PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościReklamy pożyczek: ukryta prawda i niedopowiedzenia

Reklamy pożyczek: ukryta prawda i niedopowiedzenia

Wiadomości 10.12.2012 (10:48)

Reklama w telewizji, radiu, prasie, internecie, słupach czy powierzchniach afiszowych w komunikacji miejskiej to częste sposoby informowania o kredytach i pożyczkach konsumenckich. Problem w tym, że wiele z nich zawiera niepełne informacje wprowadzające potencjalnego klienta w błąd – wynika z badania UOKiK.

Instytucje zajmujące się udzielaniem kredytów – banki (w tym spółdzielcze), spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe i inni przedsiębiorcy udzielający pożyczek (m.in. tzw. parabanki) – prześcigają się w hasłach promujących swoje oferty. Niestety część z nich narusza przepisy prawa i działa na niekorzyść klienta.

Co klient wiedzieć musi

Zgodnie z przepisami prawa (art. 7 u.k.k.) reklama, która zawiera informację o kosztach kredytu, powinna również informować o stopie oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, całkowitej kwocie kredytu i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania ( RRSO). Dodatkowo – w stosownych przypadkach – klient powinien zostać poinformowany o czasie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty oraz wysokości rat. Jeżeli do zawarcia umowy o kredyt konsumencki, na warunkach określonych w reklamie, niezbędne jest zawarcie umowy dodatkowej, w szczególności umowy ubezpieczenia, a kosztu takiej umowy nie można z góry określić, kredytodawca lub pośrednik kredytowy powinien zawsze podawać konsumentowi informację o tym obowiązku (wraz z rzeczywistą roczną stopą oprocentowania) w sposób jednoznaczny, zrozumiały i widoczny.

W tych reklamach pojawiły się niedopowiedzenia

Praktyka pokazuje, że liczne reklamy kredytów i pożyczek konsumenckich zawierają niepełne informacje o kosztach kredytu. Instytucje kredytowe podają tylko pojedyncze elementy składowych pożyczki czy kredytu, np. wysokość RRSO, raty czy koszty w skali miesiąca. Jak czytamy w raporcie UOKiK-u, przykładowo Polbank, reklamując Kredyt bezpieczny, wspomina o kosztach miesięcznych opłat: „Jest tani – bo płacisz tylko 10 zł opłat miesięcznie, a jeśli w danym miesiącu nie korzystasz z kredytu, nie płacisz wcale – sprawdź szczegóły.”

Informacja podawana w reklamie zawierającej dane dotyczące kosztu kredytu musi spełniać wszystkie, a nie tylko niektóre wymogi określone w przepisach prawa. Nie spełniła tego warunku przytaczana przez UOKIK reklama pożyczki o treści: „20 lat – rata 387,60 zł, RRSO: 8,10%; 10 lat – rata 580,50 zł, RRSO: 8,75%”. Zawierała co prawda informacje dotyczące okresu kredytowania, wysokości raty oraz RRSO, nie pojawiły się jednak: stopa oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, całkowita kwota kredytu, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta. W efekcie tak skonstruowana reklama wprowadza klienta w błąd.

Bywa, że w reklamach pożyczek pojawia się skrót RRSP – Rzeczywista Roczna Stopa Procentowa. Należy mieć na uwadze, że nie jest to pojęcie tożsame z RRSO, której sposób wyliczania określony jest w ustawie o kredycie konsumenckim. Przykładowo Biuro Informacji Pożyczkowej w reklamie „Prostej pożyczki dla Ciebie” RRSP wynosi 7,62%, oprocentowanie nominalne – 3,49%, a przed wypłatą pobierana jest opłata 8% wartości pożyczki. W tej sytuacji klient nie jest informowany o wszystkich kosztach kredytu.

Nieścisłości nie tylko w reklamach

Niedopowiedzenia pojawiają się nie tylko w reklamach, ale także w zapisach dotyczących warunków zmian oprocentowania i opłat pobieranych przez kredytodawcę oraz w formularzach informacyjnych, które przed zawarciem umowy kredytowej instytucje przedstawiają konsumentom.

