BZ WBK Press Foto to konkurs fotografii prasowej wymyślony i organizowany przez Bank Zachodni WBK. Jego adresatami są przed wszystkim zawodowi fotoreporterzy. – Zdajemy sobie sprawę, że tworząc tego rodzaju konkurs wkraczamy na obszar tradycyjnie zarezerwowany przez firmy związane z fotografią, ale w tym przypadku postanowiliśmy zachować się niekonwencjonalnie, zwłaszcza, że ten rodzaj fotografii szczególnie dotyczy ludzi, ich codziennego życia i pasji. Chcemy w ten sposób podkreślić, że jesteśmy firmą nastawioną przede wszystkim na innych. Jednocześnie chcieliśmy ocieplić nieco wizerunek banku, jako instytucji tradycyjnie postrzeganej przez pryzmat liczb, twardego marketingu i ścisłych procedur – wyjaśnia Jędrzej Marciniak, dyrektor Obszaru Zarządzania Marką BZ WBK.
Kategorie pierwszej edycji BZ WBK Press Foto zostały określone w sposób tradycyjny dla konkursów fotografii prasowej – Wydarzenia, Społeczeństwo, Cywilizacja, Portrety, Sport. – Zainteresowanie konkursem przerosło nasze oczekiwania. Jak wynikało z naszych sondaży przy pierwszej edycji konkursu pozyskanie 2 tysięcy prac jest już sukcesem – wyjaśnia Jędrzej Marciniak. Tymczasem na pierwszy BZ WBK Press Foto nadesłano ponad 4200 fotografii, wykonanych przez 310 autorów, spośród których 70% stanowili profesjonaliści pracujący w redakcjach i agencjach fotograficznych. Jak wynika z rozmów z uczestnikami, magnesem przyciągającym do konkursu – poza pulą nagród wynosząca łącznie 70 tysięcy złotych – było profesjonalne jury, któremu przewodniczył Witold Krassowski, laureat, a później juror najbardziej prestiżowego konkurs fotografii prasowej World Press Photo.
Możliwość poddania własnych prac ocenie specjalistów z Reutersa, agencji Forum, „Wprost” była dla wielu osób zdecydowanie ważniejsza niż nagrody, z których najwyższa – za Zdjęcie Roku – wynosiła 15 tysięcy złotych. Bank zagwarantował jurorom pełną niezależność przy wyborze prac, chcąc nagrodzić wybrane przez siebie zdjęcie stworzył osobną nagrodę, której nazwę zaczerpnął ze swojego hasła korporacyjnego – „Warto być razem”. W tym przypadku poza walorami artystycznymi zdjęcia ważni byli także jego bohaterowie. Autor fotografii otrzymał nagrodę finansową, a przedstawieni na nim ludzie prezent od BZ WBK. W tym roku beneficjentem została założona przez chłopców ze Śląska i trenująca na pokopalnianej hałdzie, drużyna piłkarska Real Rydułtowy (wszyscy jej gracze są miłośnikami Realu Madryt), której bank w przyszłym roku ufunduje wyjazd na mecz Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Niemczech.
Patronem konkursu był dziennik „Rzeczpospolita”, który promował go na swoich łamach na etapie zbierania prac, a następnie na pierwszej stronie i całej kolumnie wewnątrz numeru zaprezentował część zwycięskich fotografii. „Rzeczpospolita” ufundowała także swoją nagrodę, a w dniu wręczenia nagród wydała specjalny dodatek poświęcony konkursowi. Sporo uwagi poświęciły imprezie także inne tytuły, np. Gazeta Wyborcza, której autorzy zdobyli 11 nagród. Obszerne, wielostronnicowe prezentacje prac zamieściło kilka specjalistycznych periodyków fotograficznych. Materiał z uroczystości wręczenia nagród BZ WBK Press Foto 2005 nadały także „Wiadomości” Pierwszego Programu TVP.
Kolejnym etapem prac związanych z BZ WBK Press Foto 2005 była seria wystaw pokonkursowych. – Założyliśmy, że tego rodzaju fotografia powinna wyjść do ludzi – mówi Grzegorz Adamski z Departamentu PR i Komunikacji Wewnętrznej BZ WBK. Bank przygotował plenerową wystawę o powierzchni 150 m2, którą była eksponowana przez 8 do 10 dni w najbardziej ruchliwych miejscach Warszawy, Sopotu, Krakowa, Zakopanego, Poznania i Wrocławia. Wybór miejsc nie był przypadkowy – Warszawa to w przypadku imprez którym zależy na zauważeniu przez media program obowiązkowy. W Sopocie, Zakopanem i Krakowie wystawialiśmy się w lipcu i sierpniu, czyli w okresie gdy do tych miast przyjeżdża cała Polska, Poznań i Wrocław to miasta, w których BZ WBK ma najsilniejszą pozycję – wyjaśnia Grzegorz Adamski. Łącznie we wszystkich sześciu lokalizacjach wystawę obejrzało ponad 77 tysięcy osób, z czego najwięcej bo ponad 16,5 tysiąca w Warszawie. Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród zwiedzających przez Instytut Badania Opinii i Rynku Pentor spontaniczna znajomość marki BZ WBK wyniosła wówczas ponad 46%. Wystawa podobała się zdecydowanej większości osób, które ją oglądały (78,2%), a jej organizator był postrzegany pozytywnie przede wszystkim jako firma dbająca o rozwój sztuki, mająca dobre pomysły na reklamę i otwarta na ludzi (odpowiednio 23,7%, 12,5% i 7,2% wskazań).
Obecnie, na zamknięcie tegorocznego programu, bank przygotowuje dwie wersje kalendarza z wybranymi pracami BZ WBK Press Foto 2005. Już od stycznia będą one promowały kolejną, przyszłoroczną edycję konkursu.