PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyBanki i Facebook – niebezpieczne związki?

Banki i Facebook – niebezpieczne związki?

Analizy 10.04.2012 (09:32)

Banki od dawna korzystają z serwisów społecznościowych, próbując nawiązać bliższe relacje ze swoją młodą i aktywną w sieci klientelą. Do tej pory ograniczały się jednak głównie do marketingu i dwustronnej komunikacji. Niektóre instytucje idą krok dalej – zapowiadają integrację usług z Facebookiem.

Ściślejsze powiązanie usług bankowych z Facebookiem ma być jedną z nowości wprowadzanych przez startujące na polskim rynku tzw. banki 2.0. Zarówno Alior Sync, jak i nowy mBank chwalą się, że połączenie z portalem stworzonym przez Marka Zuckerberga będzie istotnym elementem wyróżniającym ich oferty. Przedstawiciele mBanku mówią nawet wprost: „chcemy być Facebookiem finansów”. Czy połączenie usług bankowych z serwisem służącym przede wszystkim do rozrywki może przynieść namacalne korzyści?

Bankowe okienko w serwisie społecznościowym

10848 Bank, który chce być obecny na Facebooku może stworzyć nie tylko swój profil, ale również aplikację, która pozwoli na wbudowanie minioddziału w ten popularny serwis społecznościowy. Do tej pory z takiej możliwości skorzystały nieliczne banki na świecie. Niektóre z nich pozwalają na rozmowę z pracownikiem banku bez opuszczania Facebooka (np. rosyjski PSBank), inne dają dostęp do prawie pełnego zestawu usług – sprawdzania salda, zlecania płatności itd. Taką drogę – poprzez powiązanie tożsamości w Facebooku z kontem klienta w banku – wybrał np. ukraiński Privatbank.

Jedną z podstawowych funkcji serwisów społecznościowych jest tworzenie sieci kontaktów. Facebook ma być książką adresową XXI wieku – nie tylko przechowywać aktualne informacje o naszych znajomych, ale również pozwalać na dzielenie się z nimi dowolnymi treściami (notatkami, statusami, zdjęciami). Mimo że Facebook posiada własną walutę, to nie pozwala on obecnie na wykorzystanie jej do płatności pomiędzy osobami fizycznymi (P2P). Przekazywanie sobie nawzajem pieniędzy wymaga zatem skorzystania z innego pośrednika, np. banku.

Bankowa aplikacja na Facebooku pozwoli na proste przesyłanie środków do znajomych. Zintegrowanie listy odbiorców przelewów z katalogiem znajomych znacznie uprości i przyspieszy rozliczenia. Trudno jednak nazwać taką opcję przełomem w korzystaniu z usług bankowych – to tylko drobne ulepszenie, które zresztą wprowadzili wcześniej już inni gracze na rynku płatności (np. PayPal).

Co bank wyciągnie z Facebooka

Facebook jako forma dostępu do usług bankowych to jedno, ale to, na czym szczególnie zależy instytucjom finansowym, to informacja o naszych zachowaniach i potrzebach. Dostawcy usług finansowych, np. ubezpieczyciele i banki daliby wiele, by móc prognozować i wyprzedzać oczekiwania swoich obecnych i potencjalnych klientów. Tymczasem na Facebooku sami dzielimy się tymi danymi. Umieszczając w serwisie zdjęcia nowonarodzonego potomka, informujemy znajomych o tym, że właśnie zmieniła się nasza życiowa sytuacja. A to przecież okazja, by sprzedać nam ubezpieczenie czy program systematycznego oszczędzania.

Facebookowa oś czasu to narzędzie, które pokazuje nasze miejsce w kolejnych fazach cyklu życia. Na razie instytucje finansowe nie mają do niej dostępu, chyba że naszą prywatność traktujemy swobodnie i nie ograniczamy widoczności wpisów. Można sobie jednak wyobrazić, że sami wyrzekniemy się prywatności, jeśli otrzymamy coś w zamian.

Prywatność na sprzedaż

Amerykański Movenbank to mający wystartować w tym roku wirtualny bank w pełnym tego słowa znaczeniu. Nie ma nie tylko placówek, ale nawet licencji bankowej. Będzie zajmował się wyłącznie sprzedażą produktów pochodzących z tradycyjnych instytucji bankowych pod własnym szyldem i obsługą klientów.

Movenbank już znalazł ochotników, którzy gotowi byliby użyć swojego profilu z Facebooka jako źródła informacji dla sprzedawcy usług finansowych. Bank wykorzystuje logowanie przez serwis społecznościowy i pobiera z profilu użytkownika dane oznaczone jako publiczne, w tym informacje o liście znajomych. Klient unika w ten sposób wpisywania od nowa danych dotyczących tożsamości, a bank zyskuje cenne informacje.

Twórcy banku chcą wykorzystać dane zgromadzone w sieciach społecznościowych jako uzupełnienie tradycyjnych metod oceny wiarygodności klientów (takich jak scoring kredytowy). Dopełniać je mają wyniki testu osobowości finansowej wypełnianego przez klientów. System noszący roboczą nazwę CRED ma dzielić klientów na kategorie w zależności od ich kapitału społecznego (aktywności w serwisach społecznościowych) i postaw związanych z zarządzeniem pieniędzmi. Wyniki badań służą dopasowywaniu oferty do poszczególnych klientów.

Kapitał społeczny w postaci setek znajomych na Facebooku czy tysięcy śledzących na Twitterze może przełożyć się bezpośrednio na cenę i jakość usługi. Zadowolony klient, który rozprowadzi wśród swoich znajomych informację o finansowym produkcie (np. poprzez wpis na Twitterze), działa jak ambasador marki. Liderzy opinii, jak nazywa się ich w języku marketingowym, są szczególnie cennym typem klienta i mogliby liczyć na szczególne względy. Klienci pozostaną nieufni?

Mariaż usług finansowych i społecznej sieci większości klientów banków wydawać się może pozbawiony sensu. Co bardziej nieufni widzieć w nim będą zapewne kolejne stadium rozwoju elektronicznej inwigilacji. Dla miłośników wirtualnych społeczności połączenie Facebooka i finansów wydawać się będzie z kolei naturalnym krokiem w ewolucji usług finansowych.

Temat na pewno będzie budzić kontrowersje – dla jednych dzielenie się na Facebooku informacjami o dokonanych zakupach to szczyt finansowego ekshibicjonizmu, a dla innych zupełnie naturalny odruch, zwłaszcza, jeśli taka aktywność będzie przynosić korzyści. Jedno jest pewne. Granica pomiędzy tym, co prywatne, a tym, co publiczne, powinna być definiowana przez nas, a nie przez technologię czy korporacje. Jeśli tylko zasada nie zostanie naruszona, to małżeństwo bankowości z serwisami społecznościowymi może okazać się owocnym eksperymentem.

Michał Kisiel
[email protected]

Źródło: Bankier.pl

analizy banki facebook portale społecznościowe serwisy społecznościowe 2012-04-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy banki facebook portale społecznościowe serwisy społecznościowe

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Beata Wójcik

Beata Wójcik

Rzecznik prasowy, Allianz Urodzona w Warszawie. Absolwentka…

Hubert Kifner

Hubert Kifner

Head of Financial Services / Employee Practice…

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców