PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościZawód poszukiwany, ale nie przez kandydatów

Zawód poszukiwany, ale nie przez kandydatów

Wiadomości 24.01.2013 (14:45)

Bez względu na koniunkturę w gospodarce, handlowcy od lat są najbardziej poszukiwanymi pracownikami. Potwierdzają to też dane z cyklicznego raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów” – w ubiegłym roku 42% wszystkich ofert opublikowanych w tym serwisie skierowanych było właśnie do tych specjalistów. Jednak mimo dużego popytu na umiejętności i wiedzę handlowców, osoby pracujące w tym zawodzie częściej niż inni rozważają jej zmianę.

Jak wynika z ww. raportu, w 2012 roku specjalistów do działów sprzedaży najczęściej poszukiwano w województwie mazowieckim (20,2 tys. ofert) i śląskim (12,3 tys.), a także w Wielkopolsce (11,7 tys.) oraz na Dolnym Śląsku (10,9 tys.). Największy popyt na tych pracowników był w branżach: handel i sprzedaż, telekomunikacja i zaawansowane technologie oraz farmacja. Wielu handlowców poszukiwały też firmy produkujące artykuły spożywcze, alkohol i napoje oraz zajmujące się produkcją różnego rodzaju maszyn i urządzeń.

Urodzony handlowiec?

Praca w sprzedaży, oprócz wiedzy i umiejętności sprzedażowych, które można nabyć, wymaga też specyficznych kompetencji miękkich, które często wynikają z osobowości kandydata, dlatego nie każdy sprawdza się na tym stanowisku. Wiąże się ona również z szybkim tempem pracy, czasem w trudnych warunkach i dużą mobilnością, co z kolei może zniechęcać do podjęcia takiej pracy nawet przez osoby z wymaganymi cechami. Zdaniem Dagmary Ptasińskiej, Kierownika Sekcji Rekrutacji w firmie T-Mobile idealny handlowiec wyróżnia się też skuteczną i systematyczną realizacją celów sprzedażowych oraz silną orientacją biznesową związaną z wysokim nastawieniem na klienta i wynik. 

– Taka osoba oprócz dobrej znajomości produktów własnych i konkurencyjnych, zaangażowania, umiejętności wzbudzenia zaufania i lojalności wobec klienta, powinna mieć także rozwiniętą umiejętność aktywnego słuchania. W połączeniu ze zdolnościami analitycznymi i inteligencją emocjonalną pozawala ona bezbłędnie rozpoznać potrzeby klienta i reagować na pojawiające się z jego strony zastrzeżenia.

To, co dodatkowo może powstrzymywać kandydatów przed aplikowaniem na stanowisko handlowca to przeświadczenie, że praca wymagająca dużej dyspozycyjności i wyjątkowej odporności na stres w dłuższej perspektywie może prowadzić do wypalenia zawodowego. Dodatkowo dochodzi obawa dotycząca wynagrodzenia – Praca handlowca to bowiem często brak pewności co do regularnych zarobków. Czasem nawet częstokroć wykonywana praca, przez długi czas i mimo wielu zabiegów, nie udaje się i nie przynosi efektu sprzedażowego. Może to być więc frustrujące. Ta praca często wiąże się też z wielodniowymi wyjazdami, co trudno łączyć z obowiązkami rodzinnymi. Dlatego pracownicy, gdy znajdą inną, stabilniejszą propozycję, po prostu odchodzą z tego zawodu. – wskazuje dr Piotr Ostrowski z Zakładu Socjologii Pracy i Organizacji w Instytucie Socjologii UW.

Te spostrzeżenia potwierdzają wyniki innego badania Pracuj.pl – „Kandydat”, przeprowadzonego wśród ponad 11 tys. specjalistów. Wynika z niego, że zatrudnieni w działach sprzedaży i handlu należą do grupy osób najczęściej rozważających zmianę pracy – przyznało tak, aż 70% badanych. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być jak widać wiele, ale jedną z nich jest również nienajlepszy wizerunek tego zawodu. – Wiele osób traktuje tę pracę jako tymczasową lub przejściowy etap w swojej karierze, a to powoduje, że nie czują się zmotywowani do pracy i nie zależy im na osiąganiu stawianych przed nimi celów. Często, mimo niewystarczających kompetencji, takie osoby mają duże oczekiwania względem warunków pracy i nie chcą cierpliwie i systematycznie budować swojej pozycji, pomimo ciekawych perspektyw i możliwości stwarzanych przez firmę.- zauważa Anna Strutyńska, Dyrektor Personalny w Eniro Polska.

Na jeszcze inny aspekt, dotyczący rekrutacji handlowców, zwraca uwagę Magdalena Kościuk, kierownik Działu Szkoleń i Rekrutacji w Action S.A.: Największy problem w znalezieniu handlowca jest taki, że jest mało dobrych handlowców a bardzo dużo przeciętnych, niczym się niewyróżniających. Niewielu kandydatów kształci się dodatkowo w zakresie sprzedaży, nie poszerzają swoich umiejętności, nie uczestniczą w szkoleniach ani nie czytają publikacji o tej tematyce. Jeszcze rok temu na pytania około sprzedażowe na rozmowie kwalifikacyjnej otrzymywaliśmy konkretne odpowiedzi, a dzisiaj wielu z kandydatów zupełnie nic nie wie i polega na tzw. intuicji, która często ich zawodzi. Coraz bardziej poszukiwaną kompetencją jest też wykazywanie własnej inicjatywy w podejściu do współpracy z klientem, proaktywność. Tym również, niestety, niewielu kandydatów może się poszczycić.

Gra jednak warta świeczki

Choć rotacja w działach sprzedaży wynika ze specyfiki tej pracy, którą charakteryzuje realizowanie krótkoterminowych celów i częste raportowanie wyników, co w dłużej perspektywie nie wszystkim może odpowiadać, to szukając pracy warto rozważyć oferty zatrudnienia w charakterze handlowca. Przede wszystkim dlatego, że ta praca umożliwia wszechstronny rozwój kompetencji miękkich, które są coraz bardziej poszukiwane przez pracodawców. – Ten zawód, jak żaden inny zapewnia kompleksowy rozwój kompetencji.

Ułatwia zdobycie doświadczenia w budowaniu relacji z innymi, w prowadzeniu negocjacji czy w  zarządzaniu projektem, a także daje poczucie sprawczości i wzmacnia pewność siebie. To najlepsze zajęcie dla ludzi ceniących swobodę działania i nie lubiących schematyczności. Tutaj można wykazać się kreatywnością. To również dziedzina, w której szybciej niż gdzie indziej można liczyć na awans i wymierne korzyści wynikające z tego. – mówi Rafał Nachyna, Dyrektor Sprzedaży w Grupie Pracuj Solutions.

Handlowcy mogą też liczyć na cykliczne szkolenia i przyzwoite wynagrodzenie, choć to w dużej mierze uzależnione jest od branży, rodzaju firmy i regionu, w którym się pracuje, a także oczywiście doświadczenia. Jak wynika z danych firmy Sedlak & Sedlak, mediana wynagrodzenia całkowitego handlowców wynosi 3600 zł brutto, ale aż ¼ zarabia powyżej 5200 zł brutto. Najlepsi mogą też liczyć na stabilny etat przez wiele lat. Jak bowiem wynika z sondy przeprowadzonej przez Pracuj.pl, wśród wybranych pracodawców, wiele firm może pochwalić się zespołami sprzedażowymi, w których pracują handlowcy z nawet kilkunastoletnim doświadczeniem w danej firmie.

Pracuj.pl

2013-01-24
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców