Jak wynika z badania EY oraz Instytutu Finansów Międzynarodowych, cyberbezpieczeństwo stanowi najważniejsze ryzyko, którym obecnie muszą zarządzać banki. Ten rodzaj zagrożenia wyprzedza nawet ryzyko kredytowe. Nie dziwi zatem fakt, że banki decydują się na wdrażanie systemów, które pozwalają zagwarantować bezpieczeństwo transakcji zawieranych online.
Najnowszy projekt informatyczny Banku Spółdzielczego we Wschowie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji wykonywanych przez klientów korzystających z usług bankowości internetowej i mobilnej.
W zeszłym roku Komisja Nadzoru Finansowego wysłała komunikat, w którym przypomniała instytucjom finansowym o ryzykach związanych z cyberatakami. Według danych KNF, w okresie 2021 – 2022 było ich nawet 500% więcej. Metody stosowane przez oszustów są coraz bardziej wyrafinowane, dlatego skuteczna walka z nimi wymaga zarówno wsparcia technologii, jaki i ciągłego uświadamiania użytkowników o zagrożeniach czyhających w przestrzeni cyfrowej.
„Zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu Asseco FDS, aby ograniczyć liczbę transakcji oszukańczych i straty, które się z nimi wiążą. Cyberprzestępcy chętnie biorą za cel organizacje z branży finansowej i ich klientów. Wyrafinowane metody cyberprzestępcze są w stanie zmienić numer telefonu czy adres e-mail, z których kontaktują się oszuści. Kiedy dzwonią, na telefonie ofiary może wyświetlić się inny, znany numer lub nazwa banku. W związku z tym, poza zabezpieczeniem naszego banku od strony technologicznej, prowadzimy również liczne akcje edukacyjne. Za pomocą dostępnych mediów oraz organizowanych spotkań ostrzegamy przed wzmożonymi atakami socjotechnicznymi, takimi jak vishing czy spoofing” – tłumaczy Michał Przyjemski, Wiceprezes Zarządu Banku Spółdzielczego we Wschowie.
System Asseco FDS (Fraud Detection System) to rozwiązanie dla banków ułatwiające im walkę z oszustami i umożliwiające zabezpieczenie pieniędzy klientów. System monitoruje zawierane transakcje w czasie rzeczywistym. Koreluje dane o użytkowniku, pochodzące z różnych źródeł, co pozwala na uzyskanie pełnego obrazu jego osoby i określenie typowych zachowań. Analityk banku otrzymuje powiadomienie w sytuacji, gdy system wykryje podejrzaną transakcję np. zawieraną o nietypowej godzinie, czy z innej lokalizacji niż ta odpowiadająca miejscu pobytu użytkownika.
System Asseco FDS dostarcza pracownikom banku zestaw informacji niezbędnych w procesie weryfikacji podejrzanych transakcji, zarówno tych wytypowanych automatycznie, jak i zgłaszanych przez klientów. Dzięki temu bank ma możliwość przeprowadzenia analizy danego przypadku pod kątem popełnienia przestępstwa, a w razie potrzeby może podjąć dodatkowe czynności weryfikacyjne. Działania prewencyjne podejmowane przez system w czasie rzeczywistym mogą dotyczyć między innymi wstrzymania realizacji podejrzanych transakcji. Szybkie wykrycie i zapobieżenie oszustwom, przyczynia się do utrzymania zaufania klientów i reputacji instytucji finansowej.
„Mamy świadomość tego, że sposoby działania cyberprzestępców wciąż się zmieniają. Dlatego System Asseco FDS jest wyposażony w edytor reguł, który umożliwia, w zależności od potrzeb, łatwe dodanie nowej lub zmodyfikowanie istniejącej reguły detekcyjnej. To pozwala na szybką reakcję, gdy tylko pojawi się nowy sposób działania sprawców nadużyć i przeszukanie repozytorium systemu pod kątem wystąpienia podobnych incydentów” – mówi Paweł Kusza, Menedżer projektu w Pionie Banków Spółdzielczych, Asseco Poland.
Źródło: Bank Spółdzielczy we Wschowie