PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • UniCredit
    • VeloBank
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyBanki a wykluczenie…

Banki a wykluczenie…

Analizy 13.01.2011 (07:45)

Polski sektor bankowy jest nowoczesny i nastawiony przyjaźnie do klienta – wynika z deklaracji banków. Co z tego, skoro dostęp do pełnej gamy produktów finansowych istnieje tylko wobec wcale nie tak dużej grupy społecznej? Nowi klienci banków muszą albo zaczekać, albo uciec się do fortelu!

Nie ma menedżera bankowego – średniego, czy wysokiego szczebla – który nie deklarowałby otwartości wobec wszystkich klientów i potencjalnych klientów banków. Wykluczenie finansowe? W żadnym wypadku – odpowiadają bankowcy i zapewniają, że jeśli klient jest solidny i spłaca swoje zobowiązania, jeśli ma stały dochód, jeżeli budzi zaufanie i posiada zdolność kredytową, to może liczyć na każdą pomoc banku.

Tylko, że te wszystkie obietnice, są – przykro mi to mówić – często pustosłowiem. Gdyby było inaczej, skąd brałaby się popularność pozabankowych firm pożyczkowych? Skąd popularność licznych poradników internetowych, krok po kroku oprowadzających klientów detalicznych sektora po skomplikowanej ścieżce małych oszustw bankowych? Jeśli się dokładnie przyjrzeć oferty banków dla klientów – przede wszystkim dotyczących kredytów – są one nierzadko wewnętrznie sprzeczne. I jakże często niesprawiedliwe.

Spróbujmy spojrzeć na sektor bankowy oczami młodego klienta – takiego, który właśnie, z pomocą rodziców, skończył studia. Poza założeniem konta nie na wiele może liczyć ze strony banku. Owszem dostanie kartę kredytową, ale pod warunkiem, że najpierw wylegitymuje się ze stałych dochodów. Jeżeli nie ma pracy, to instrumenty kredytowe będą poza zasięgiem. Jego dwukrotnie starszy kolega i owszem, o karcie może już z bankami rozmawiać. Ale tylko dlatego, że ma za sobą historię kredytową. Brał już kredyty i jego nazwisko figuruje w Biurze Informacji Kredytowej.

Z historią jest dla banków mniej anonimowy, niż świeży absolwent uczelni. A stały dochód? Umowa o pracę nie jest warunkiem koniecznym. Wystarczą stałe wpływy na konto – nawet jeśli będzie je robił osobiście w placówce bankowej pożyczonymi pieniędzmi po to, żeby następnego dnia wszystko wypłacić i oddać wierzycielom. Albo wpłacał środki zarobione w szarej strefie. Tu czas na radę dla nowicjusza w bankowości – jeśli zdecyduje się na zakup czegokolwiek na raty, niech to nawet będzie zupełnie niepotrzebny magnetofon w sklepie RTV, i spłaci te raty zgodnie z narzuconym przez bank systemem (na przykład płacąc po 30 zł w ciągu roku), to już BIK będzie miał go w swojej bazie. A w oczach bankowców będzie nieco bardziej wiarygodny. Nieco – bo paradoksalnie dopiero jeśli spłaci trzy magnetofony (golarki, depilatory, etc. etc.), to zyska status pełnoprawnego klienta sektora.

Kredyt hipoteczny jest dla nowego klienta bankowości zupełnie poza zasięgiem. Nawet jeśli ma pracę, to na pewno zarabia zbyt mało, żeby bank zgodził się sfinansować zakup mieszkania. Tu bankowcy podają jednak wyjątki – udzielą kredytu, jeśli jednym z jego zabezpieczeń będzie hipoteka nieruchomości już przez klienta posiadanej. To – po podpisaniu umowy – daje bankowi nie lada przewagę, bowiem spłata kredytu jest zagwarantowana dwoma hipotekami. W przypadku trudności życiowych klient ryzykuje więc niejako podwójnie.

Wcale nie lepiej mają klienci, których życie zmusiło do działania w szarej strefie. Nawet jeśli chcieliby brać udział w legalnym obrocie, banki często skutecznie im to uniemożliwią. Zresztą to właśnie oni najczęściej trafiają pod opiekę firm pożyczkowych działających według niechlubnej tradycji XIX wiecznych lichwiarzy.

Po co więc te wszystkie deklaracje dotyczące otwartości wobec klientów i walki z wykluczeniem? Wszak to bankom zależy na tym, żeby możliwie najdłużej zachować status quo. I jak najciszej o tym mówić.

Źródło: Gazeta Bankowa

kredyt zdolność kredytowa 2011-01-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyt zdolność kredytowa

Sprawdź także:

a 0 UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez "gwiazdek"
15.11.2025 (07:05) – informacja prasowa

UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez "gwiazdek"

W Polsce, pod europejską marką UniCredit, rozpoczął działalność nowy bank łączący szybkość i atrakcyjność fintechu …

a 0 Prawie 90% księgowych rozszerza obowiązkowe OC. Pierwsza polska mapa ubezpieczeń dla branży księgowej
14.11.2025 (03:40) – informacja prasowa

Prawie 90% księgowych rozszerza obowiązkowe OC. Pierwsza polska mapa ubezpieczeń dla branży księgowej

Aż 87% księgowych w Polsce rozszerza obowiązkowe ubezpieczenie OC zawodowe ponad ustawowe minimum – wynika z …

a 0 Santander Bank Polska z EFFIE AWARDS 2025 za kampanię MSP
14.11.2025 (03:39) – informacja prasowa

Santander Bank Polska z EFFIE AWARDS 2025 za kampanię MSP

Statuetka trafiła do banku za kampanię dla przedsiębiorców „Konto firmowe za 0 zł na zawsze” wspartą cyklem „O …

a 0 Bank Pekao będzie współpracował z BGK na krajowym i zagranicznym rynku obligacji
14.11.2025 (03:30) – informacja prasowa

Bank Pekao będzie współpracował z BGK na krajowym i zagranicznym rynku obligacji

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisał z Bankiem Pekao SA umowę o współpracy przy emisjach obligacji BGK. …

a 0 „Świętuj po swojemu” - nowa kampania Twisto, dodatkowe zniżki na zakupy ratalne
14.11.2025 (03:28) – informacja prasowa

„Świętuj po swojemu” - nowa kampania Twisto, dodatkowe zniżki na zakupy ratalne

Twisto startuje ze świąteczną kampanią „Świętuj po swojemu”, w ramach której przyznaje dodatkowe zniżki na zakupy …

a 0 Uniqa ponownie sponsorem strategicznym biegu z misją “Biegiem Pomagam”
14.11.2025 (03:22) – informacja prasowa

Uniqa ponownie sponsorem strategicznym biegu z misją “Biegiem Pomagam”

W Mikołajki, 6 grudnia, odbędzie się czwarta edycja „Biegiem Pomagam” – biegu pomocników Św. Mikołaja. UNIQA w …

PRNews.pl

Zobacz również

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców