Krowia Parada to wielka wystawa plastikowych krów naturalnej wielkości pomalowanych w różne, uzależnione jedynie od fantazji i zdolności wykonawcy, wzory. Oprócz zapewnienia mieszkańcom i turystom dobrej zabawy, Parada ma także poważniejsze cele: pomoc dzieciom i młodzieży. Po 90 dniach ekspozycji na mieście, krowy są licytowane, a dochód przekazywany instytucjom charytatywnym (więcej o Paradzie: www.gazeta.pl) .
„Gazeta Stołeczna”, „Metro”, AMS i Gazeta.pl biorą udział w projekcie. Każde z mediów przygotowało swoje własne, niepowtarzalne zwierzę angażując do tej akcji artystów, czytelników i zespoły redakcyjne.
Krowa „Gazety Stołecznej” powstała dzięki zaproszeniu do wspólnej zabawy czytelników. W ogłoszonym konkursie pierwsze miejsce zajęła Bojowa Krowa zaprojektowana przez grupę artystyczną K-A-Ł. Pokryta maskującym kamuflażem i naszpikowana maszynerią Bojowa muczy i wydaje metaliczne odgłosy. W zamyśle twórców mechaniczna krowa ma być przewrotną odpowiedzią na stale obecne w mediach nawoływanie do konsumpcji „jedynie naturalnych i zdrowych produktów”. „Poza tym” – komentuje Marcin Jażyński, malarz i filozof, współtwórca projektu krowy – „wydało nam się zabawne nadanie groźnego, bojowego wyglądu krowie – zwierzęciu kojarzonemu z bezbrzeżnym spokojem”.
Krowa „Metra” odzwierciedla kolorystykę i miejski charakter dziennika. Lokalizacja w ścisłym centrum Warszawy nadaje jej szczególny rys – najbardziej zawrotna prędkość, jaką może rozwinąć to 50 km/h, zgodnie z obowiązującymi w mieście przepisami. Krowa „Metra” zaprojektowana została przez zespół dziennika.
AMS jako firma działająca w przestrzeni miejskiej i współpracująca na co dzień z miastami także chętnie przyłączyła się do akcji.
„Parada Krów sprzyja promocji miasta, a takim działaniom zawsze kibicujemy. Chcemy, żeby Warszawa była miastem ciekawym dla turystów, pełnym atrakcji i różnego rodzaju imprez. Poza tym od lat wspieramy młodych artystów, nie mogliśmy, więc nie mieć swojej krowy w Paradzie Krów.”- mówi Marek Kuzaka, wiceprezes AMS. Krowa AMS została zaprojektowana przez młodą artystkę Ewę Brykalską. Na krowie, w barwach AMS, namalowano panoramę Warszawy.
Krowa portalu Gazeta.pl, w przeciwieństwie do bojowo-mechanicznej krowy „Gazety Stołecznej”, zachowała w pełni swój naturalny, spokojny charakter. Szykowna Krowa Pokojowa przyozdobiona jest wykwintnym złoto-czerwonym wzorem, który może być również motywem tapety, także tej na ekranie komputera.
Wszystkie krowy można oglądać w centrum Warszawy. Bojowa krowa „Gazety Stołecznej” stoi na przystanku przy Dworcu Centralnym, krowa Metra na Marszałkowskiej naprzeciwko Galerii Centrum, AMS umieścił swoją krowę w przed hotelem Forum, a krowa portalu Gazeta.pl ozdabia dach wiaty naprzeciwko hotelu Polonia.
***
Agora SA jest jedną z największych spółek medialnych w Polsce. Powstała w 1989, od 1999 notowana jest na giełdach w Warszawie i Londynie. Spółka zatrudnia ponad 3700 osób, a jej wartość rynkowa przekracza 3 miliardy złotych. Flagowym przedsięwzięciem Agory jest Gazeta Wyborcza – największy dziennik opiniotwórczy w Polsce. Spółka jest również właścicielem lidera na rynku reklamy zewnętrznej- AMS SA – oraz wydawcą 14 magazynów i bezpłatnego dziennika Metro. W 1996 roku Agora zaangażowała się kapitałowo w sektor radiowy. Dziś grupa radiostacji składa się z 28 rozgłośni lokalnych (w tym jednej stowarzyszonej) i ponadregionalnego radia TOK FM. Agora jest również obecna na rynku internetowym poprzez własny portal oraz serwis ogłoszeniowy .