Za 2,5 roku przez Poznań będziemy jeździć bezpieczniej i szybciej, a zastosowane przez konsorcjum Alcatela i polskich partnerów rozwiązania technologiczne najnowszej generacji, znacznie podniosą poziom usług świadczonych przez kolej oraz zagwarantują kompatybilność ze standardami UE.
Zakres kontraktu obejmuje zmodernizowanie 6-ciu stacji: Swarzędz, Poznań Antoninek, Poznań Wschód, Poznań Garbary, Poznań Główny i Poznań Górczyn. Na ww. stacjach zastosowane zostaną elektroniczne urządzenia do sterowania i kierowania ruchem pociągów, a także nowe semafory, przejazdy kolejowe i urządzenia kontrolujące obecność pociągu na torze. Podobny system, cieszący się dobrą opinią PKP, został już w połowie lat 90–tych zainstalowany przez Alcatela na odcinku graniczącym z obecnie modernizowanym węzłem poznańskim.
W ramach kontraktu, Alcatel wyposaży ponadto stację Poznań Główny w komputerowe Lokalne Centrum Sterowania (LCS). W przyszłości, pozwoli ono na zarządzanie ruchem kolejowym, nie tylko na obecnie modernizowanym odcinku, ale także na innych liniach zbiegających się w węźle poznańskim. Docelowo, komputerowe LCS może objąć swoim zasięgiem znaczną część województwa wielkopolskiego.
Zawarty kontrakt jest pierwszym z czterech planowanych kontraktów na modernizację węzła poznańskiego. Wkrótce PKP PLK S.A. planuje ogłoszenie przetargów na pozostałe do wykonania roboty inżynieryjne i zasilanie.
Podpisany kontrakt będzie finansowany w 75 % z Funduszy Spójności (ISPA), co świadczy o wzorowym wykorzystaniu przez PKP PLK S.A. funduszy pomocowych Unii Europejskiej. W ramach realizowanego kontraktu partnerami Alcatela i KZAiT Poznań są liczne polskie firmy specjalizujące się w rozwiązaniach dla sektora kolejowego. Firma BT ZWUS z Katowic dostarczy znaczną część urządzeń sygnalizacji. Projektowanie skoordynuje Biuro Projektów BT-RE z Warszawy, a w wykonaniu przedsięwzięcia uczestniczyć też będą Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy, Radionika i Telefonika z Krakowa. Dzięki temu znaczna część środków unijnych pozostanie w kraju.