PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBadanie mBanku: większość internautów nie wie, jak zareagować na cyberatak
mBank

mBank

mBank – bank uniwersalny, założony w 1986 r. jako Bank Rozwoju Eksportu, czwarta pod względem wartości aktywów instytucja finansowa w Polsce.

https://www.bankier.pl/smart/wizytowka/mbank

Badanie mBanku: większość internautów nie wie, jak zareagować na cyberatak

Wiadomości 24.03.2020 (12:13) artykuł nadesłany
Bezpieczeństwo mBank

Badanie opinii* zrealizowane na zlecenie mBanku pokazuje, że 6 na 10 polskich internautów nie wiedziałoby, jak poradzić sobie z włamaniem do ich komputera czy telefonu. Nie mają oni też wystarczającej wiedzy na temat zagrożeń w sieci, mimo, że obawiają się ich skutków. Co zaskakujące, najmniej świadomi są młodzi internauci. To szczególnie niepokojące w obliczu pandemii COVID-19, gdy Polacy więcej czasu spędzają online.

Firma badawcza MAISON & PARTNERS na zlecenie mBanku sprawdziła wiedzę Polaków na temat zagrożeń. Przyjęto dwa scenariusze: atak hakerski oraz zagrożenie w świecie fizycznym, jakim jest włamanie do mieszkania.

Wyniki potwierdzają, że wiedza internautów na temat cyberzagrożeń i tego, jak sobie z nimi radzić, nadal pozostawia wiele do życzenia. W skrócie – wiemy co robić, gdy staniemy się ofiarą włamania do mieszkania. Gorzej z wiedzą o cyfrowych zagrożeniach. A przecież dziś w telefonach i komputerach Polacy mają równie cenne rzeczy, co w domu – poufne dane, hasła i dostęp do pieniędzy. To wszystko łatwo można stracić.

Cyberatak większym wyzwaniem niż włamanie

2/3 polskich internautów (66 proc.) deklaruje, że wiedziałoby, jak zachować się w przypadku włamania do domu lub mieszkania. Niemal wszyscy (95 proc.) wezwaliby policję, a prawie połowa (49 proc.) wymieniłaby zamki oraz skontaktowała się z ubezpieczycielem (40 proc.). Respondenci wiedzą też, na jakie zagrożenia uważać, wskazując na włamanie przez drzwi lub przez okno, bądź na oszustwa typu „na gazownika” czy „na wnuczka”.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku cyfrowego włamania, które grozi zainfekowaniem telefonu czy komputera złośliwym oprogramowaniem bądź wirusem. W tym przypadku już tylko 42 proc. respondentów twierdzi, że wiedziałoby jak się zachować (49 proc. mężczyzn i tylko 37 proc. kobiet).

„Dziurawa” wiedza

Sama deklaracja nie oznacza jednak, że internauta rzeczywiście ma wystarczającą wiedzę, żeby poradzić sobie z cyberatakiem. Dlatego mBank także postanowił ją sprawdzić. Jak pokazują wyniki badania, podstawowe, najprostsze działanie, czyli przeskanowanie urządzenia programem antywirusowym, wykonałaby mniej niż połowa ankietowanych (47 proc.). Inne, skuteczne rozwiązania, takie jak formatowanie urządzenia (27 proc.) czy pójście do specjalistycznego serwisu (11 proc.), okazały się jeszcze mniej popularne.

Co więcej, nie wszystkie działania, jakie chcieli podjąć ankietowani, byłyby właściwe. Zmiana hasła do komputera i sposobu blokowania klawiatury (41 proc.) czy aktualizacja oprogramowania (25 proc.) to czynności, które powinno robić się regularnie, niezależnie od tego, czy padło się ofiarą ataku, czy nie. Same ich wykonanie w tym wypadku, już po wystąpieniu ataku, niewiele by pomogło. Również instalacja programu antywirusowego (38 proc.) już „po fakcie” mogłaby się okazać niewystarczająca, zaś zgłoszenie sprawy na policję (62 proc.), choć zasadne i wskazane, to w praktyce nie rozwiąże problemu z przejętym przez włamywaczy komputerem.

Oprócz wiedzy, jak zachować się w razie cyberataku, istotna jest również świadomość, co może do niego doprowadzić. Pytani o to, jak może dojść do zainfekowania telefonu lub komputera, w wielu przypadkach ankietowani w badaniu mBanku nie są pewni, czy określone zachowanie niesie ze sobą zagrożenie. Niemal co trzeci (31 proc.) respondent waha się, czy klikanie w linki z wiadomości od nieznajomego nadawcy jest niebezpieczne. Przy otwieraniu nieznanych linków z wiadomości SMS to już 36 proc. odpowiedzi.

Młodzi najbardziej narażeni

Co może zaskakiwać, umiejętność odpowiedniej reakcji na cyberatak jest najmniejsza w grupie młodych internautów (18-24 l.), często uważanych za „cyfrowych tubylców”. Zaledwie co trzeci z nich (33 proc.) deklaruje, że wiedziałby, jak postąpić w takiej sytuacji. To szczególnie niebezpieczne, ponieważ młodzi spędzają w sieci większą część swojego życia, a to oznacza, że w ich przypadku ryzyko, że padną ofiarą hakera, jest najwyższe.

Młodzi nie są też przekonani, że konkretne zachowanie może okazać się dla nich niebezpieczne. Tylko niewiele ponad połowa (51 proc.) ankietowanych z tej grupy wiekowej odpowiedziała „zdecydowanie tak” na pytanie, czy można zawirusować swoje urządzenie poprzez klikanie w nieznane linki w wiadomościach SMS lub komunikatorach internetowych (spośród ogółu ankietowanych odpowiedziało tak 61 proc.). Podobnie duże różnice między młodymi a wszystkimi internautami widać przy otwieraniu plików z nieznanym rozszerzeniem (47 vs 57 proc.), nieświadomym instalowaniu wtyczek w przeglądarce (39 vs 49 proc.) czy wchodzeniu na strony bez certyfikatu bezpieczeństwa (36 vs 51 proc.).

Boimy się konsekwencji cyberataków

Jak widać, wiedza na temat cyberataków jest niewystarczająca, i to pomimo że zagrożenie z ich strony zdecydowanie budzi obawy, co deklarują respondenci w badaniu mBanku (98 proc.).

Skutkiem włamania do telefonu lub komputera, którego internauci obawiają się najbardziej, jest przejęcie dostępu do bankowości (62 proc.). Boją się też tego, że z pomocą ich urządzenia zostanie przeprowadzony atak na innych użytkowników (50 proc.) oraz że utracą zapisane loginy i hasła do różnych serwisów (47 proc.).

Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy nadal w cyfrowej rzeczywistości poruszają się z mniejszą pewnością niż ‘w realu’. W obliczu cyberataku ich pewność znika, a wiedza, którą dysponują, jest często niewystarczająca, by mogli sobie z nim poradzić. Tym bardziej widzimy potrzebę dalszej edukacji w zakresie ostrożnego i odpowiedzialnego zachowania w sieci.

Jarosław Stasiak, starszy menedżer bezpieczeństwa mBanku

O tym, co robić, aby nie wpaść w pułapkę cyberprzestępców, mBank przypomina w najnowszej odsłonie swojej edukacyjnej kampanii społecznej „Ludzie są niesamowici”. Bank ostrzega przed klikaniem w niesprawdzone linki, płaceniem faktur bez sprawdzenia numeru konta czy robieniem zakupów w niezaufanych sklepach internetowych. To działania podejmowane na granicy brawury, których należy się wystrzegać, podobnie jak ryzykownych działań, których unikamy w świecie fizycznym. Ponadto mBank w swoim Internetowym Kodeksie Bezpieczeństwie przypomina o uniwersalnych zasadach, których stosowanie pozwala zminimalizować ryzyka zagrożeń w sieci. Swoim klientom bank oferuje też darmowe rozwiązanie CyberRescue, „pogotowie” zapewniające wsparcie w razie cyberataku.

* Badanie zrealizowane przez agencję badawczą MAISON & PARTNERS metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1 094, w lutym 2020 r.

cyberbezpieczeństwo 2020-03-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: cyberbezpieczeństwo

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców