PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeCzy banki są gotowe na zagrożenia cyfrowej ery?

Czy banki są gotowe na zagrożenia cyfrowej ery?

Informacje 25.05.2018 (13:03) artykuł nadesłany
Bezpieczeństwo

Rozwój oferty instytucji finansowych zawsze wiąże się z ryzykiem. Jeśli wyobrazimy sobie bank jako dom, a zorganizowanych przestępców jako włamywaczy, uruchamianie nowych produktów przypomina wstawienie nowego okna, które może zostać wykorzystane do włamania i w związku z tym musi zostać odpowiednio zabezpieczone. Wprowadzanie nowych możliwości obsługi, przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa jest wyzwaniem. Szybkość rozwoju oferty i technologii obsługi klienta jest tak duża, że metody przeciwdziałania oszustwom z trudem dotrzymują kroku. A wszystko wskazuje na to, że tempo tych zmian będzie tylko rosło.

Nowe czasy, nowe oczekiwania

W 2020 roku nawet 90% samochodów będzie miało kontakt z Internetem. W tym samym czasie branża urządzeń do inteligentnego domu osiągnie wartość 79 miliardów USD. Na świecie będzie w użytku 173,4 milionów urządzeń ubieralnych (tzw. wearables) oraz nawet 11,6 miliarda urządzeń mobilnych, które mają dostęp do sieci.

Marcin Wrotkowski, NCR Corporation

Internet wpływa na każdy aspekt naszego życia w wymiarze nie spotykanym od czasów Rewolucji Przemysłowej.

Technologia w fundamentalny sposób zmienia nas również jako konsumentów. Żyjemy w kulturze natychmiastowej i częstej gratyfikacji. Coraz częściej i w coraz większym zakresie usług polegamy na kanałach samoobsługowych. Pokolenie Y posiada coraz większą siłę nabywczą, a Pokolenie Z coraz liczniej wkracza na rynek. Osoby urodzone po 1994 roku przeżyły całe swoje życie w dobie sprzedaży internetowej.

Dzisiejsi konsumenci od praktycznie każdej branży oczekują łatwej komunikacji za pośrednictwem całego spektrum kanałów. Dla bankowości oznacza to konieczność stworzenia spójnej i zindywidualizowanej obsługi we wszystkich kanałach – cyfrowym, w placówce bankowej, w urządzeniach samoobsługowych, w infolinii. Raport firmy Invoca wskazuje, że 76% klientów w ciągu przeciętnego miesiąca kontaktuje się z bankiem za pośrednictwem dwóch kanałów. Natomiast 37% używa przynajmniej trzech kanałów kontaktu z bankiem każdego miesiąca.

Czym jest omnichannel w bankowości?

By odpowiedzieć na zmieniające się oczekiwania klientów, banki dywersyfikują swoją ofertę. Bankowość mobilna, zdalny odbiór depozytu, otwarcie konta i wniosek o pożyczkę przez internet – to tylko kilka usług, które wykraczają poza tradycyjną obsługę bankową. Jednocześnie klienci oczekują, że wszystkie te usługi będą funkcjonowały jako część większej całości – że dane raz wprowadzone będą właściwie rozdystrybuowane w ramach całej organizacji. Że nie będzie konieczne ponowne wypełnianie tego samego formularza i odpowiadanie na te same pytania.

Bankowość omnichannel jest odpowiedzią na te oczekiwania. Banki są w stanie być na bieżąco z działaniami klientów we wszystkich kanałach komunikacji – za pośrednictwem aplikacji mobilnych, rozmów telefonicznych, strony internetowej, SMS, komunikatorów internetowych, wizyt w placówkach. Wchodząc do oddziału, klient może liczyć na to, że obsługujący go konsultant będzie miał nie tylko pełną wiedzę na temat oferty banku, ale również na temat unikalnej, dotychczasowej relacji tego konkretnego klienta z instytucją.

Druga strona postępu

W środowisku nieustannej łączności, konsumenci mają bezprecedensowe możliwości dostępu do usług i transakcji, a instytucje finansowe – dostępu do klientów.

Jednak nowe możliwości to również nowe zagrożenia.

Cyfryzacja wystawia wszystkie niemal sektory gospodarki na ryzyko. McAfee – największa na świecie firma zajmująca się bezpieczeństwem w sieci, zidentyfikowała w drugim kwartale 2016 roku 41 milionów nowych przykładów złośliwego oprogramowania. Rosnąca częstotliwość występowania złośliwego oprogramowania oznacza dla aplikacji bankowych większe zagrożenie np. atakami na systemy cyfrowe czy oszustwami związanymi z płatnością kartami za pośrednictwem Internetu (liczba oszustw tego typu wzrosła w 2016 roku o 42%).

Jeszcze większe zagrożenie wynika z ataków zmierzających do pozyskania danych konsumentów – m.in. poprzez różne formy phishingu, wirusy czy trojany. Niejednokrotnie w ostatnich latach mieliśmy również do czynienia z wyciekami danych na dużą skalę. Nic nie wskazuje na to, by w nadchodzących latach takie sytuacje miały się nie powtórzyć. Niestety oznacza to zwiększoną dostępność danych, które trafiają w ręce oszustów. W rezultacie przestępstwa związane z kradzieżą tożsamości dotknęły w 2016 roku rekordową liczbę 15,4 milionów osób w samych Stanach Zjednoczonych, stanowiąc 6,15% wszystkich transakcji konsumenckich.

Rosnąca częstotliwość kradzieży danych za pośrednictwem podobnych zdarzeń otwiera front walki związany z przejęciami kont (account takeover, ATO). Straty spowodowane przejęciami kont wyniosły w 2016 roku 2,3 miliarda USD, co stanowi 60-procentowy wzrost w ciągu roku. Co trzecia osoba, która została powiadomiona o wycieku jej danych była celem próby wyłudzenia w tym samym roku. Jednocześnie oszuści wykorzystują dane uzyskane z wycieków nawet 12-18 miesięcy po jego nastąpieniu.

Z punktu widzenia instytucji finansowej, przejęcia kont są szczególnie groźne, ponieważ dzięki nim oszuści mogą podszyć się pod nawet najbardziej zaufanych klientów. Dane takie jak hasła do logowania, daty urodzenia, numery PESEL, pytania bezpieczeństwa są natomiast znacznie cenniejsze dla oszustów niż te dotyczące pojedynczych transakcji. Mogą bowiem posłużyć do założenia kolejnych kont, dokonania zakupów, czy nawet wzięcia pożyczek i zamówienia kart kredytowych.

Dla instytucji finansowych bezpieczeństwo i ochrona przed oszustami nigdy nie będzie opcjonalna. Cyfrowa bankowość może funkcjonować tylko w warunkach, gdy konsumenci są przekonani o bezpieczeństwie ich danych i wykonywanych płatnościach. Niesprostanie wymogom cyfrowej rzeczywistości naraża banki nie tylko na istotne straty finansowe, ale przede wszystkim na straty wizerunkowe i reputacyjne, które mogą okazać się znacznie bardziej kosztowne – klienci nie zawahają się przed porzuceniem usługodawcy, który dopuścił do naruszeń systemów bezpieczeństwa.

Technologiczny wyścig zbrojeń

Rosnące możliwości i liczba kanałów obsługi klienta oznaczają, że zagwarantowanie bezpieczeństwa staje się coraz trudniejszym zadaniem, zwłaszcza w obliczu starzejącej się infrastruktury technologicznej oraz konieczności coraz szybszego operowania pieniędzmi. W miarę jak banki rozwijają swoją ofertę oraz tworzą nowe produkty i kanały obsługi klientów, przestępcy pracują nad nowymi strategiami wykorzystania luk systemu.

Dlatego instytucje finansowe powinny nieustannie podejmować działania i wprowadzać mechanizmy w celu podnoszenia poziomu bezpieczeństwa. Mogą np. wprowadzić „termin ważności” hasła, przypominając klientom o jego regularnej aktualizacji. Inną dosyć podstawową metodą jest uwierzytelnianie wielopoziomowe, które poza koniecznością podania hasła opiera się na czymś w posiadaniu klienta – telefonie komórkowym, skrzynce email, urządzeniu lub aplikacji uwierzytelniającej. Jednocześnie klienci oczekują zabezpieczeń, które ograniczą ryzyko ataków oszustów, ale nie będą wiązały się dla nich z niedogodnościami. Instytucje finansowe muszą zatem zapewniać to bezpieczeństwo z jak najmniejszym kosztem dla ich klientów. Na szczęście z drugiej strony coraz częściej wykorzystywane są rozwiązania z obszaru uczenia maszynowego i analizy behawioralnej, które pozwalają na identyfikację drobnych nieprawidłowości i umożliwiają odróżnienie realnych klientów od oszustów.

Poza rozwiązaniami technologicznymi, warto spojrzeć na problem również z punktu widzenia organizacji. Przykładowo pion zarządzania ryzykiem, podlegający dyrektorowi ds. ryzyka (CRO) często funkcjonuje w oderwaniu od działu IT kierowanego przez CIO, co ogranicza komunikację oraz możliwości identyfikacji i skuteczną odpowiedź na ataki realizowane równolegle za pośrednictwem wielu kanałów. Jako rozwiązanie postulowane jest czasem utworzenie nowego stanowiska w ramach zarządu – Chief Omnichannel Officer, odpowiedzialnego za zagwarantowanie spójności obsługi klienta, ale także sprawniejszą odpowiedź na nowe, rozproszone zagrożenia dla bezpieczeństwa.

Rosnące tempo postępu technologicznego oznacza, że celem podejmowanych działań nie może być tylko ochrona przed atakami. Najwyższa pora zacząć im zapobiegać. Poleganie na starzejącej się technologii przyczyniło się do umożliwienia przestępcom wykorzystania słabych punktów systemu. Zapobieganie musi polegać na usunięciu tych punktów, ale również uniemożliwieniu znalezienia kolejnych w przyszłości.

Marcin Wrotkowski, Country Team Leader, NCR Corporation

2018-05-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców