PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBadanie mBanku: większość internautów nie wie, jak zareagować na cyberatak
mBank

mBank

mBank – bank uniwersalny, założony w 1986 r. jako Bank Rozwoju Eksportu, czwarta pod względem wartości aktywów instytucja finansowa w Polsce.

https://www.bankier.pl/smart/wizytowka/mbank

Badanie mBanku: większość internautów nie wie, jak zareagować na cyberatak

Wiadomości 24.03.2020 (12:13) artykuł nadesłany
Bezpieczeństwo mBank

Badanie opinii* zrealizowane na zlecenie mBanku pokazuje, że 6 na 10 polskich internautów nie wiedziałoby, jak poradzić sobie z włamaniem do ich komputera czy telefonu. Nie mają oni też wystarczającej wiedzy na temat zagrożeń w sieci, mimo, że obawiają się ich skutków. Co zaskakujące, najmniej świadomi są młodzi internauci. To szczególnie niepokojące w obliczu pandemii COVID-19, gdy Polacy więcej czasu spędzają online.

Firma badawcza MAISON & PARTNERS na zlecenie mBanku sprawdziła wiedzę Polaków na temat zagrożeń. Przyjęto dwa scenariusze: atak hakerski oraz zagrożenie w świecie fizycznym, jakim jest włamanie do mieszkania.

Wyniki potwierdzają, że wiedza internautów na temat cyberzagrożeń i tego, jak sobie z nimi radzić, nadal pozostawia wiele do życzenia. W skrócie – wiemy co robić, gdy staniemy się ofiarą włamania do mieszkania. Gorzej z wiedzą o cyfrowych zagrożeniach. A przecież dziś w telefonach i komputerach Polacy mają równie cenne rzeczy, co w domu – poufne dane, hasła i dostęp do pieniędzy. To wszystko łatwo można stracić.

Cyberatak większym wyzwaniem niż włamanie

2/3 polskich internautów (66 proc.) deklaruje, że wiedziałoby, jak zachować się w przypadku włamania do domu lub mieszkania. Niemal wszyscy (95 proc.) wezwaliby policję, a prawie połowa (49 proc.) wymieniłaby zamki oraz skontaktowała się z ubezpieczycielem (40 proc.). Respondenci wiedzą też, na jakie zagrożenia uważać, wskazując na włamanie przez drzwi lub przez okno, bądź na oszustwa typu „na gazownika” czy „na wnuczka”.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku cyfrowego włamania, które grozi zainfekowaniem telefonu czy komputera złośliwym oprogramowaniem bądź wirusem. W tym przypadku już tylko 42 proc. respondentów twierdzi, że wiedziałoby jak się zachować (49 proc. mężczyzn i tylko 37 proc. kobiet).

„Dziurawa” wiedza

Sama deklaracja nie oznacza jednak, że internauta rzeczywiście ma wystarczającą wiedzę, żeby poradzić sobie z cyberatakiem. Dlatego mBank także postanowił ją sprawdzić. Jak pokazują wyniki badania, podstawowe, najprostsze działanie, czyli przeskanowanie urządzenia programem antywirusowym, wykonałaby mniej niż połowa ankietowanych (47 proc.). Inne, skuteczne rozwiązania, takie jak formatowanie urządzenia (27 proc.) czy pójście do specjalistycznego serwisu (11 proc.), okazały się jeszcze mniej popularne.

Co więcej, nie wszystkie działania, jakie chcieli podjąć ankietowani, byłyby właściwe. Zmiana hasła do komputera i sposobu blokowania klawiatury (41 proc.) czy aktualizacja oprogramowania (25 proc.) to czynności, które powinno robić się regularnie, niezależnie od tego, czy padło się ofiarą ataku, czy nie. Same ich wykonanie w tym wypadku, już po wystąpieniu ataku, niewiele by pomogło. Również instalacja programu antywirusowego (38 proc.) już „po fakcie” mogłaby się okazać niewystarczająca, zaś zgłoszenie sprawy na policję (62 proc.), choć zasadne i wskazane, to w praktyce nie rozwiąże problemu z przejętym przez włamywaczy komputerem.

Oprócz wiedzy, jak zachować się w razie cyberataku, istotna jest również świadomość, co może do niego doprowadzić. Pytani o to, jak może dojść do zainfekowania telefonu lub komputera, w wielu przypadkach ankietowani w badaniu mBanku nie są pewni, czy określone zachowanie niesie ze sobą zagrożenie. Niemal co trzeci (31 proc.) respondent waha się, czy klikanie w linki z wiadomości od nieznajomego nadawcy jest niebezpieczne. Przy otwieraniu nieznanych linków z wiadomości SMS to już 36 proc. odpowiedzi.

Młodzi najbardziej narażeni

Co może zaskakiwać, umiejętność odpowiedniej reakcji na cyberatak jest najmniejsza w grupie młodych internautów (18-24 l.), często uważanych za „cyfrowych tubylców”. Zaledwie co trzeci z nich (33 proc.) deklaruje, że wiedziałby, jak postąpić w takiej sytuacji. To szczególnie niebezpieczne, ponieważ młodzi spędzają w sieci większą część swojego życia, a to oznacza, że w ich przypadku ryzyko, że padną ofiarą hakera, jest najwyższe.

Młodzi nie są też przekonani, że konkretne zachowanie może okazać się dla nich niebezpieczne. Tylko niewiele ponad połowa (51 proc.) ankietowanych z tej grupy wiekowej odpowiedziała „zdecydowanie tak” na pytanie, czy można zawirusować swoje urządzenie poprzez klikanie w nieznane linki w wiadomościach SMS lub komunikatorach internetowych (spośród ogółu ankietowanych odpowiedziało tak 61 proc.). Podobnie duże różnice między młodymi a wszystkimi internautami widać przy otwieraniu plików z nieznanym rozszerzeniem (47 vs 57 proc.), nieświadomym instalowaniu wtyczek w przeglądarce (39 vs 49 proc.) czy wchodzeniu na strony bez certyfikatu bezpieczeństwa (36 vs 51 proc.).

Boimy się konsekwencji cyberataków

Jak widać, wiedza na temat cyberataków jest niewystarczająca, i to pomimo że zagrożenie z ich strony zdecydowanie budzi obawy, co deklarują respondenci w badaniu mBanku (98 proc.).

Skutkiem włamania do telefonu lub komputera, którego internauci obawiają się najbardziej, jest przejęcie dostępu do bankowości (62 proc.). Boją się też tego, że z pomocą ich urządzenia zostanie przeprowadzony atak na innych użytkowników (50 proc.) oraz że utracą zapisane loginy i hasła do różnych serwisów (47 proc.).

Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy nadal w cyfrowej rzeczywistości poruszają się z mniejszą pewnością niż ‘w realu’. W obliczu cyberataku ich pewność znika, a wiedza, którą dysponują, jest często niewystarczająca, by mogli sobie z nim poradzić. Tym bardziej widzimy potrzebę dalszej edukacji w zakresie ostrożnego i odpowiedzialnego zachowania w sieci.

Jarosław Stasiak, starszy menedżer bezpieczeństwa mBanku

O tym, co robić, aby nie wpaść w pułapkę cyberprzestępców, mBank przypomina w najnowszej odsłonie swojej edukacyjnej kampanii społecznej „Ludzie są niesamowici”. Bank ostrzega przed klikaniem w niesprawdzone linki, płaceniem faktur bez sprawdzenia numeru konta czy robieniem zakupów w niezaufanych sklepach internetowych. To działania podejmowane na granicy brawury, których należy się wystrzegać, podobnie jak ryzykownych działań, których unikamy w świecie fizycznym. Ponadto mBank w swoim Internetowym Kodeksie Bezpieczeństwie przypomina o uniwersalnych zasadach, których stosowanie pozwala zminimalizować ryzyka zagrożeń w sieci. Swoim klientom bank oferuje też darmowe rozwiązanie CyberRescue, „pogotowie” zapewniające wsparcie w razie cyberataku.

* Badanie zrealizowane przez agencję badawczą MAISON & PARTNERS metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1 094, w lutym 2020 r.

cyberbezpieczeństwo 2020-03-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: cyberbezpieczeństwo

Sprawdź także:

a 0 zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA
07.11.2025 (15:09) – informacja prasowa

zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA

zondacrypto ogłosiło, że BB Trade Florida Inc., spółka z rodziny zondacrypto, uzyskała licencję Florida Office of …

a 0 Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
07.11.2025 (15:07) – informacja prasowa

Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku

Mastercard uruchamia centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku. Nowozatrudnieni pracownicy będą wspierać …

a 0 Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
07.11.2025 (15:02) – informacja prasowa

Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej

Bank BPS rozpoczął nową kampanię reklamową pod hasłem „Otwarci na ludzi” z udziałem dyrektorów i kierowników swoich …

a 0 PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm
07.11.2025 (15:00) – informacja prasowa

PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że największym zaufaniem klientów branży leasingowej cieszy się PKO Leasing – …

a 0 Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych
07.11.2025 (14:57) – informacja prasowa

Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych

Firma nieodpłatnie użyczyła 10 samochodów wybranym jednostkom OSP. Akcja ma szerszy kontekst – obejmuje też …

a 0 White Berg TFI i ECO-Classic uruchamiają fundusz inwestujący w projekty deweloperskie
07.11.2025 (14:54) – informacja prasowa

White Berg TFI i ECO-Classic uruchamiają fundusz inwestujący w projekty deweloperskie

White Berg Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych wprowadza na rynek ECO-Classic Deweloperski Fundusz Inwestycyjny …

PRNews.pl

Zobacz również

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

W zamian za wydawanie 1000 zł miesięcznie…

Pierścień do płatności i nie tylko. Sprawdziłem, czy obrączka od mBanku zastąpi sportowy zegarek

Pierścień do płatności i nie tylko. Sprawdziłem, czy obrączka od mBanku zastąpi sportowy zegarek

Waży raptem kilka gram, a można za…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

avatar komentującego

Sceptyczny żubr:

Nie jestem przekonany, że allegro uda się podbić zachodni rynek nawet przy wsparciu …

czw., 7 sie 2025 (02:25) • Bank Pekao wsparł Allegro w emisji 5-letnich obligacji o wartości 1 mld zł

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców