Największe firmy działające w sieci postanowiły stworzyć ogólnokrajowy system umożliwiający sprawdzanie tożsamości klientów. Koncepcja, nad którą pracuje powołana przez Związek Banków Polskich grupa robocza 15 przedstawicieli banków, operatorów telefonii komórkowej i spółek informatycznych, ma być gotowa już w marcu. Przedstawiciele grupy roboczej ZBP zapowiadają, że zapewnią skuteczniejszą ochronę przed atakami hakerów, wirusami i różnymi formami oszustw internetowych.
Z informacji, do których dotarła Rzeczpospolita wynika, że do potwierdzania tożsamości klientów wykorzystane będą telefony komórkowe; ich karty SIM służyć będą jako nośnik danych osobowych. Tak więc komórka wystarczy, by zrobić przelew w banku czy zakupy w sklepie internetowym. Najpierw jednak będzie musiała powstać baza, w której znajdą się dane kilkunastu milionów Polaków mających komórki i korzystających z sieci.
Na rozpoczęcie prac nad nowym systemem przychylnie patrzą przedstawiciele spółek internetowych, ponieważ system stwarza szanse na szybszy rozwój e-gospodarki. Dziś wiele osób obawia się nadużyć i kradzieży. Ocenia się, że na tysiąc transakcji w Internecie kilka jest oszukańczych. W skali globu straty liczy się w miliardach dolarów.