Instytucje udzielający kredytów mają możliwość zmiany kosztów według własnego uznania i w dowolnym momencie trwania umowy. W praktyce jednak nie określają konkretnych przyczyn, częstotliwości i wysokości podwyżki. Na podstawie warunku zastrzeżonego przez jedną z instytucji, w sytuacji obniżenia stóp kredytu lombardowego NBP konsument musiał sam wystąpić do banku o zmniejszenie oprocentowania. W przeciwnym wypadku kredytodawca pobierał je w normalnej wysokości, czyli wyższe od maksymalnych. Zgodnie z prawem, zmiana wskaźników ekonomicznych powinna automatycznie wpływać na wysokość oprocentowania.

Formularze informacyjne przedstawiane klientom bywają niekompletne. Niektóre rubryki są niewłaściwie wypełniane, inne nie są wypełniane wcale, a w jeszcze innych nie zostały wykreślone pola, które są zbędne w przypadku danego rodzaju kredytu. Ponadto, niektóre instytucje stosują krótkie terminy ważności formularza. Przykładowo:

  • SKOK Nike: Niniejsza informacja zachowuje ważność od 05/04/2012 do 05/04/2012.
  • PKO BP: Niniejsza informacja obowiązuje w dniu 2012-05-07, o ile dane podane przez Klienta w celu wystawienia formularza są zgodne ze stanem faktycznym.
  • Jednodniowy termin obowiązywania formularza stosują SKOK Stefczyka, Sygma Banku, Kredyt Banku, BZ WBK oraz Getin Banku, dwudniowy – SKOK Piast.

Jedno- czy dwudniowy termin ważności formularza jest zbyt krótki dla konsumenta, który otrzymuje go, aby spokojnie zapoznać się z jego szczegółami, porównać do ofert innych banków i podjąć decyzję w konkretnie określonym okresie. W ocenie Prezesa UOKiK termin ważności formularza nie powinien być krótszy niż 3 dni robocze.

W okresie świątecznym, kiedy to sporo osób zamierza sfinansować wydatki środkami z kredytu czy pożyczki, należy szczególnie dokładnie przyjrzeć się ofertom i zapisom umów. Decyzja podjęta pod wpływem impulsu czy reklamy może być kosztowna.

Reklama w telewizji, radiu,
prasie, internecie, słupach czy powierzchniach afiszowych w komunikacji
miejskiej to częste sposoby informowania o kredytach i pożyczkach
konsumenckich. Problem w tym, że wiele z nich zawiera niepełne informacje
wprowadzające potencjalnego klienta w błąd – wynika z badania UOKiK.

 
Image licensed by Ingram Image

Instytucje zajmujące się udzielaniem kredytów – banki (w tym spółdzielcze),
spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe i inni przedsiębiorcy udzielający
pożyczek (m.in. tzw. parabanki) – prześcigają się w hasłach promujących swoje
oferty. Niestety część z nich narusza przepisy prawa i działa na niekorzyść
klienta.

Co klient wiedzieć musi

Zgodnie z przepisami prawa (art. 7 u.k.k.) reklama, która zawiera informację
o kosztach kredytu, powinna również informować o stopie oprocentowania kredytu
wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu,
całkowitej kwocie kredytu i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO).
Dodatkowo – w stosownych przypadkach – klient powinien zostać poinformowany o
czasie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty oraz wysokości rat. Jeżeli
do zawarcia umowy o
kredyt konsumencki, na warunkach określonych w reklamie, niezbędne jest zawarcie
umowy dodatkowej, w szczególności umowy ubezpieczenia, a kosztu takiej umowy
nie można z góry określić, kredytodawca lub pośrednik kredytowy powinien zawsze
podawać konsumentowi informację o tym obowiązku (wraz z rzeczywistą roczną
stopą oprocentowania) w sposób jednoznaczny, zrozumiały i widoczny.

W tych reklamach
pojawiły się niedopowiedzenia

Praktyka pokazuje, że liczne reklamy kredytów i
pożyczek konsumenckich zawierają niepełne informacje o kosztach kredytu. Instytucje
kredytowe podają tylko pojedyncze elementy składowych pożyczki czy kredytu, np.
wysokość RRSO, raty czy koszty w skali miesiąca. Jak czytamy w raporcie
UOKiK-u, przykładowo Polbank, reklamując Kredyt bezpieczny, wspomina o kosztach
miesięcznych opłat: „Jest tani – bo płacisz tylko 10 zł opłat miesięcznie, a jeśli w danym miesiącu nie
korzystasz z kredytu, nie płacisz wcale – sprawdź szczegóły.”

