PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyKochamy gotówkę bardziej niż Rosjanie?

Kochamy gotówkę bardziej niż Rosjanie?

Analizy 23.11.2012 (14:28)

Przedsiębiorcy nie widzą żadnych istotnych zalet akceptowania kart – taki wniosek można wysnuć z wyników badań przeprowadzonych wśród ponad tysiąca firm różnej wielkości prowadzących sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych. Tylko radykalna obniżka kosztów mogłaby skłonić sceptyków do zainstalowania u siebie kartowego terminala.


  Źródło: Thinkstock

Badanie przeprowadzone pod kierownictwem dr Jakuba Górki z Uniwersytetu Warszawskiego miało za zadanie szczegółowe zdiagnozowanie barier w rozwoju obrotu bezgotówkowego po stronie akceptantów, czyli podmiotów przyjmujących płatności. Próbie przedsiębiorców zadano ponad 100 pytań dotyczących m.in. kosztów związanych z obrotem gotówką i kartami płatniczymi, czasu poświęconego na obsługę transakcji i preferencji dotyczących rozliczeń. W starciu z plastikowym pieniądzem gotówka wygrywa pod niemal każdym względem.

W małych sklepach rządzi gotówka


O tym, że kartą zapłacić można przede wszystkim w większych placówkach handlowych wie każdy, kto posługuje się plastikiem na co dzień. Spośród ankietowanych przedsiębiorców tylko co piąty przyjmował karty, ale w grupie podmiotów zatrudniających poniżej 9 osób wynik ten był jeszcze niższy – 16%. Tylko w dużych firmach handlowych możliwość płacenia kartą jest rozpowszechniona na szerszą skalę. Oferuje ją 58% badanych podmiotów. Najbardziej ukartowioną branżą jest hotelarstwo i usługi gastronomiczne, a najmniej – transport.

Badacze zapytali także o ilość i wartość transakcji gotówką i kartami. Pozwoliło to oszacować, jaki udział ma gotówka we wszystkich transakcjach handlowych. Wyniki są szokujące, 92,6% transakcji przeprowadzanych jest z udziałem gotówki, a zaledwie 7,4% z użyciem kart. Nieco lepiej wygląda podział w przypadku udziałów w wartości transakcji – 78,3% kontra 21,7%. Wciąż jednak oszacowane wskaźniki sytuują nas w jednym rzędzie z najbardziej przywiązanymi do gotówki krajami, jak np. Rosja.

Po co komu karty?


Karty płatnicze mają zdecydowanie negatywny wizerunek wśród handlowców. Większość z nich twierdzi, że plastik jest droższy od gotówki (74%), a transakcje z użyciem kart są wolniejsze (64%). Co więcej, ponad połowa respondentów jest zdania, że płatność kartą zbliżeniową zajmuje więcej czasu niż płatność gotówką (52%). W badaniach nie znalazł też potwierdzenia koronny argument używany przez banki i organizacje kartowe mówiący, iż przyjmowanie plastiku wpływa na zwiększenie obrotów. 63% badanych twierdziło, że akceptacja kart nie wpływa na sprzedaż. Warto jednak wskazać, że wśród firm przyjmujących karty odsetek sceptyków był nieco niższy (44%).

»Im starsi, tym jesteśmy bardziej przywiązani do gotówki

Przedsiębiorcy, którzy dziś nie akceptują kart płatniczych raczej szybko nie zmienią zdania. 76% z nich nie ma zamiaru w najbliższym roku dać swoim klientom możliwości płacenia plastikiem. Postawa wobec kart jest jednak widocznie skorelowana z wielkością zatrudnienia – większe firmy częściej rozważają zainstalowanie u siebie terminala.

Niskie opłaty mogą być szansą


Firmy, które zdecydowały się na przyjmowanie plastiku widzą jego niektóre zalety. Z punktu widzenia największych akceptantów istotne jest bezpieczeństwo transakcji, ale jednym z najważniejszych czynników skłaniających do akceptacji kart jest fakt, że klienci noszą je w portfelu. Handlowcy starają się dopasować do potrzeb klienteli, a ta lubi płacić plastikiem. Koszty przyjmowania kart powodują jednak, że aż 28% placówek ustanawia dolny limit wartości transakcji kartą. Podobny odsetek firm stosuje upusty przy płatności gotówką.

Przedsiębiorców sceptycznych wobec kart płatniczych mogłaby przekonać znacząca obniżka kosztów związanych z przyjmowaniem plastiku. Gdyby koszty te sięgnęły 0,5% kwoty transakcji, połowa badanych sklepów przyjmujących dziś tylko gotówkę jest gotowa zainstalować terminal.

Do społeczeństwa bez gotówki droga daleka


Badania zrealizowane z inicjatywy Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego przy współudziale Narodowego Banku Polskiego pokazują, że gotówka wciąż nie ma poważnej konkurencji. Jeśli wierzyć deklaracjom składanym przez badane przedsiębiorstwa, dopiero bardzo znacząca obniżka opłaty interchange mogłaby zmienić obraz sytuacji. Gdyby opłata akceptanta miała nie przekraczać 0,5%, to wysokość interchange (opłaty przekazywanej bankowi-wydawcy karty) musiałaby być jeszcze niższa (ok. 0,3%-0,4%). Tak daleko idących cięć nie zakładają nawet najbardziej radykalne projekty zmiany w ustawie o usługach płatniczych. Można zastanawiać się, czy wówczas kłopot nie pojawiłby się po drugiej stronie rynku – w postaci banków, które straciłyby zainteresowanie wydawaniem kart lub obciążałyby ich użytkowników wysokimi opłatami.

2012-11-23
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców