PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćDeutsche Bank PBCWszystko, co chcielibyście wiedzieć o funduszach inwestycyjnych, ale boicie się zapytać
Deutsche Bank

Deutsche Bank

Właścicielem Deutsche Bank Polska S.A. jest Deutsche Bank AG. Na rynku polskim Grupa Deutsche Bank prowadzi działalność od 1990 roku.

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o funduszach inwestycyjnych, ale boicie się zapytać

Deutsche Bank PBC 27.06.2016 (11:14)
Deutsche Bank

Fundusze inwestycyjne to jedne z najbardziej powszechnych produktów rynku kapitałowego, służących pomnażaniu oszczędności. Zna je aż trzy czwarte Polaków – wynika z najnowszego badania Deutsche Bank. W ciągu roku odsetek takich osób zwiększył się o ponad 5 p.p. Jednostki funduszy inwestycyjnych posiada dziś co piaty ankietowany, a do ich zakupu przymierza się kolejnych 8 proc. To samo badanie wskazuje jednak, że nasza wiedza na temat funduszy jest delikatnie mówiąc mało precyzyjna.


Jak wynika z badania Deutsche Bank, w powszechnej opinii fundusze inwestycyjne kojarzą się z dużymi pieniędzmi, które należy wyłożyć, by w nie zainwestować, ryzykiem i niepewnością zysku. Brakuje nam wiedzy, kto i co z naszymi środkami robi. Ile jest w tym prawdy, a ile mitów? Rozprawiamy się z kilkoma popularnymi przekonaniami na temat inwestowania z TFI.

Fakt: fundusz inwestycyjny to produkt, który pozwala na osiągniecie dużego zysku


Niemal 40 proc. Polaków uważa, że zyskowność jest największą zaletą funduszy inwestycyjnych. Z kolei co trzeci jest zdania, że istnieje możliwość osiągnięcia dużego zysku dzięki inwestowaniu w fundusze. – Pomnażanie pieniędzy w funduszach inwestycyjnych może wiązać się z większym ryzykiem, niż na przykład gromadzenie pieniędzy na koncie lub oszczędzanie na lokacie, ale może też być bardziej opłacalne –wyjaśnia Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej Deutsche Bank. – Pamiętając, że żaden z funduszy nie gwarantuje określonego zysku, nie należy bać się podejmowania tego ryzyka, oczywiście w rozsądnych, akceptowalnych przez nas granicach. Odpowiednio zdywersyfikowany portfel inwestycyjny ma duże szanse owocować zadowalającą stopą zwrotu – dodaje.

Fakt: inwestując w fundusze powierza się swoje pieniądze profesjonalistom


Tak uważa 22 proc. ankietowanych, a kolejne niemal 27 proc. zgadza się z tą opinią w sposób zdecydowany. Przeciwnego zdania jest 21 proc. respondentów. – Cieszy fakt, że niemal połowa badanych jest świadoma tego, że fundusze inwestycyjne są zarządzane przez profesjonalistów. Faktycznie, na nasze zyski w TFI pracuje zespół doświadczonych i kompetentych zarządzających, którzy kupują, sprzedają i monitorują inwestycje, korzystając przy tym ze swej wiedzy i doświadczenia– mówi Monika Szlosek. Warto pamiętać, że zarówno zarządzający, jak i doradcy inwestycyjni są zobowiązani zdać egzamin nadzorowany przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Fakt: fundusz inwestycyjny to produkt, który można dostosować do swoich preferencji


Tak uważa połowa Polaków pytanych przez Deutsche Bank. To prawda, rodzajów funduszy jest bez liku i można dostosować strukturę swojego portfela inwestycyjnego do indywidualnych potrzeb. Czasem wręcz paleta ta jest tak ogromna, że mniej doświadczony inwestor może czuć się zagubiony. Aż 13 proc. ankietowanych przyznało, że ze względu na dużą liczbę rodzajów funduszy ma trudność z ich wyborem. Zadanie ułatwia wiele narzędzi online prezentujących podstawowe parametry. Jednym z najbardziej zaawansowanych, a jednocześnie prostych w obsłudze jest platforma db Navi. Pozwala ona przeglądać i porównywać ofertę funduszy, a następnie skonstruować portfel inwestycyjny zgodny z naszymi preferencjami.

Fakt: fundusz inwestycyjny to produkt służący dywersyfikacji inwestycji


Uważa tak niemal 37 proc. badanych, w tym prawie 14 proc. w sposób zdecydowany. Dobrze skonstruowany portfel funduszy powinien obejmować ich różne rodzaje – pieniężne, dłużne, mieszane lub akcji. Można się też pokusić o dywersyfikację pod względem krajów, a czasem i kontynentów. – Fundusze inwestycyjne są jednymi z najbardziej zróżnicowanych produktów opartych o rynki kapitałowe. O ile w przypadku lokat można powiedzieć, że ich zyskowność przy dzisiejszym poziomie stóp procentowych nie będzie się znacząco od siebie różniła niezależnie od banku, który wybierzemy, z funduszami inwestycyjnymi jest odwrotnie – wyjaśnia Monika Szlosek. Różnorodność funduszy powoduje, że można sprofilować swój portfel inwestycyjny w sposób zrównoważony, ale jednocześnie dający szanse na zysk w dłuższym terminie, albo bardzo agresywny, jeśli liczymy się z potencjalnymi stratami. Istotą dywersyfikacji jest właśnie rozłożenie ryzyka inwestycyjnego tak, by zminimalizować możliwość utraty części naszych oszczędności, co może nastąpić w wyniku np. niesprzyjającej sytuacji w konkretnym sektorze gospodarki. Gdy wartość jednej inwestycji spada, wartość innej w tym samym portfelu może jednocześnie wzrosnąć.

Fakt: fundusz inwestycyjny to produkt elastyczny, który nie zamraża pieniędzy

Z taką opinią zgadza się 32 proc. ankietowanych, a z kolei 36,3 proc. uważa elastyczność za największą zaletę, zachęcającą do inwestowania w nie. Wiele funduszy inwestycyjnych stanowi część większej grupy produktów, więc w przypadku zmiany planów lub celów inwestycyjnych, inwestor może zamienić jeden fundusz na drugi, należący do tej samej grupy. Uczestnik funduszu, w zależności od koniunktury giełdowej, może praktycznie natychmiast i bez utraty środków finansowych, zmienić swoją strategię inwestowania, dokonując przeniesienia jednostek pomiędzy funduszami.

Mit: fundusz inwestycyjny to produkt bardzo ryzykowny


Tego zdania jest aż jedna trzecia badanych (33,3 proc.). Jak każdy produkt inwestycyjny, również fundusze obarczone są określonym stopniem ryzyka. Ale ich różnorodność powoduje, że każdy z uczestników może znaleźć dla siebie taki rodzaj, który odpowiada jego oczekiwaniom i poziomowi akceptowanego ryzyka. I tak na przykład fundusze inwestujące w obligacje czy bony skarbowe wiążą się ze znacznie mniejszym stopniem ryzyka niż na przykład fundusze akcyjne. – Poza tym należy pamiętać, że działalność osób zarządzających funduszami została poddana wielu ograniczeniom ustawowym w celu zapobieżenia podejmowaniu przez nich nadmiernego ryzyka. Przepisy regulujące funkcjonowanie Funduszy inwestycyjnych i Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych wymagają, aby regularnie prezentowały one wszelkie informacje, które mogłyby zapewnić inwestorom podjęcie właściwej decyzji inwestycyjnej – wyjaśnia Monika Szlosek.

Mit: fundusz inwestycyjny to produkt, który wiąże klienta na długie lata


Takiego zdania jest aż jedna trzecia ankietowanych. Jednocześnie aż 28 proc. osób obawia się braku dostępu do zainwestowanych w funduszach środków. To o ponad 10 p.p. więcej niż w 2015 roku. Przekonania te są jednak całkowicie błędne. Udziały w TFI można bowiem spieniężyć w dowolnym momencie, co czyni fundusze jednym z najbardziej płynnych instrumentów inwestycyjnych. Uczestnik funduszu może zażądać odkupienia jednostek (części lub wszystkich) przez fundusz w dowolnej, dogodnej dla siebie chwili, nie tracąc uzyskanych zysków, jak ma to często miejsce w przypadku przedterminowego zerwania lokaty bankowej. Środki finansowe klienta są zwykle przekazywane na jego rachunek w ciągu kilku dni. Rację ma więc 40,2 proc. osób ankietowanych przez Deutsche Bank, którzy uważają, że fundusze inwestycyjne to nie jest produkt, który wiąże klienta na długie lata.

Mit: Fundusz inwestycyjny to produkt trudno dostępny dla osób mniej zamożnych


Z tym stwierdzeniem jednoznacznie lub częściowo zgadza się 36,6 proc. badanych. A niemal jedna piąta respondentów uważa, że fundusze inwestycyjne wymagają dużych kwot na start. Tymczasem kwoty inwestycji początkowych w przypadku większości funduszy są niewygórowane, a kolejne wpłaty środków mogą być jeszcze niższe. Inwestować można zacząć, dysponując już kwotą nawet kilkuset złotych, a w niektórych przypadkach nawet 100 zł. Tymczasem inwestor, który chciałby samodzielnie inwestować na giełdzie powinien być przygotowany na wydawanie znacząco wyższych kwot.

Mit: fundusz inwestycyjny to produkt, którym trzeba się stale zajmować


Z takim stwierdzeniem zgadza się blisko 41 respondentów. Tymczasem jest to mit, bo za całość zarządzania podejmowanymi inwestycjami odpowiadają doradcy i osoby zarządzające funduszem. – Z kolei samodzielne inwestowanie w papiery wartościowe wymaga założenia specjalistycznego rachunku w biurze maklerskim i ponoszenia prowizji każdorazowo przy ich zakupie. Dodatkowo skuteczne inwestowanie wymaga wiedzy i czasu, który trzeba przeznaczyć na analizy spółek i sytuacji rynkowej. W przypadku funduszy te wszystkie czynności wykonują za nas profesjonalni doradcy – wyjaśnia Monika Szlosek. – Pozostają oczywiście decyzje dotyczące odpowiedniego doboru funduszy do naszego portfela w zależności od naszych preferencji m.in. w zakresie ryzyka i oczekiwanego zwrotu – dodaje.


Mit: fundusz inwestycyjny to produkt przeznaczony do krótkoterminowych inwestycji

Uważa tak niemal 16 proc. ankietowanych. Przeciwnego zdania jest ponad połowa badanych. I to ta druga grupa ma rację. Decydując się na fundusze inwestycyjne dobrze jest inwestować z myślą o dłuższym terminie, szczególnie w przypadku funduszy akcyjnych, czyli tych bardziej ryzykownych, które jednocześnie mogą gwarantować wyższą zyskowność. W ich przypadku krótki horyzont czasowy w niekorzystnym okresie dla inwestorów, może przynieść rezultaty odwrotne od oczekiwanych. Dlatego dopiero długofalowe inwestycje pozwalają na uśrednienie wycen i ograniczenie jednorazowych strat w okresach gorszej koniunktury.

2016-06-27
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Magdalena Ostrowska

Magdalena Ostrowska

Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski Magdalena…

Mateusz Czerniawski

Mateusz Czerniawski

Marketing Manager – Vestor Dom Maklerski Posiada…

Ewa Hełpa

Ewa Hełpa

Dyrektor Departamentu Marketingu Idea Getin Leasing SA.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców