PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeOddział po sąsiedzku

Oddział po sąsiedzku

Informacje 14.05.2008 (07:49)

Bankowcy wychodząc z bardzo słusznego założenia, że klient nie będzie jeździł do banku ponieważ chce go mieć obok domu czy pracy, biją się o najlepsze lokalizacje, głównie w centrach dużych miast. Dochodzi do tego, że miesięczny czynsz za wynajem lokalu przy prestiżowej ulicy w sercu miasta może wynieść nawet 300 tys. zł! Czy taka placówka może być dochodowa? Być może, ale pytanie powinno brzmieć w tym wypadku inaczej: dlaczego bank zdecydował się na uruchomienie aż tak kosztochłonnej placówki? Odpowiedź jest banalnie prosta. Taki oddział ma być reprezentacyjny, a dopiero później może być dochodowy.

Bankowi wynajmę

„Wrocław, Psie Pole. Lokal usługowy przy ul. ….., z miejscami parkingowymi, powierzchnia 130 mkw. Przeznaczony pod dzierżawę na bank. Lokalizacja w atrakcyjnym miejscu, centrum, główny ciąg komunikacyjny, w sąsiedztwie sklepy i punkty usługowe oraz banki: PKO BP, Nordea Bank, eurobank, BZ WBK. Kamienica zabytkowa odrestaurowana. Duża dowolność w aranżacji wnętrza”. Podobnej treści ogłoszeń w prasie i internecie jest zatrzęsienie. Odpowiadają na nie zwykle agencje nieruchomości, które na co dzień współpracują z bankami.

Właściciele lokali mogliby także zgłosić swój lokal do wynajęcia poprzez chociażby stronę internetową. W sieci funkcjonuje kilka rzetelnych serwisów, ale znaleźć można także „ślepą uliczką” np. www.lokalnabank.pl. Na tej stronie (działającej od stycznia) próżno szukać nawet najbardziej podstawowych informacji, np. o właścicielu, administratorze danych osobowych, polityce prywatności itp. Odwołanie do regulaminu jest abstrakcją, ponieważ nigdzie nie ma jego treści. Brakuje także informacji o „systemie”, który przyjmuje zgłoszenia, nie ma żadnych danych o osobach korzystających z „systemu” – czy są nimi banki, czy agencje nieruchomości? Strona jest albo resztką czyjegoś pomysłu, albo… A przecież jest o co walczyć. Banki są doskonałymi najemcami. Po pierwsze samo słowo „bank” już każe sądzić, że wypłacalny, solidny, terminowy. Będzie dbał o lokal, nie jest hałaśliwy, nie brudzi i nie zatruwa, nie wypowie umowy za miesiąc. Jeśli się rozgości, to trwać tak będzie co najmniej kilka lat. Umowy z najemcami podpisywane są na lata (zwykle 10 lat), a umowę można po latach przedłużyć na kolejny okres.

Centrum czy osiedle

Ale jakich lokalizacji szukają bankowcy? Centra dużych miast są wszak przesycone bankami.

– Banki koncentrują się na najbardziej uczęszczanych ulicach handlowych, deptakach ewentualnie dużych otwartych osiedlach mieszkalnych, ale pod warunkiem, że placówka mieściłaby się w głównym ciągu komunikacyjnym – wyjaśnia Małgorzata Trzaskowska, dyrektor Colliers International. – Jednym z najważniejszych czynników determinujących wybór takiego właśnie usytuowania placówki bankowej jest przepływ ludzi, np. kilkadziesiąt tysięcy przechodniów dziennie.

Osiedla mieszkaniowe są atrakcyjne głównie dla banków, których grupę docelową stanowią średnio zamożni klienci. Warunek jest jednak taki, by nie były to osiedla zamknięte, tak by przypadkowy przechodzień nie musiał pokonywać bram, furtek, portierni itp.

– Od dłuższego czasu wielkość miast nie ma większego znaczenia – mówi Małgorzata Trzaskowska. – Zaryzykowałabym nawet tezę, że banki zaczęły dostrzegać atrakcyjność małych miasteczek, np. 20-40 tys. mieszkańców, gdzie dotąd nie było żadnej placówki bankowej lub było tylko PKO BP. Taki wybór jak najbardziej wpisuje się bowiem w strategię rozwoju banku, zakładającą dotarcie do jak największej liczby klientów. Tu również najatrakcyjniejsze lokalizacje to te położone w ścisłym centrum, w rynku lub przy głównej ulicy, dworcu kolejowym czy ratuszu.

Kolejnym obszarem zainteresowania banków są duże osiedla mieszkalne, jednak tam już o reprezentację marki dbają częściej partnerzy banków niż same banki. Osiedla mieszkalne są bowiem zazwyczaj „okupowane” przez franczyzobiorców, agentów, partnerów banków. Taki rodzaj ekspansji jest nieporównywalnie tańszy od tradycyjnych dużych oddziałów. W interesie banku jest przecież umieścić swoje logo nawet na niewielkim osiedlu, ponieważ rozkapryszeni klienci nie jeżdżą po mieście, a co gorsza z miasta do miasta w poszukiwaniu banku czy bankomatu, a korzystają z tego, który jest za rogiem. I z tego właśnie korzystają przedsiębiorcy. Warto przy tym zaznaczyć, że banki bardzo dokładnie definiują lokalizacje placówek partnerskich wskazując ulice, a nawet budynki, w których placówka powinna powstać.

Metr jak złoto

Tylko na jednej z głównych ulic można znaleźć nierzadko kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych placówek oferujących produkty finansowe. Część z nich to placówki własne banku, część partnerskie. Do tego dochodzą również SKOK-i i firmy pośrednictwa finansowego. Liczba placówek bankowych w przeliczeniu na milion mieszkańców jest w Polsce i tak jedną z niższych w Europie, ponieważ wynosi ok. 150. Dla porównania w Hiszpanii waha się w okolicach 1000.

Do najcenniejszych oczywiście należą lokale przy głównych ulicach handlowych, deptakach spacerowych, ale także w galeriach handlowych i apartamentowcach. Te jednak są już zajęte jeśli nie przez banki, to przez punkty należące lub współpracujące z operatorami telefonii komórkowej. Cena za metr kwadratowy lokalu na parterze z dużą witryną i kilkoma miejscami parkingowymi może wynieść nawet 85 euro (np. Marszałkowska w Warszawie), a średniej wielkości placówka to zwykle 60 do 80 metrów. W Warszawie niezwykle cenne są lokale w bliskim sąsiedztwie stacji metra. I tak np. w okolicy stacji metra Kabaty mieści się ich co najmniej 5, przy placu Wilsona 7. W Gdańsku za bardzo atrakcyjne uchodzą ul. Grunwaldzka, Rajska i Heweliusza, w Poznaniu ulica Święty Marcin i Półwiejska, w Katowicach to okolice Dworca PKP i ulica Kościuszki (kilkanaście banków obok siebie), we Wrocławiu również okolice rynku, ulica Piłsudskiego i Oławska, plac Bema, Łódź – Piotrkowska. Oczywiście takie lokalizacje, najcenniejsze, zajmują oddziały własne banków. Koszt uruchomienia jednego to często ponad 400 tys. zł, a na osiągnięcie rentowności trzeba czekać nawet trzy lata.

Ile nowych banków?

Rozwój poprzez sieć zapowiadają niemalże wszyscy. Nie tylko własną, także partnerską. Ma to odzwierciedlenie oczywiście w wyścigu po lokale. Tylko w tym roku powinno zostać otwartych ok. 800-900 placówek bankowych, głównie w systemie partnerskim.

– W tym roku znajdziemy ok. 60 lokalizacji na placówki bankowe tylko dla jednego klienta – mówi Małgorzata Trzaskowska. – Mają to być lokalizacje zarówno w dużych miastach, również w Warszawie, jak i małych miasteczkach. To oczywiście pokazuje skalę rozwoju banków poprzez sieć oddziałów.

Agenci nieruchomości sami szukają odpowiednich lokali, rozmawiają z właścicielami, namawiają ich do tego, by wypowiedzieli umowę obecnemu najemcy i przeznaczyli lokal na bank. To się zwykle udaje. Trudno oprzeć się wizji wysokich i stabilnych dochodów z najmu przez najbliższe np. 10 lat i to bez problemów z dotrzymaniem terminu zapłaty.

Przedsiębiorcy, przyszli partnerzy banków otworzą w tym roku drzwi do niemalże pięciuset placówek. Poszukują zwykle do tego celu lokalizacji w okolicach osiedli mieszkalnych lub wręcz na osiedlach. Dla nich – choć to bank ma ostatnie zdanie w wyborze lokalizacji – wskaźnikiem jest liczba mieszkańców, sąsiedztwo konkurencyjnych szyldów, dobre połączenie komunikacyjne z centrum miasta, a także średnia wieku mieszkańców. Może to brzmieć absurdalnie, ale właśnie średnia wieku ma ogromne znaczenie. Uruchamianie placówki ma sens również tam, gdzie planowane są dopiero budowy kolejnych bloków mieszkalnych. Znakomita część kredytów mieszkaniowych na nowych osiedlach jest bowiem zaciągana w pobliskich placówkach bankowych. Ma to związek z obsługą kredytu w przyszłości. Myślenie klienta jest przecież proste: bank jest obok domu, nie będę woził pieniędzy po mieście. I nie ma znaczenia, że przeważająca większość kredytów mieszkaniowych jest spłacana automatycznie – z rachunku osobistego.

oddziały 2008-05-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: oddziały

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców