki. Służą one do generowania kodu, który możemy przekazać komuś innemu. Odbiorca nie musi korzystać z aplikacji IKO ani być klientem banku, musi jednak znać hasło do czeku. Kod można wysłać za pomocą SMS-a lub maila. Nadawca ustala, jak długo taki czek będzie ważny (od 15 minut do 72 godzin). Za pomocą czeku można dokonać płatności w sklepie lub wypłacić gotówkę z bankomatu. Transakcja pójdzie w ciężar posiadacza ROR-u w PKO BP.

Opcja Przelewy to szybkie przelewy na telefon innego odbiorcy. Funkcja działa tylko między klientami PKO BP korzystającymi z aplikacji IKO. By wykonać przelew, wybieramy z książki telefonicznej numer telefonu i wpisujemy kwotę, którą chcemy przekazać. Pieniądze po kilku chwilach trafiają na konto odbiorcy w PKO BP.

Innowacja, ale nie bez wad

Wadą systemu jest natomiast brak możliwości realizacji standardowych przelewów. W praktyce klient PKO BP musi używać dwóch rozwiązań mobilnych: strony lite do realizacji przelewów i zarządzania kartami czy kredytami oraz aplikacji IKO do płatności mobilnych. Gdyby te opcje były dostępne w aplikacji IKO, stanowiłaby ona kompletny, mobilny panel zarządzania rachunkiem osobistym z integrowanym modułem płatności. Z punktu widzenia klienta takie rozwiązanie byłoby chyba wygodniejsze.

Sama technologia działa bez większych zarzutów, ale na tę chwilę telefon nie może jeszcze zastąpić portfela i karty. Płatności IKO są akceptowane tylko w terminalach spółki eService należącej do PKO Banku Polskiego – obecnie jest to około 50 tys. POS-ów (docelowo 70 tys.). Sklepy, które akceptują płatności IKO, nie informują o tym klientów – brakuje naklejek przy kasie i na terminalach czy chociażby ulotek. Osoba, która chce dokonać płatności telefonem, musi wyszukać sobie odpowiedni punkt za pomocą aplikacji (geolokalizacja). Sama aplikacja też nie podaje aktualnych danych. Przykładowo, 11 lipca nie wyświetlała restauracji McDonalds, które już od połowy czerwca akceptują płatności IKO.

Zalety płatności IKO:

  • prosta i czytelna szata graficzna aplikacji

  • łatwe wykonywanie operacji

  • bogaty zestaw materiałów informacyjnych i poradników wideo

  • czas trwania transakcji nie jest dłuższy niż standardowa płatność kartą

  • ponad 3 tys. bankomatów do wypłaty bez karty
  • możliwość przekazywania czeków odbiorcom niezarejestrowanym w systemie

Wady:

  • nieco ospałe działanie

  • brak aktualizacji punktów akceptujących płatności

  • podczas testów aplikacja kilka razy nie wygenerowała kodu

  • brak oznaczeń na punktach akceptujących płatności IKO

  • aplikacja nie działa na wszystkich telefonach

Napisz do autora: [email protected]

2013-07-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców