PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeZ banku pod rynnę

Z banku pod rynnę

Informacje 21.05.2008 (05:54)

Mechanizm jest prosty: ułatwiamy sobie życie, my – bank klientowi, klient nam – bankowi poprzez ograniczenie wszelkich formalności do minimum. W grę wchodzi dowód osobisty jako jedyny dokument niezbędny do zaciągnięcia kredytu, odcinek emerytury, a niekiedy tylko telefon do banku, w którym klient wyraża chęć pożyczenia pieniędzy (procedura stosowana wobec stałych klientów). Jakie to proste i przyjazne! Ale zabawa dopiero się zaczyna.

Pracownik banku musi wykazać się umiejętnością wyjaśnienia zawiłości umowy kredytowej klientowi, który nierzadko ma już kłopoty z pamięcią lub zapomniał okularów, lub niedosłyszy. Pracownikom puszczają nerwy, bo przecież trzeba wykonać plan, jednego klienta trzeba obsłużyć nie dłużej niż w 15 minut itd. Słowem fabryka: klient, umowa, wypłata, następny…

Pożyczka dla emerytów

Krystyna Rowicka (kuriozalną tę sytuację sygnalizowałam tydzień temu w najodpowiedniejszym do tego dziale „Bankowej”– „PO GODZINACH”) odwiedziła oddział eurobanku w lipcu ubiegłego roku. Chciała pożyczyć trochę pieniędzy na remont. Jej emerytura nie jest zbyt wysoka, nie pozwala na spłacanie kilku kredytów naraz, toteż ważne było, aby znalazła bank ze specjalną ofertą i niewygórowanymi stawkami. W eurobanku poproszono ją o dowód osobisty i odcinek emerytury.

– Pracownik skrupulatnie zanotował wszystko w systemie, wydrukował dokument i przedstawił do podpisu mówiąc, że jak decyzja będzie pozytywna, to w ciągu 24 godzin ktoś z banku do mnie zadzwoni – opowiada Krystyna Rowicka. – Telefon z banku miał oznaczać, że dostałam pożyczkę, a jeśli nie otrzymam informacji, będzie to jednoznaczne z odmową kredytu. Nikt nie dzwonił, ani w ciągu 24 godzin, ani przez wiele następnych dni. Podarłam niepotrzebne papiery i wyrzuciłam.

Pani Rowicka uznała, że nie ma zdolności kredytowej i nie próbowała więcej. Dopiero pół roku później znalazła reklamę innej instytucji i ponownie złożyła wniosek o pożyczkę. Pracownik zarzucił jej kłamstwo, ponieważ nie wykazała, że spłaca pożyczkę w innym banku.

„O tym, że mam kredyt dowiedziałam się 30 stycznia 2008 roku z innego banku – pisze Krystyna Rowicka w liście do prezesa Euro Banku Łukasza Chojnackiego. – Wierząc, że to pomyłka, zwróciłam się do BIK, skąd otrzymałam informację, że wasz bank (eurobank – red.) obciąża mnie kredytem. W placówce wyjaśniono mi, że tamta umowa skutkuje. 6 lutego reklamowałam tę wadę, ponieważ zostałam wprowadzona w błąd. W reklamacji prosiłam również o unieważnienie umowy. Wystąpiłam o odpowiedź pisemną, a przyjmujący reklamację pracownik zapewnił, że otrzymam odpowiedź w ciągu 14 dni. Niestety, przez 2 miesiące nie otrzymałam odpowiedzi na moją reklamację”.

W liście pani Rowicka skarży się m.in. na to, że pracownicy banku są aroganccy i nie przekazują jej rzetelnych informacji, albo wręcz różne osoby pracujące w banku – czy to w oddziałach, czy na infolinii – przekazują informacje sprzeczne z sobą. Zanim Krystyna Rowicka napisała list do prezesa Chojnackiego, kilkakrotnie składała reklamacje, ale z odpowiedzi wynikało niewiele ponad to, że dostała kredyt, z którego nie korzysta, chociaż może.

Jednak historia reklamacji, odpowiedzi na nie oraz rodzaju i jakości kontaktów z klientem stanowią odrębny temat.

Pożyczka, którą chciała uzyskać Krystyna Rowicka była już trzecim spotkaniem z tym bankiem. Poprzednie dwie pożyczki uzyskała bez problemu i spłaciła w terminie. Wówczas bank nie miał problemów z poinformowaniem jej o przydzieleniu pożyczki, ponieważ zgodnie z hasłem reklamowym do zawarcia umowy dochodziło w piętnaście minut.

Dziwna sprawa

Krystyna Rowicka, wysyłając list do prezesa Euro Banku, Łukasza Chojnackiego, wysłała również kopie do Jeana Francisa Gautiera, przewodniczącego Rady Nadzorczej Euro Banku, Marka Niechciała, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Katarzyny Marczyńskiej, arbitra bankowego, Piotra Matraszka z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz do redakcji „Gazety Bankowej”.

Poszliśmy śladem listu, ciekawi reakcji. Pani Rowicka przecież nie wiedząc, że dostała pożyczkę nie miała także szansy na odstąpienie od umowy w terminie zagwarantowanym Ustawą o kredycie konsumenckim. Jednak Alina Stahl, dyrektor Biura PR i Komunikacji Euro Banku jest zdania, że bank nie ma obowiązku poinformowania klienta o udzieleniu pożyczki. Klient może to sam sprawdzić, ponieważ pożyczka jest zawsze przekazywana na jego rachunek.

– Ta sprawa jest dziwna, nie spotkałem się jeszcze z taką – mówi Konrad Gruner z UOKiK. – Moglibyśmy się temu przyjrzeć, ale pismo pani Rowickiej zawiera zbyt mało danych, by można było ustalić czy bank złamał prawo. Brakuje przede wszystkim umowy tego kredytu, brakuje również wspomnianych reklamacji.

Gruner zwrócił uwagę, że umowa zawierana w sposób jaki praktykuje Euro Bank, powinna mieć charakter umowy wstępnej lub warunkowej. Jeśli jednak wykonanie umowy jest warunkowane np. decyzją kredytową, to na kogo spada obowiązek informacyjny? Czy klient powinien sam dowiadywać się czy i kiedy otrzyma decyzję kredytową, czy może bank sam poinformuje klienta po podjęciu decyzji? Brak informacji o udzieleniu kredytu odbiera klientowi możliwość skorzystania z prawa odstąpienia od umowy kredytowej.

– List pani Rowickiej wpłynął do KNF dopiero 24 kwietnia – wyjaśnia Katarzyna Biela z Biura Relacji Zewnętrznych KNF. – Zwracamy uwagę, że sprawa ta została tylko przekazana do wiadomości KNF. Niezależnie od tego jednak, z uwagi na jej przedmiot, będzie przez nas badana. Nie możemy w tej chwili komentować sprawy, ponieważ nie znamy stanowiska Euro Banku. Dopiero po jego otrzymaniu będziemy mogli się w tej sprawie wypowiedzieć.

Kłopoty z pamięcią

Ma je bardzo wielu klientów w podeszłym wieku. Niektórzy zapominają zapłacić ratę, ale to jeszcze drobiazg. Po telefonie z banku płacą natychmiast. Gorzej, jeśli nie pamiętają, czy poinformowali bank o śmierci współmałżonka, który odszedł zostawiając po sobie niespłacony kredyt. Zdarza się, że na takim zamieszaniu, zamiast pomóc zdezorientowanemu klientowi, bank próbuje ugrać coś dla siebie balansując na granicy paragrafów. W jednym z listów do redakcji czytamy:

„Piszę w imieniu mojej teściowej, która jest osobą starszą, już nie radzącą sobie z tego typu sprawami. W 2000 roku mój teść wziął pożyczkę gotówkową. W czerwcu 2001 roku zmarł. Kiedy raty przestały być płacone, ktoś zadzwonił z banku z pytaniem co się dzieje. Moja teściowa w tej rozmowie poinformowała, że pożyczkobiorca nie żyje, na co w odpowiedzi poproszono ją o przesłanie kopii aktu zgonu. Czy to zrobiła, nie pamięta. I w sumie kontakt z bankiem się zakończył. Jeśli nawet przychodziła jakaś korespondencja na nazwisko teścia, nie była podejmowana. Pamiętam tylko taką sytuację jak mi mówiła, że w jakiejś rozmowie telefonicznej z bankiem poinformowano ją, że ze względu na zgon kredytobiorcy dalsza spłata została anulowana. Niestety na dzień dzisiejszy moja teściowa w ogóle tego nie pamięta, zresztą nie tylko tego, gdyż ma kłopoty z pamięcią”.

Bank (poprzednio WBC w Lublinie, obecnie Noble Bank) musiał dostać informację o śmierci kredytobiorcy, bo oto w marcu tego roku, czyli po siedmiu latach od śmierci pożyczkobiorcy, do wdowy przyszło pismo, w którym bank informuje ją „jako spadkobiercę ustawowego, że zgodnie z prawem spadkowym, dziedziczeniu podlegają aktywa (pozostawiony majątek) i pasywa (tj. długi jakie pozostawił spadkodawca)”. Dlaczego bank zwlekał tak długo? Obecnie zadłużenie wynikające z umowy zawartej w październiku 2000 roku na kwotę blisko 4 tys. zł wynosi już ponad 9,5 tys. zł.

2008-05-21
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski – Global Account Director CEE…

Artur Mojecki

Artur Mojecki

Artur Mojecki, Prezes Zarządu Dom Finansowy QS…

Dorota Szostek-Rustecka

Dorota Szostek-Rustecka

Dyrektor Biura Prasowego, Citi Handlowy Dorota Szostek-Rustecka…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców