60 mln zł strat branży
Skala kradzieży sygnału telewizyjnego na polskim rynku jest znacząca. Co roku branża nadawców i operatorów telewizji kablowych i satelitarnych ponosi straty finansowe około 60 mln zł. Nie chodzi tylko o utracone wpływy z abonamentu, ale także o straty spowodowane kradzieżą sprzętu, koszty wprowadzania nowych zabezpieczeń technicznych, modernizacji i uszczelniania istniejących systemów kodowania, a także naprawy skrzynek abonenckich zniszczonych podczas prób włamania. „Środki te z powodzeniem operatorzy mogliby przeznaczyć na rozwój oferty programowej, unowocześnianie sieci czy zakup najnowszych modeli dekoderów i sprzętu technicznego” – komentuje Marek Chmielewski, prezes stowarzyszenia Sygnał.
Nowa kampania edukacyjna
7 lipca br. w telewizji i Internecie ruszyła nowa kampania stowarzyszenia Sygnał przeciwko kradzieży sygnału telewizyjnego. Kampania telewizyjna prowadzona będzie w oparciu o spoty z udziałem Borysa Szyca (30” i 60”). Będą one emitowane zarówno na kanałach członków stowarzyszenia – Ale kino!, AXN, CANAL +, CANAL + Film, CANAL+ Sport, HBO, HBO2, MTV, MTV Classic, Planete, jak i na kanałach partnerów akcji – Animal Planet, Club, Discovery Channel, Europa Europa, Jetix, Polsat, Polsat Sport, Polsat Zdrowie i Uroda, Reality TV, Romantica, TVN 24, TVN, TVN Style, TVN TURBO. Kanały te bezpłatnie udostępniły stowarzyszeniu swój czas antenowy.
Na stronach internetowych firm zrzeszonych w Sygnale oraz w portalach związanych z tematyką medialną – cTime.pl, E-biznes.pl, Medialink.pl, MediaMagazyn.pl, Media.mocny.com, Media News, TV News, Wirtualnemedia.pl – również bezpłatnie będą emitowane bannery i pop–undery kampanii. We wrześniu i październiku kampania przeciwko kradzieży sygnału prowadzona będzie w oparciu o materiały BTL. Ulotki i broszury dystrybuowane będą w Biurach Obsługi Klienta członków stowarzyszenia, na seminariach i konferencjach dla policji i prokuratury. W wielu blokach mieszkalnych rozwieszone zostaną plakaty z wizerunkiem Borysa Szyca, przestrzegające przed nielegalnym odbiorem sygnału telewizyjnego. Równocześnie ze startem kampanii pod adresem www.sygnal.org.pl została uruchomiona także nowa strona internetowa stowarzyszenia Sygnał. „Celem kampanii jest walka ze społecznym przyzwoleniem na piractwo telewizyjne oraz upowszechnianie wiedzy o tym, że kradzież sygnału telewizyjnego jest przestępstwem karanym prawo” – podkreśla Marek Chmielewski.
Brak przyzwolenia na kradzież sygnału wśród legalnych abonentów telewizji
Piractwo telewizyjne to zjawisko częste – uważa tak 45% abonentów ankietowanych w czerwcu br. przez operatorów kablowych i satelitarnych zrzeszonych w stowarzyszeniu Sygnał. Wyniki ankiety wskazują, że wśród abonentów telewizji kablowych i satelitarnych jest niskie przyzwolenie na kradzież sygnału telewizyjnego. Według aż 82% respondentów kradzież sygnału telewizyjnego jest niedopuszczalna, a 71% ankietowanych ma świadomość, że kradzież sygnału telewizyjnego wpływa na wysokość abonamentu, tyle samo osób jest zdania, że należy karać złodziei sygnału (kierując sprawy na drogę sądową lub stosując kary finansowe).
Ścisła współpraca z organami ścigania
Stowarzyszenie od 2002 r. systematycznie organizuje szkolenia i seminaria dla policji i prokuratury. Od tego czasu przeprowadzono w sumie 40 szkoleń dla policji i 15 seminariów dla prokuratury. Tylko w tym roku w spotkaniach wzięło już udział łącznie 390 funkcjonariuszy. „Szkolenia i seminaria zwiększają skuteczność działań operacyjnych, które regularnie prowadzimy z policją. Wbrew obiegowym opiniom, złodzieje sygnału telewizyjnego nie są bezkarni – w sprawach przeciwko nim zapadło już wiele wyroków skazujących” – stwierdza Zbigniew Taraś, W-ce Prezes stowarzyszenia. Efektem współpracy operacyjnej z policją jest 137 postępowań wszczętych w 2003 r. i 133 – w 2004 r. Jednocześnie w 2003 r. zakończono 117 postępowań, a w 2004 r. – 173. W pierwszej połowie br. wszczęto już 75 postępowań, a zakończono 59.