W porównaniu do poprzedniego roku w internecie wzrosło zainteresowanie tematem finansów wśród Polaków. W społeczeństwie umacnia się tendencja do oszczędzania, zwłaszcza wśród osób młodych. Natomiast starsi coraz częściej przejawiają postawy hedonistyczne.
Oszczędzamy i wydajemy
Jak wynika z II edycji barometru społecznego „Hedoniści i oszczędni”, przeprowadzonego na zlecenie Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa przez IRCenter, Polacy coraz bardziej interesują się finansami. W porównaniu do ubiegłego roku, w 2016 r. w mediach społecznościowych zwiększyła się liczba publikacji zarówno na temat oszczędzania (o 8 proc.), jak i wydawania pieniędzy (o 9 proc.). W Google również obserwujemy zwiększoną ilość
wyszukań haseł związanych z oszczędzaniem i wydawaniem. Porównując do poprzedniego roku, wskaźnik hedonizmu finansowego obniżył się z -13,9 do -19,2. Oznacza to umocnienie się tendencji do oszczędzania pieniędzy.
Kto oszczędza?
Co ciekawe, w grupie hedonistów zwiększył się udział starszych Polaków (45-59 lat), zaś w grupie oszczędnych więcej jest młodych, w wieku 25-44 lat.
– Obserwujemy ciekawy trend. Panuje powszechne przekonanie, że to osoby młode żyją chwilą, nie myślą o przyszłości, a co za tym idzie nie oszczędzają, natomiast starsi są zapobiegliwi i kalkulują wydatki. Jak widać, młodsi Polacy są jednak coraz bardziej świadomi swoich finansów. To cieszy, biorąc pod uwagę, jak ważne w społeczeństwie jest uświadamianie konieczności gromadzenia środków na przyszłość i zabezpieczenia się finansowego już od młodego wieku – mówi Marat Nevretdinov, wiceprezes TU na Życie Europa.
Na co oszczędzamy?
W dyskusjach w mediach społecznościowych i wśród wyszukań w Google widoczna jest sezonowość – publikacje dotyczące oszczędzania pieniędzy wzrastają na początku roku, natomiast publikacje dotyczące wydawania nasilają się w okresie wiosennych i jesiennych wyprzedaży.
W 2016 r. osoby oszczędzające zaczęły odkładać jeszcze więcej – średnio 208 zł miesięcznie na sytuacje związane z nieszczęśliwymi wypadkami i 209 zł na emeryturę, podczas gdy w 2015 r. było to odpowiednio 186 zł i 160 zł. Hedoniści zaś zmniejszyli wielkość odkładanych środków. Rok temu oszczędzali średnio 67 zł na sytuacje związane z nieszczęśliwymi wypadkami i 54 zł na emeryturę, obecnie natomiast – odpowiednio 52 zł i 17 zł.
A co z ubezpieczeniem?
W analizowanym okresie najczęściej wyszukiwanymi słowami w Google związanymi z finansami i oszczędzaniem były lokaty (średnio 22 200 zapytań miesięcznie), ubezpieczenie zdrowotne (18 100), ubezpieczenie (14 800) oraz akcje (12 100). Aż o 8 proc. wzrosła liczba haseł związanych stricte z ubezpieczeniami.
– Wzrasta świadomość finansowa społeczeństwa, Polacy nadal poszukują informacji na temat instrumentów służących do oszczędzania, ale bardzo istotne jest również coraz większe zainteresowanie ubezpieczeniami. Chronienie swojego budżetu jest bowiem podstawą stabilizacji finansowej i komfortu psychicznego – podsumowuje Marat Nevretdinov.
// ‚+’'+e+''+''); // ]]>alicja.hamkalo at tueuropa dot pl