Informacja podawana w reklamie zawierającej dane dotyczące kosztu
kredytu
musi spełniać wszystkie, a nie tylko niektóre wymogi określone w
przepisach prawa. Nie spełniła tego warunku przytaczana przez UOKIK reklama
pożyczki o treści: „20 lat – rata 387,60 zł, RRSO: 8,10%; 10 lat – rata
580,50 zł, RRSO: 8,75%”. Zawierała
co prawda informacje dotyczące okresu kredytowania, wysokości raty oraz RRSO,
nie pojawiły się jednak: stopa oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem
opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, całkowita kwota kredytu,
całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta. W efekcie tak skonstruowana reklama
wprowadza klienta w błąd.

Bywa, że w reklamach pożyczek pojawia się skrót RRSP – Rzeczywista Roczna
Stopa Procentowa. Należy mieć na uwadze, że nie jest to pojęcie tożsame z RRSO, której sposób wyliczania
określony jest w ustawie o kredycie konsumenckim. Przykładowo Biuro Informacji
Pożyczkowej w reklamie „Prostej pożyczki dla Ciebie” RRSP wynosi 7,62%,
oprocentowanie nominalne – 3,49%, a przed wypłatą pobierana jest opłata 8%
wartości pożyczki. W tej sytuacji klient nie jest informowany o wszystkich
kosztach kredytu.

Nieścisłości nie
tylko w reklamach

Niedopowiedzenia pojawiają się nie tylko w reklamach, ale także w
zapisach dotyczących warunków zmian oprocentowania i opłat pobieranych przez
kredytodawcę oraz w formularzach informacyjnych, które przed zawarciem umowy
kredytowej instytucje przedstawiają konsumentom.

Instytucje udzielający kredytów mają możliwość zmiany kosztów według
własnego uznania
i w dowolnym momencie trwania umowy. W praktyce jednak nie
określają konkretnych przyczyn, częstotliwości i wysokości podwyżki. Na podstawie
warunku zastrzeżonego przez jedną z instytucji, w sytuacji obniżenia stóp kredytu
lombardowego NBP konsument
musiał
sam wystąpić do banku o zmniejszenie oprocentowania
. W przeciwnym wypadku kredytodawca
pobierał je w normalnej wysokości, czyli wyższe od maksymalnych.
Zgodnie z
prawem, zmiana wskaźników ekonomicznych powinna automatycznie wpływać na
wysokość oprocentowania.

Formularze
informacyjne
przedstawiane klientom bywają niekompletne. Niektóre rubryki są
niewłaściwie wypełniane, inne nie są wypełniane wcale, a w jeszcze innych nie
zostały wykreślone pola, które są zbędne w przypadku danego rodzaju kredytu.
Ponadto, niektóre instytucje stosują krótsze niż ustawowe 3 dni robocze terminy
ważności formularza. Przykładowo:

  • SKOK Nike: Niniejsza informacja
    zachowuje ważność od 05/04/2012 do 05/04/2012
    .
  • PKO BP: Niniejsza informacja
    obowiązuje w dniu 2012-05-07, o ile dane podane przez Klienta w celu
    wystawienia formularza są zgodne ze stanem faktycznym
    .
  • Jednodniowy termin obowiązywania formularza stosują SKOK
    Stefczyka, Sygma Banku, Kredyt Banku, BZ WBK oraz Getin Banku, dwudniowy – SKOK
    Piast.

Jedno- czy dwudniowy termin ważności formularza jest zbyt krótki
dla konsumenta, który otrzymuje go, aby spokojnie zapoznać się z jego
szczegółami, porównać do ofert innych banków i podjąć decyzję w konkretnie
określonym okresie.

W okresie świątecznym, kiedy to sporo osób zamierza sfinansować wydatki
środkami z kredytu czy pożyczki, należy szczególnie dokładnie przyjrzeć się
ofertom i zapisom umów. Decyzja podjęta pod wpływem impulsu czy reklamy może
być kosztowna.

Zuzanna Brud, Bankier.pl

2012-12-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców