Ponad 15 tysięcy Europejczyków spośród wielu różnych instytucji funkcjonujących w państwie (linie lotnicze, firmy ubezpieczeniowe, banki, media) obdarzyło zaufaniem właśnie apteki. Europejczycy jako jedno z najlepszych źródeł informacji o zdrowiu wskazali farmaceutów – najczęściej byli to Belgowie, aż 90% badanych.
Alicja Fuksiewicz, odpowiedzialna za badanie Reader’s Digest Europe Health, mówi: Wydawnictwo Reader’s Digest bardzo ceni sobie opinię każdego konsumenta, dlatego tak często pytamy i analizujemy poglądy naszych klientów. Zebrane informacje są dla nas niezbędne do poznania oczekiwań zwykłych ludzi. Jednocześnie wierzymy, że wiedza pozyskana bezpośrednio od konsumentów jest aktualna i wiarygodna, dzięki czemu może zostać wykorzystana do opracowywania nowych leków i metod terapii.
55% respondentów uważa, że informacje zawarte w reklamach produktów leczniczych są użyteczne. Tymczasem blisko 70% Europejczyków uważa, że inwestycje firm farmaceutycznych w badania nad lekami w konsekwencji podnoszą także jakość życia pacjentów. 62% ogółu badanych twierdzi także, że firmy farmaceutyczne są ważnym elementem systemu opieki zdrowotnej, a ich leki pomagają milionom ludzi.
Polacy w tych opiniach nie wyróżniają się zanadto. 60% badanych sądzi, że firmy farmaceutyczne są ważnym elementem systemu opieki zdrowotnej. Doceniamy także inwestycje w badania nad lekami – 59% Polaków przyznaje, że leki podnoszą jakość życia. Nieco ponad połowa Polaków (53%) dostrzega pozytywną rolę konkurencji wśród firm farmaceutycznych, ponieważ jej efektem jest obniżka cen leków.
Wyniki badania Reader’s Digest Europe Health pokazują, że Polacy, podobnie jak pozostali Europejczycy, dużym zaufaniem obdarzają apteki (72% wskazań). Jednocześnie ponad połowa Polaków (52%) twierdzi, że w reklamie produktów leczniczych ważna jest nazwa firmy farmaceutycznej, podczas gdy zaledwie 43% Europejczyków wyraża podobną opinię. Polacy (51%), częściej niż ogół Europejczyków (48%), ale rzadziej niż Węgrzy (68%) i Portugalczycy (63%), uważają, że zazwyczaj znajdują w reklamach użyteczne informacje na temat produktów leczniczych.
Badanie Reader’s Digest Europe Health zostało przeprowadzone w czerwcu 2005 roku na reprezentatywnej grupie 23 592 respondentów w 13 europejskich krajach: w Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, na Węgrzech, w Holandii, Polsce, Portugalii, Rosji, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii. W Polsce w badaniu uczestniczyło 995 osób.