PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMagia 99 groszy

Magia 99 groszy

Wiadomości 23.01.2013 (14:38)

Każdy z nas zetknął się kiedyś z jakimś przykładem złudzenia optycznego. Szary kwadrat otoczony przez czerń wydaje się biały, a na jasnym tle – znacznie ciemniejszy. Handlowcy wykorzystują te same prawidła, próbując wpłynąć na nasze postrzeganie ceny. Liczy się nie tylko to, ile kosztuje dany towar, ale również to, w jaki sposób sprzedaje się samą cenę.


Kilka tygodni temu głośno było o planach NBP dotyczących zaokrąglania płatności. Z obiegu miałyby wkrótce zniknąć monety o nominałach 1 i 2 grosze. Bank centralny uspokajał, że ceny mogą być nadal ustalane z dokładnością do jednego grosza, ale handlowcy wyrazili obawy, że ze sklepowych metek znikną ceny kończące się na 99 groszy. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji w oficjalnym stanowisku napisała nawet, że plany Narodowego Banku Polskiego mogą „utrudnić promocję sprzedaży poprzez rezygnację z niektórych narzędzi komunikacji marketingowej z klientem (np. technika określania ceny przez końcówkę ’99 groszy’)”.

Tajemnicza historia magicznych cen

Liczby kończące się cyfrą „9” widzimy na półkach niemal wszędzie. Tzw. magiczne ceny to jeden z najczęściej spotykanych handlowych trików – na amerykańskim rynku, w różnych okresach, od 30 do 65% towarów sprzedawanych w sklepach opatrywanych było właśnie taką metką.

W latach 60-tych David Gold, właściciel sklepu z alkoholem w Los Angeles, przeprowadził eksperyment. Wina kosztujące od 79 centów do 1,49 dolara opatrzył taką samą ceną – 0,99 dolara. Sprzedaż skoczyła gwałtownie w górę. Lepiej sprzedawały się zarówno uprzednio tańsze, jak i droższe trunki. Efekt dziewiątki był tak silny, że Gold zażartował, że warto byłoby otworzyć sklep, w którym wszystko kosztowałoby 99 centów. Swoje plany zrealizował w latach 80-tych, uruchamiając odnoszącą sukcesy sieć sklepów „99 Cents Only”.

Magiczne ceny znane były znacznie wcześniej. Co ciekawe, ich pochodzenie nie jest do końca jasne. Jedna z anegdot mówi, że nierówne końcówki wprowadził pod koniec XIX wieku James Ritty, wynalazca budujący sklepowe kasy, a jednocześnie właściciel lokalu z wyszynkiem. Aby wydać resztę, trzeba było wpisać w kasie cenę i otworzyć szufladę z monetami. Otwarciu szuflady towarzyszył dzwonek. Właściciel baru chcąc uchronić się przed nieuczciwością barmanów, ustalił ceny w taki sposób, żeby za każdym razem konieczne było wydanie reszty, a dzwonek powiadamiał drzemiącego na zapleczu właściciela, że każda wpłata trafia do kasy zamiast do kieszeni pracownika.

Dlaczego 3,99 zł działa na nasz mózg?

Do lat 80-tych XX wieku brakowało naukowych dowodów na skuteczność magicznych cen. Seria badań przeprowadzonych na przełomie wieków pokazała, że handlowcy mieli rację – magia działa. W ośmiu publikacjach dowodzono, że ustalenie ceny z nierówną końcówką podnosi sprzedaż, ale skala efektu bywała zróżnicowana (od nieznaczącego do ponad 80-procentowego wzrostu).


Źródło: Thinkstock

Jeden z takich eksperymentów przeprowadzili badacze z MIT i Uniwersytetu w Chicago – Eric Anderson i Duncan Simester. W badaniach pomogła im firma sprzedaży wysyłkowej, która zgodziła się wydrukować kilka wersji swojego katalogu. Ten sam przedmiot (część damskiej garderoby) wyceniono na 34, 39 i 44 dolary. O tym, kto otrzymał tanią, a kto droższą ofertę zdecydował ślepy los. Efekty testu były interesujące – największą popularnością cieszył się towar w cenie 39 dolarów.

Wciąż nie wiadomo jednak dokładnie, skąd bierze się przyciągająca siła dziewiątki. Jedno z wytłumaczeń wskazuje na sposób, w jaki odczytujemy informację – od lewej strony. Widząc cenę 29,99 zł zamiast 30 zł, w umyśle „przeskakujemy” o jeden rząd wielkości i zaniżamy cenę (dwadzieścia kilka złotych). Inna hipoteza głosi, że nierówna końcówka sygnalizuje „ten towar został przeceniony” i sprawia, że myślimy o zakupie jako o okazji.

Magia ma ograniczenia

Stosowanie magicznych cen nie gwarantuje zwiększenia zysków w każdej sytuacji. W niektórych przypadkach nierówna końcówka jest nawet niemile widziana. Dotyczy to zwłaszcza dóbr luksusowych. Skojarzenie z przeceną może zaszkodzić wizerunkowi luksusowego hotelu czy jubilera sprzedającego ekskluzywne zegarki. Z tego powodu w niektórych branżach znacznie częściej na metce zobaczymy zera niż dziewiątki.

Magiczna cena przegrywa także w starciu z innym trikiem stosowanym przez handlowców. Praktyka polegająca na podaniu „normalnej” ceny i ceny po przecenie jest znacznie skuteczniejsza niż nierówna końcówka. Wyraźny sygnał zakupowej okazji („było 340 zł, jest 300 zł”) działa na klientów lepiej niż tylko sugestia. Nie trzeba chyba dodawać, że „stara” cena może być tylko przynętą.

Wykorzystano: W. Poundstone, Priceless: The Myth of Fair Value, Hill and Wang, New York 2010

2013-01-23
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców