PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizy7 grzechów głównych stron internetowych banków

7 grzechów głównych stron internetowych banków

Analizy 31.10.2012 (14:31)

Negatywne nastawienie do banku, rozdrażnienie, a także rezygnacja z usług określonej instytucji finansowej („ucieczka” do konkurencji) – to właśnie mogą być konsekwencje błędów, jakie projektujący serwisy www popełniają przy pracy nad stronami banków.

 

Nie ma w tym specjalnej przesady. Kiepska strona banku może spowodować rezygnację klienta z zapoznania się z jego ofertą już na etapie wstępnych poszukiwań. Może być też powodem, dla którego klient postanawia zmienić bank, z którego usług w danej chwili korzysta.

 

Obserwując polskie strony internetowe banków, warto przeanalizować, co najbardziej utrudnia internautom korzystanie z witryn instytucji finansowych. W ten sposób powstała lista siedmiu „grzechów głównych”, za pomocą której chcieliśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób można poprawić ruch na stronie i sprawić, by była ona bardziej przystępna, więc i efektywniejsza dla samego banku.

 

1. Nieumiarkowanie, czyli zbyt duża liczba informacji na stronie


Podstawowym błędem na stronach banków jest przeładowanie poszczególnych podstron tekstem – szczegółowymi informacjami w opisowej formie. Przeciętny internauta, który wchodzi na stronę banku w poszukiwaniu informacji o interesującej go usłudze, chce zebrać najważniejsze właściwości oferty. Dopiero później będą potrzebne mu detale.

 

Oczywiście wiadomo, że przy produktach finansowych banków tych informacji jest dużo, jednak aby były bardziej przyswajalne, przede wszystkim muszą być odpowiednio podzielone na stronie.

 

Ważne jest również, by przykładowo przy konkretnych produktach banku wyróżniać najważniejsze z punktu widzenia klienta informacje, nie umieszczając w jednym miejscu od razu wszystkich detali oferty. Wśród dużej ilości treści trudniej „wyłapać” te, które są znaczące.

 

Dobrym pomysłem jest wypunktowanie cech oferty lub umieszczenie ich w tabelce w zestawieniu z innymi możliwościami (np. porównanie opcji kart kredytowych, jakie bank ma w ofercie). Następnie, dla zainteresowanych gdzieś na końcu można umieścić link „dowiedz się więcej o ofercie”, pod którym znajdą się szczegóły. Wszystko to, czego klient potrzebuje do podjęcia ostatecznej decyzji.

 

Brak zrozumienia ze strony klientów może być również spowodowany stosowaniem w opisach profesjonalnego nazewnictwa, żargonu, który zna bankowiec, czy ekonomista. Przeciętny internauta natomiast niekoniecznie. Wszystkie komunikaty na stronie powinny być zrozumiałe, a język przekazu prosty.

 

2) Kiepski system nawigacyjny


Na system nawigacyjny strony składa się oczywiście wiele elementów, jednak w odniesieniu do stron banków problem pojawia się przede wszystkim przy opisach poszczególnych podstron, ich zawartości.

 

Tytuły mają jednoznacznie wskazywać na to, co w danym dziale, sekcji, czy na stronie produktu się znajduje. Znacznie ułatwia to szukanie. Wiadomo przecież, że użytkownicy wchodzący na strony banków nie są tam w celu umilenia sobie wolnego czasu, a po to, żeby czegoś się dowiedzieć. Szybkie dotarcie do tych informacji powinien zapewnić im właśnie sprawny system nawigacyjny.

 

3) Błędnie działająca wyszukiwarka


Wyszukiwarka to rzecz niezbędna na stronie banku. Wielość informacji i rozbudowany charakter witryny zdecydowanie utrudniają docieranie do tych aktualnie poszukiwanych przez internautę. Ludzie, którzy od początku wiedzą, po co przyszli i szukają konkretnych informacji o produktach danego banku, chcą znaleźć je jak najszybciej, bez konieczności przeglądania całej zawartości strony. I właśnie wtedy korzystają z wyszukiwarki.

 

Obserwując strony internetowe wielu banków z pozoru nie ma się do czego przyczepić. Wyszukiwarka zazwyczaj na takich witrynach jest. Nie zawsze jednak działa tak, jak powinna. Najlepiej jednak pokazać przykładowe (i niestety częste) błędy działania wyszukiwarki na konkretnym przykładzie.

 

Klient wchodzi na stronę banku w poszukiwaniu informacji o ofercie konkretnej karty kredytowej, o której gdzieś usłyszał. Wpisuje „karta kredytowa” w wyszukiwarkę, popełniając przy tym drobną literówkę. Mechanizm wskazuje 0 wyników wyszukiwania, nie rozpoznając błędu (nie proponuje wyszukiwania dla poprawnego wyrażenia, jak robi to np. Google).

 

Po pierwsze, nie każdy klient zauważy, że popełnił literówkę (szczególnie przy nazwach usług), nie każdy też będzie na tyle zdeterminowany, żeby kontynuować szukanie poprzez panel menu, domyślając się technicznych braków mechanizmu. Warto mieć na uwadze, że ludzie właśnie po to zaglądają do Internetu, żeby do informacji docierać szybko oraz w prosty sposób – bez większego wysiłku. Wszystko więc ma zostać podane im „na tacy”.

 

4) Mało czytelna grafika – błędy typografii strony


Grafika witryny www z jednej strony powinna przykuwać naszą uwagę, ale z drugiej ma też ułatwiać znajdywanie informacji na stronie. Wygląd strony jest oczywiście częścią nawigacji, jednak jest na tyle ważny, że warto poświęcić mu chwilę uwagi.

 

Polskie strony banków, a właściwie projektujący je, dokonują dobrych wyborów w zakresie kolorystyki serwisu, dobranej zazwyczaj do identyfikacji wizualnej banku. 

 

Nieco inaczej jest jednak w odniesieniu do typografii stron, czyli do sposobu prezentacji tekstów na witrynie. Zbyt mała czcionka, nieodpowiedni jej kolor (trudny w odbiorze), źle oznaczone linki w tekście (oznaczane są zazwyczaj podkreśleniem i niebieskim kolorem, do czego przyzwyczajeni są internauci), niewyróżnianie najważniejszych części tekstu, itd. Te wszystkie błędy mogą utrudniać pozyskiwanie przez klientów informacji ze stron, a niestety są dość często popełniane przez serwisy internetowe banków.

 

5) Natrętne promowanie produktów banku na stronie


Reklamy na stronach banków promują najczęściej ich własne produkty, specjalne okolicznościowe oferty, itd. To zupełnie normalne i nie ma w tym niczego złego, jednak ważne jest zachowanie umiaru. Nie można wszędzie zarzucać klienta bannerami graficznymi, czy wyskakującymi reklamami typu pop-up, które często przysłaniają ważną dla klienta treść.

 

Wielość graficznych elementów, promocyjnych filmików video, może utrudniać odbiór treści, powodując zdenerwowanie i ostatecznie zniechęcenie do strony.

 

Taki natłok haseł reklamowych (w różnej postaci) pojawia się często na stronie banku wówczas, gdy prowadzi on intensywną kampanię promocyjną. Warto jednak postępować w myśl zasady, że wszystko z umiarem. Użytkownikom, którzy znaleźli się na stronie w poszukiwaniu czegoś konkretnego, nie można przeszkadzać.

 

6) Błędy w działaniu strony


Sporym problemem, który w bardzo negatywny sposób wpływa na wizerunek banku, są błędy w działaniu strony. Zdarza się, że klikając w jakiś link na stronie, pojawia się błąd – komunikat, że strona nie istnieje. Użytkownik jest poirytowany.

 

Czy bank, który nie umie zadbać o poprawność działania strony internetowej, zapewni poprawność i bezpieczeństwo wykonywania np. transakcji internetowych? Nie wiadomo. A skoro istnieje takie ryzyko, to może lepiej zwrócić się do konkurencji (zwłaszcza, że wybór całkiem spory).

 

7) Brak dostępności dla niepełnosprawnych


Ostatni już „grzech” w sposobie projektowania strony internetowej banku to brak dostosowania jej (na etapie jej projektowania) do potrzeb osób niepełnosprawnych – niedowidzących, niewidomych, a także zmagających się z problemami słuchu.

 

Z danych, które zamieszczone są na stronie Fundacji Widzialni – widzialni.eu, zajmującej się problemem wykluczenia cyfrowego osób niewidomych oraz niedowidzących, dowiadujemy się, że około 176 tys. polskich internautów to osoby niewidome lub niedowidzące. Z problemem daltonizmu natomiast zmaga się aż 1,24 mln ludzi, a około 100 tys. polaków jest głuchoniemych.

 

Osoby niewidome do obsługi stron (odczytania ich niewidomemu) korzystają z programów czytających – screenreaderów. Jeżeli jednak serwis jest nieodpowiednio opisany, zakodowany, programy takie mogą napotkać trudności z odczytaniem tekstu użytkownikowi.

 

W przypadku daltonistów natomiast problem pojawia się przy nieodpowiednim zaznaczeniu w tekstach elementów nawigacyjnych – np. linków (link w tekście, jak zaznaczaliśmy wcześniej, powinien być niebieski oraz podkreślony).

 

Również niesłyszący oraz głuchoniemi mogą mieć problemy z obsługą stron. Język polski jest dla takich osób, niczym język obcy. Trudne wyrażenia, czy żargonowe określenia mogą nie tyle utrudnić odczytanie strony, co zrozumienie treści.

 

Nie są to oczywiście wszystkie błędy, jakie popełniają projektujący strony banków, jednak wymienione zostały najważniejsze z nich. Niewielkie zmiany wprowadzone na stronie często mogą przyczynić się do jej znacznej poprawy – między innymi do poprawienia się użyteczności, wpływającej na  zwiększenie wygody korzystania ze stron banków przez potencjalnych oraz obecnych klientów.

Małgorzata Ćwięczek

Aptus.pl

2012-10-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców