Nad komunikacją wizualną banków pracują sztaby specjalistów. Ważny jest dobór kolorystyki i stworzenie logotypu – oryginalnego, charakterystycznego, zapadającego w pamięć. Każda instytucja ma swoje barwy, a najpopularniejszym kolorem jest niebieski.
Z psychologicznego punktu widzenia kolor ten kojarzy się z harmonią i spokojem, generuje pozytywne odczucia. Wybierający kolor niebieski uznawani są za spostrzegawczych, pomysłowych i inteligentnych. Zapewne także tymi przesłankami kierowało się aż 14 instytucji, które niebieski kolor wybrały za swoją główną barwę, tworząc strony internetowe, a także często logotypy i materiały reklamowe.
Po odcienie od błękitu do granatu sięgają między innymi Kredyt Bank, Nordea, Bank Pocztowy i BRE Bank.
Kolor niebieski w bankach:
Źródło: strony internetowe banków
W bankach bywa też zielono
Drugim najpopularniejszym kolorem stosowanym przez banki jest zielony. Sięgając do teorii, kolor ten oznacza wolność, nadzieję, szczęście, a także harmonię. Zieleń jako główny kolor komunikacji zewnętrznej stosuje dziewięć banków. Do najpopularniejszych należą BZ WBK, Bank BGŻ i Getin Bank. Pojawiają się różne odcienie zieleni – od jaskrawej (BGŻ Optima) po bardzo ciemną (Bank Ochrony Środowiska).
Kolor zielony w bankach:
Źródło: strony internetowe banków
Pomarańczowe dodatki
Kolor pomarańczowy tylko w jednym banku odgrywa rolę pierwszoplanową – ING Banku Śląskim. Kolor ten jest jednak popularny jako dodatkowy, stanowiący tło lub wyróżniający elementy charakterystyczne. Z takiej formy użycia koloru pomarańczowego korzysta aż 11 spośród 37 banków.
Kolor czerwony w bankach:
Źródło: strony internetowe banków
Mało różnorodności w kolorach
Trzymając się standardów i mając na uwadze zachowania konkurencji, banki niechętnie stosują charakterystyczne i odważne kolory. Tło stanowi najczęściej biel lub odcienie szarości. Kolory te są często używane także w logotypach, by zachować równowagę przy ostrzejszej barwie (BGŻOptima, Pekao SA, Getin Bank i PKO BP).
Banki gustujące w odważniejszych barwach:
Źródło: strony internetowe banków
Są jednak instytucje, które od lat konsekwentnie trzymają się mało popularnych barw. Bank Millennium zdobi charakterystyczny odcień różu, wspomniany wcześniej ING kojarzony jest z kolorem pomarańczowym, Raiffeisen Polbank to mieszanka żółtego z czarnym, Sygma Bank sięgnął po delikatny fiolet, a mocniejszego odcienia tego koloru używa Alior Bank. Nieco bardziej popularna czerwień wyróżnia eurobank, mBank, Santander, Bank BPH, Toyotę Bank, Bank Pekao SA, HSBC oraz w mniejszym stopniu PKO BP i Credit Agricole.
