Zapowiadana likwidacja prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu, leasingu i paliwa do samochodów „z kratką” skutecznie zachęciła przedsiębiorców do wymiany flot oraz nowych zakupów: w samym wrześniu br. 50% wszystkich samochodów nabytych przez przedsiębiorców to właśnie samochody z homologacją ciężarową.
I chociaż ponad 60% aut zakupionych przez firmy sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego, to jednak dla leasingu hamulcem nadal mogą być nieprecyzyjne przepisy prawne, a właściwie ich brak.
Leasingobiorcy w wielu przypadkach nie są pewni, czy nabycie auta z kratką pozwoli im na pełne odliczenie VATu. Z naszych obserwacji i rozmów z klientami wynika, że przedsiębiorcy nie mają jednoznacznej wiedzy, czy do tańszych o VAT zakupów wystarczy umowa leasingu podpisana przed końcem roku, czy też do tego czasu musi już nastąpić rejestracja auta. A nie mają tej wiedzy, gdyż zasady te nie są w żaden wiążący sposób przedstawione przez Ministerstwo Finansów – mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.
Problem jest o tyle istotny, że ze względu na coraz większy popyt na „kratki” u producentów zaczynają się kolejki, co oznacza, że od daty umowy leasingu do rejestracji auta może minąć sporo czasu. Ta bariera wraz z niepewnością w zakresie rozwiązań podatkowych zmniejsza popyt na leasing, nawet jeśli uruchamiane są działania marketingowe takie jak np. promocja aut z kratką i kartą paliwową, którą wprowadził ostatnio BZ WBK Leasing.
Trudności wynikają z tego, że w zakresie dotyczącym odliczenia VAT od samochodów zarówno projekt nowej ustawy o VAT oraz tym bardziej przepisy przejściowe, nadal nie są znane. W jaki sposób należy więc rozumieć możliwość odliczenia pełnego VATu w leasingu? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Można jedynie przy podejmowaniu decyzji opierać się na złożeniach nowej ustawy i przepisach przejściowych obowiązujących w przeszłości – komentuje Mariusz Włodarczyk.
Jeśli przepisy przejściowe dotyczące obecnie planowanych zmian w odliczaniu VAT będą brzmiały podobnie do tych, które obowiązywały w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej oraz przy wprowadzaniu zmian w sierpniu 2005 r., do utrzymania pełnego prawa wystarczy jeśli przed 1 stycznia 2011 r. nastąpi zawarcie umowy leasingu, a umowa zostanie zgłoszona w urzędzie skarbowym we właściwym terminie, który wskaże ustawa nowelizująca VAT. Aby zminimalizować ryzyko zakwestionowania umowy przez organy skarbowe, wskazane jest aby samochód był określony z maksymalną precyzją – może bez numerów VIN, ale też w sposób dokładniejszy niż samo napisanie „samochód ciężarowy” lub podanie marki. W umowach nie będą dokonywane zmiany po wejściu w życie ustawy. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie podatkowe związane nie tylko z VAT, ale też szerzej z finansowaniem aut są piętą achillesową polskiego prawa obowiązującego przedsiębiorców – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.
Źródło: Spółki Leasingowe BZ WBK